چرا برخی جنگلبانان حق حمل سلاح ندارند؟

جنگلبانان در حالی هر بار مورد حمله بی‌رحمانه قاچاقچیان چوب قرار می‌گیرند که بسیاری از آن‌ها حق استفاده از اسلحه و تجهیزات دفاعی ندارند.

علوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه تعداد جنگلبان بر اساس متوسط جهانی برای هر هزار هکتار یک جنگلبان نیاز است، گفت: این تعداد اکنون در مازندران وجود دارد، اما با یک چالش روبرو است.

او افزود: اداره کل منابع طبیعی با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل و توقف بهره برداری، نیرو‌های شرکت‌های مجری طرح را برای جنگلبانی در قالب شرکت‌های حفاظتی به خدمت گرفته شوند، اما این نیرو‌های تخصصی نیستند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ادامه داد: تخصص برخی از این نیرو‌ها بهره بردار یا راهسازی است و تخصص‌های لازم برای جنگلبانی را ندارند.

علوی افزود: پراکنش این نیرو‌ها در استان نیز مناسب نیست بگونه‌ای که در شرق مازندران بیشتر از متوسط جهانی نیروی جنگلبان است اما در غرب استان و شرق هراز برای هر ۲۰ هزار هکتار یک نیرو داریم.

او افزود: امکان جابجایی و انتقال نیرو‌ها از شرق به غرب نیز وجود ندارد.

تلاش برای جایگزینی نیرو‌های متخصص جنگلبان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری ادامه داد: در جایگزین کردن نیرو‌ها قصد داریم از این پس از نیرو‌های متخصص جوان استفاده کنیم.

علوی با اشاره به کمبود نیروی متخصص جنگلبان در استان گفت: تقاضا برای بکارگیری نیرو‌های متخصص جنگلبان داده شد اما با توجه به محدودیت‌ها باید منتظر تصمیمات ملی بود.

او با بیان اینکه ما هم همانند همه ادارات تابع قوانین کشوری هستیم ومیزان بودجه و حقوق نیز تابع قانون کار و استخدامی است، افزود: با تلاش توانستیم فوق العاده ویژه همکاران را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم و سختی کار نیز از آذرماه برقرار شد.

بسیاری از جنگبانان حق استفاده از تیر ندارند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری گفت: قاچاقچیان چوب چندین بار در دفعات متفاوت به نیرو‌های جنگلبانی حمله مسلحانه کردند و اگر کمک نهاد‌های امنیتی، انتظامی و سپاه در این زمینه نباشد امکان مقابله با قاچاقچیان چوب ممکن نیست.

علوی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی جنگلبانان حق استفاده از سلاح را ندارند، افزود: بسیاری از جنگلبانان نیرو‌های شرکتی هستند و چون به عنوان ضابط قضایی شناخته نمی‌شوند قانون اجازه نمی‌دهد سلاح و تجهیزات دفاعی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و حق داشتن اسلحه ندارند.

او ادامه داد: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مکاتباتی با قوه قضاییه و نیروی انتظامی داشته است تا این نیرو‌های شرکتی پس از آموزش به عنوان ضابط قضایی کارت دریافت کنند و امکانات دفاعی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

قاچاقچیان چوب در غرب استان مسلح هستند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه قاچاقچیان چوب در غرب استان مجهز به سلاح‌های گرم و خودرو‌های بدون پلاک هستد، گفت: ۷۵ دستگاه نیسان فاقد پلاک که از آن برای قاچاق چوب استفاده می‌شد فقط در منطقه نور شناسایی و با همکاری نهاد‌های امنیتی متوقف شدند.

علوی افزود: هم افزایی بسیار خوبی با دستگاه‌های امنیتی برقرار شده است و حتی اتفاق افتاده که نهاد‌های امنیتی تخلفات و قاچاق چوب را زودتر از ما به ادارات منابع طبیعی گزارش می‌دهند.

طرح یک میلیارد درخت به سرانجام می‌رسد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت در ۴ سال، گفت: کشور‌های جهان به این نتیجه رسیدند که تا سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد اصله درخت بکارند که سهم ایران کاشت یک میلیارد درخت است.

علوی افزود: متاسفانه برخی‌ها که خود را کنش گر می‌دانند این طرح را به سخره می‌گیرند، اما اگر هر ایرانی سه درخت بکارد کاشت یک میلیارد درخت محقق می‌شود.

او با بیان اینکه سهم منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری در این طرح کاشت ۴۰ میلیون اصله درخت است، ادامه داد: مقرر شده بود امسال ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار اصله درخت تولید و کاشته شود که اکنون ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله درخت تولید شده است و تا پایان سال به ۸ میلیون می‌رسد. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان اینکه عرصه‌های برای کاشت نهال‌های آماده شده اند، گفت: کاشت درخت از مهرماه امسال آغاز می‌شود و در طول سال ادامه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۲
چون اینها جونشون برا مسئولین اهمیت نداره اگه کشته بشن یکی دیگه را میارن .
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۰:۵۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
لطفا ب فرهنگ سازی عمومی در رابطه با محیط زیست توجه کنین
وقتی میخوام برم روستا والدینم تو جنگلهای ارسباران ، بی رحمی هموطنان گردشگر و نسبت ب محیط زیست می بینم گریه میگیره

اکثر گردشگران ایرانی، زباله ها تو جنگل و اب رها میکنن با اینکه اتومبیل شخصی دارند
ولی گردشکران دوچرخه سوار خیلی با احترام ب محیط زیست جنگلها ما ، زباله شون با دوچرخه شون میبرن

واقعا شرم اوره

تو مدارس ۱۲ سال ب دانش اموزان فقط اموزش کنکور محور ندین بدبخت شدیم
دانش اموزان باید در طی ۱۲ سال مهارت زندگی واخلاقی یاد بگیرند ب خود و محیط زیست احترام بزارن فقط حفظ فواید جنگل کافی نیس باید لمس کنن ک یک درخت چند سال باید بگذره ک رشد کنه چقدر زحمت میبره


واقعا مقامات اموزش و پرورش چ وقت از خواب غفلت بیدار میشن؟؟

تا کی من شهروند ایرانی یک کیسه زباله بردارم تو جنگل زباله گردشگران بی رحم و بی فرهنگ ایرانی جمع کنم؟؟
منم حق دارم از زیبایی پاکیزه طبیعت لذت ببرم نه اینکه همش غصه تو دلم باشه

به خدا بخاطر این صحنه ها بی رحمانه ب منطقه جنگلی مون نمیرم بجای شادی ، غم دلم و میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
جنگل رو از دست بومیان و جنگل نشینان که خود قبل از ۴۲ مالک شخصی بودند و از درخت و ملک شخصی خود حفاظت می کردند گرفتید. الان باید با اصلحه با قاچاقچیان مبارزه کنید. روز به روز هم جنگل بیشتر تخریب می شود. باید سیاست چوب و چماق تغییر کند. به جای شرکت های بهره بردار بومیان را جنگلکار کنید. دست همه کوتاه خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
بومیان و جنگل نشین ها همیشه تو ‌جنگل و روستا نیستن فقط موقت اونجان و در واقع حافظ واقعی نیستن

باید ب جنگلبانان فقط زمین و روستا بدن برای اقامت دایمی

یا جنگلبانان از بین روستایی ها انتخاب بشه ک اقامت دایمی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
جنگل بانی دست کمی از جبهه و جنگ نداره چرا اموزش داده نمیشه به افراد جنگل بان و چرا سر سری میگیره قانون ...وظیفه ی خطرناکی به عهده ی اینها است و حمله کنندگان به جنگلها از هزار دشمن بدتر هستن ?
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
نسل جنگل از بین رفته. سال پیش رفتیم جنگل رو نگاه کنیم هیچی ندیدید البته انقدر درخت بود که جنگل پیدا نبود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
چگونه هر ایرانی سه درخت بکارد؟ شرایطش رو فراهم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
اسلحه داشته باشند چه فایده وقتی نمی توانند از ان استفاده کنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۱۰:۴۷ ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
جنگلبانان را تحت آموزش نظامی قرار دهید و به آنها سلاح هم بدهید تا از جنگل هایمان حفاظت کنند. گزینش کنید آنها را تا از سلاح سوء استفاده نشود. جنگل بان با اسلحه باید مقابله کند با دست خالی؟ این طور که پیش میرود نسل چوب و جنگلبان با هم از ریشه کنده می شود.
آخرین اخبار