پوشش ریسک با قرارداد‌های اختیار معامله بورس کالا

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: فعالان می‌توانند با وارد شدن به ابزار قرارداد اختیار معامله، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی را کنترل کنند.

رحمان آراسته گفت: صندوق‌های کالایی زیادی در حوزه طلا و کشاورزی در بورس کالا وجود دارد فعالان این صندوق‌ها با خرید واحد‌های آن می‌توانند سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند، اما اگر بخواهند این سرمایه گذاری را پوشش دهند و ریسک ناشی از نوسانات قیمت را در این صندوق‌ها کنترل کنند (با توجه به نوسانات قیمتی که وجود دارد) می‌توانند از یک سری ابزار‌ها استفاده کنند که یعنی از آن‌ها ابزار اختیار معامله است که بورس کالا آن را روی یک صندوق طلا ایجاد کرده است و به عنوان اولین اختیاری است که به شکل مستقیم روی یک صندوق راه اندازی شده است.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: فعالان می‌توانند با وارد شدن به این ابزار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی را کنترل کنند و یا از اختلاف قیمتی که بین صندوق و ابزار‌های موازی وجود دارد استقاده کنند.

آراسته در پاسخ به سوال که آیا بناست این ابزار توسعه پیدا کند؟ مطرح کرد: بیش از ۱۰ صندوق کالایی در حال حاضر وجود دارد هر صندوقی تمایل دارد که ابزار مخصوص خود را داشته باشد بورس کالا نیز برنامه‌ای برای گسترده کردن این موضوع دارد، اما باید یکسری مراحل را صندوق‌ها گذرانده باشند تا بتوانیم اجازه دهیم این ابزار‌ها روی صندوق‌های دیگر هم راه اندازی شوند، اما در کل هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به گفته آراسته، قرار داد‌های اختیار معامله در بازار مشتقه هستند که این بازار در بخش اهرمی قرار دارد و به همین سبب ریسک‌های زیادی دارند و هر فرد با هر میزان دانشی به هیچ وجه نباید وارد این بازار شود. فردی که به دنبال بازدهی بیشتر است می‌تواند با کسب دانش کافی وارد این بخش شود، اما اگر افراد بدون دانش وارد بازار مشتقه شوند قطعا با ضرر‌های سنگینی مواجه خواهند شود. نکته مهم این‌است که موارد آموزشی در سایت بورس کالا بارگزاری شده و افراد می‌توانند از آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.

برچسب ها: بورس کالا ، صندوق طلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار