تشریح موضع ایران در محکومیت هتک حرمت قرآن برای ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا

سفارت ایران در اسپانیا اعلام کرد: موضع ایران در محکومیت اهانت به قرآن کریم تشریح شده و از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود واکنش موثری نسبت به این موضوع نشان دهد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در محکومیت اهانت به قرآن کریم و مقدسات بیانیه‌ای را به شرح زیر منتشر کرد.

نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون (الحجر / ۹)

تکرار جسارت و اهانت به قرآن کریم در سوئد و تلاش برای این کار در دانمارک نشان می‌دهد اراده‌ای در اروپا مصمم است گستاخانه به بزرگترین ارزش‌های دو میلیارد مسلمان و از جمله جوامع اسلامی در کشور‌های اروپایی توهین کند و از این طریق به نفرت پراکنی دامن بزند. صرف نظر از اصول کلی حقوق بشر مانند محکومیت نفرت پراکنی؛ اسناد متعدد سازمان ملل مانند میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (۱۹۶۶) و اسناد حقوقی متعدد در اروپا از جمله حقوق کیفری سوئد و کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، چنین رفتاری را آشکارا جرم انگاری و یا منع کرده است.

اصرار بر این امر پس از واکنش‌های مکرر جهان اسلام از جمله در قالب قطعنامه مورخ ۹ مردادماه (۳۱ جولای ۲۰۲۳) مصوب اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، قطعنامه ۳ مردادماه (۲۵ جولای) مجمع عمومی سازمان ملل و قطعنامه ۲۱ تیرماه (۱۲ جولای) شورای حقوق بشر در محکومیت این اقدام نشان می‌دهد که عاملان این جنایت فرهنگی نه تنها ارزشی برای مقررات حقوقی در اروپا قائل نیستند بلکه اعتنایی به اعتبار کنوانسیون‌ها و قطعنامه سازمان ملل نیز نمی‌کنند.

راهپیمایی اعتراضی جوامع اسلامی در اکثر کشور‌های اروپایی از جمله اسپانیا علیه این اقدام گستاخانه، تاکیدی است بر اینکه ارزش‌ها و حقوق شهروندی آن‌ها مورد تعرض قرار گرفته است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا ضمن محکومیت ادامه این رفتار با شدیدترین واژگان، یادآوری می‌کند موضع جمهوری اسلامی ایران این زمینه برای ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپایی تشریح و تاکید شده است از اتحادیه اروپایی انتظار می‌رود واکنش موثری نسبت به این موضوع نشان دهد.

تکرار این رفتار نشان می‌دهد نه تنها کشور‌های اروپایی ذیربط تعهدات حقوقی و اخلاقی خود در این زمینه را ایفا نکرده اند، بلکه اتحادیه اروپایی علیرغم برخی مواضع ضعیف اعلامی، تا ایفای مسئولیت اخلاقی خود برای منع این رفتار و توجه غیرتبعیض آمیز به حقوق شهروندان اروپایی وفق ماده ۱ کنوانسیون حقوق بشر اروپایی فاصله زیاد و معنی داری دارد که ادامه آن به معنی تایید استاندارد دوگانه حقوق بشری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
مخالفت با قرآن مخالفت با عقلانیت است
آخرین اخبار