انصاری:

با ابزار سنتی نمی‌توان با بحران آتش‌سوزی اراضی ملی مقابله کرد

فرماندار شهرستان ممسنی ضمن بیان اینکه با ابزار سنتی نمی‌توان با بحران‌ها و حوادثی نظیر آتش‌سوزی اراضی ملی، مقابله کرد، گفت: متاسفانه در زمینه تامین تجهیزات و امکانات و حل مشکلات وابسته، نتوانسته‌ایم اقدامات اثرگذاری داشته باشیم.

عبدالکریم انصاری در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان ممسنی که با محوریت پیشگیری و مدیریت وقوع حریق در اراضی ملی با حضور مسئول واحد قضایی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس برگزار شد، با بیان اینکه پیشگیری از بحث وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند دستور العمل و مدیریت جامع در این حوزه است.

فرماندار شهرستان ممسنی دشواری دسترسی به کانون‌های آتش‌سوزی و نبود بالگرد‌های اختصاصی اطفاء حریق به اراضی جنگلی و مرتعی افزود: کمبود نیروی انسانی آموزش دیده، تجهیزات و امکانات مناسب و به روز برای پایش، پیش‏بینی، پیشگیری، اعلام و اطفاء آتش‌‏سوزی ریشه در کمبود منابع مالی برای تجهیز و ترمیم این تجهیزات دارد.

مسئول واحد قضایی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این جلسه آتش‌سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی را چالشی بزرگ برای منابع طبیعی برشمرد و گفت: با برنامه‌ریزی اساسی ضمن پیشگیری، کنترل و کاهش حریق در این عرصه‌ها می‌توان با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه در سرعت‌بخشی به اطفای حریق اقدام کرد.

میثم علمداری افزود: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، به سبب پراکندگی و گستردگی و همچنین تراکم بالای پوشش گیاهی این شهرستان نیازمند برنامه‌ای مدون و زمانبندی شده است.

علمداری عنوان کرد: مدیریت جامع پیشگیری و مقابله با آتش‏‌سوزی‏ در عرصه‌های منابع طبیعی با در نظر گرفتن تمام ابعاد پایش، پیش‏‌بینی، پیشگیری، کشف و اطفای حریق، احیا و بازسازی و نحوه ساماندهی گروه‏های مردمی، نیازمند تدوین برنامه‌ای عملیاتی است.

مسئول واحد قضایی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با تاکید بر استفاده از ظرفیت و توان علمی دانشگاهیان، شرکت‌های دانش بنیان و موسسات آموزش عالی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: صیانت از اراضی ملی وظایف ذاتی منابع طبیعی است و در این راستا همه دستگاه‌ها و مردم مکلف به انجام آن هستند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این جلسه با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه منابع طبیعی گفت: مشکلات اقتصادی و اجتماعی، تخریب و تصرف این عرصه‌ها و دست‌اندازی‌های متعدد سودجویان و متخلفان به این عرصه‌ها از جمله مهم‌ترین چالش‌های موجود در منابع طبیعی بشمار می‌روند که خسارات شدیدی را به مناطق جنگلی و عرصه‌های طبیعی وارد کرده است.

ایاز معزز افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم در جهان حفاظت از عرصه‌های موجود اولویت اصلی و نخست ماست و در این راستا مدیریت این چالش‌ها نیازمند همکاری همه متولیان امر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار