شمقدری:

مستند «بی وتن‌ها» روایتی دیگر از رویکرد منافقین

کارگردان مستند «بی وتن‌ها» معتقد است که این مستند نکاتی ارزنده را به مخاطب ارائه می‌کند، خصوصا برای نسل جوان که اطلاعات بسیار کمی در مورد منافقین و رویکرد آنان دارند.

حسین شمقدری کارگردان مستند «بی وتن‌ها» در مورد این مستند گفت: مستند «بی وتن‌ها» روایتی از دادگاه حمید نوری و مواجهه یک مستندساز با منافقین، اندیشه‌ها و ایدئولوژی آن‌ها را به تصویر می‌کشد. منافقین که به عنوان بزرگ‌ترین گروه سازمان یافته علیه جمهوری اسلامی ایران در حال فعالیت هستند، جنایت‌های فراوانی را در کارنامه خود دارند. 

وی ادامه داد: برای ساخت مستند «بی وتن‌ها» نزدیک به یک سال درگیر تحقیق و پژوهش بودیم. در این راستا سفری داشتیم به سوئد که ۲۵ روز به طول انجامید و حدود پنج ماه برای کار‌های پیش تولید زمان گذاشته شد تا بلاخره این مستند ساخته شد و روی آنتن رفت. در زمان ساخت بار‌ها توسط شبکه‌ها و اکانت‌های ناشناس مورد تهدید قرار گرفتم، اما با روی آنتن رفتن این مستند تهدید‌ها نیز عملی نشد. 

شمقدری به همراهی قوه قضاییه برای ساخت مستند «بی وتن‌ها» اشاره و بیان کرد: قوه قضاییه در روند تولید مستند «بی وتن‌ها» اسناد و مدارکی را که نیاز داشتیم، ارائه می‌کردند. در عین حال راهنمایی‌های حقوقی نیز در این زمینه انجام شد که قابل تقدیر است. 

وی به بخش‌های دیگر مستند «بی وتن‌ها» اشاره و اظهار کرد: در بخش دیگری از مستند «بی وتن‌ها» سراغ پیاده‌نظامی رفتیم که با منافقین همکاری می‌کردند، در این میان روایتی از خانمی به نمایش گذاشته شده که سعی دارد منافقین را تطهیر کند و به دنبال جذب افراد جدید است. 

این کارگردان به بازخورد‌های مستند «بی وتن‌ها» اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه بعد از ساخت و نمایش مستند «بی وتن‌ها» اتفاقات مثبتی رخ داد، مثلاً در یکی از کلیپ‌ها که از خود فیلم گرفته شده است، می‌شنیدیم که یکی از اعضا می‌گفت ۱۷هزار نفر را ترور کردیم و باز هم دست به ترور می‌زنیم. این سخنان رسوایی بسیار بزرگی برای آن‌ها بود و فضا را کاملاً به ضرر آن‌ها کرد، به عبارتی خط فکری آن‌ها را به نمایش گذاشت. 

شمقدری درباره عوامل ساخت مستند «بی وتن‌ها» گفت: مدتی پیش، مجید نوری پسر حمید نوری در تهران به دیدن من آمد و طی گفت‌وگویی ماجرای اتفاقی را که برای پدرش رخ داده بود، مطرح و پیشنهاد کرد تا مستندی از این اتفاق ساخته شود. نزدیک به یک سال درگیر تحقیق و پژوهش بودیم، برای ساخت مستند دو سفر انجام شد و در دادگاه‌هایی که برای پرونده حمید نوری برگزار می‌شد، حضور پیدا کردم. 

وی به نکات جذاب در زمان ساخت مستند «بی وتن‌ها» پرداخت و تاکید کرد: در زمان ساخت مستند «بی وتن‌ها» نکات جذابی را مشاهده کردم؛ افرادی که به عنوان مهاجر به سوئد رفته بودند، برای جذب شدن و زندگی در آنجا مجبور شده بودند به گروه منافقین بپیوندند. به خوبی مشخص بود این افراد هیچ سنخیتی با منافقین ندارند و از این رو انسان را به تامل وا می‌داشتند. 

این کارگردان، پیشنهاد داد: مستند «بی وتن‌ها» از شبکه مستند به روی آنتن رفته است و من امیدوارم این مستند بار دیگر از شبکه سوم سیما پخش شود. زیرا نکاتی ارزنده را به مخاطب ارائه می‌کند، خصوصا برای نسل جوان که اطلاعات بسیار کمی در مورد منافقین و رویکرد آنان دارند. بیان فجایع و کشتار‌هایی که در ابتدای پیروزی انقلاب در دستور کار قرار داده و آن را اجرا می‌کردند، همچنین تلاش آنان بر ضربه به کشور در زمان هشت سال دفاع مقدس و حمله سازمان یافته از مرز‌های غربی را در کارنامه سیاه خود دارند. آگاهی و اطلاع از عملکرد آنان نسبت به کشور جمهوری اسلامی نکته‌ای مهم است که می‌تواند برای نسل آینده جذاب باشد. 

وی به ویژگی‌های مستند «بی وتن‌ها» اشاره و تصریح کرد: در زمان برگزاری جلسات دادگاه حمید نوری حضور داشتم و تلاش منافقین را از نزدیک شاهد بودم. آن‌ها سعی می‌کردند با روش‌های دموکراتیک حرف بزنند و خود را تبرئه کنند، گرچه خطاهایشان کاملا آشکار بود. من فکر می‌کنم مستند «بی وتن‌ها» جزو معدود آثاری است که بعد از سال‌ها رو در روی منافقین نشسته و منطق آن‌ها را به نمایش گذاشته است. در این سال‌ها ندیده‌ایم مستندسازی سراغ این جنبه از سازمان منافقین برود. 

شمقدری در پایان خاطرنشان کرد: مستند «بی وتن‌ها» چهره واقعی از منافقین را به تصویر کشیده و شناخت کاملی از برنامه‌ها و نقشه‌های آنان برای مبارزه با جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار