در زمان بارندگی تا یک ماه راه بسته می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند گفت:نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند.

محمدکریم عزیزی گفت:   ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو به همراه ساخت پل‌ها و آسفالت کامل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سایر راه‌ها و آسفالت آن‌ها نیز به همین میزان اعتبار نیاز دارند. 

وی افزود:در زمان بارندگی‌ها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا می‌شوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راه‌ها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.

وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران می‌شود.

وی گفت: همیشه شدت بارندگی‌ها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه می‌شود و دسترسی به روستا‌ها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودور‌های کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور افزود: این شهرستان ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستا‌های آن در محدوده کاجو راه در مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل می‌مانند.

وی اظهارکرد: در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می‌گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد.

عزیزی ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۲۶ روستا از شادیگور تا پتهک و گو متسنگ حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته می‌شود.

وی تصریح کرد: روستا‌های محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آن‌ها از بستر رودخانه می‌گذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته می‌شود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکان‌پذیر است.

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور گفت: متاسفانه بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده است، ولی متاسفانه اقدامات ساخت بیمارستان عملی نمی‌شود.

در مجموع ۴۲ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر در بخش‌های ساربوک و مرکزی محدوده حاشیه رودخانه کاجو در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار می‌گیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امداد رسانی به آنان وجود ندارد

وی بیان کرد: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده است و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.

عزیزی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید و در تا قبل از ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده قرار گیرد.

وی از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: چرا مسائل و مشکلات قصرقند پیگیری نمی‌شود ما بعنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم، ولی مشکلات همچنان سرجای خودش است.

رئیس شورای اسلامی قصرقند از عدم استقرار ادارات مستقل در این شهرستان انتقاد کرد و افزود: معنی شهرستان شدن قصرقند چیست که همچنان مردم برای انجام کوچکترین کاری باید به شهرستان نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را بپیمایند و هزینه‌های زیادی متحمل شوند.

وی بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی حوزه شهرستان قصرقند تاکید کرد.

عزیزی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه را پیموده و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.

۹۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه کاجو و ساخت پل‌ها نیاز است

سرپرست فرمانداری قصرقندبا اشاره به اینکه این شهرستان از نظر شاخص آسفالت راه‌ها در حد خیلی پایین است و بیشتر راه‌ها خاکی و فاقد پل است، گفت: بارندگی و طغیان رودخانه همیشه راه مردم ساکن در دو طرف رودخانه کاجو را مسدود می‌کند و تنها راه ساخت چندین دستگاه پل از قصرقند تا آخرین نقطه کاجو و بازگشایی و آسفالت راه به همراه ساخت ابنیه فنی و پل در محدوده حمیری و حاشیه سد زیردان است.

احمدرضا هاشمزهی با بیان اینکه چنانچه ۹۰۰ میلیارد تومان بصورت ویژه برای حوزه راه‌های قصرقند تخصیص پیدا کنند در کمتر از یکسال بسیاری از مشکلات مرتفع و شاهد آسفالت راه‌ها و ساخت پل خواهیم بود و این رضایتمندی مردم را بدنبال خواهد داشت، افزود: باران در روز‌های گذشته علاوه‌بر بستن مسیر قصرقند - تلنگ - کاجو راه ارتباطی ۴۲ روستا در محدوده حاشیه رودخانه کاجو، پایین دست دهستان حمیری ساربوک و محدوده عزیز آباد تا کلمت و بگ و هزاره‌ای تا محدوده سد زیردان و دپ و سارتاپ را نیز قطع کرده است.

وی گفت: بر اثر فعالیت سامانه مونسون در جنوب سیستان و بلوچستان و طغیان ۹ بار رودخانه کاجو راه ارتباطی مردم در روستا‌های حوزه کاجو با جمعیت بیش از ۶ هزار نفر برای چندمین بار بسته شده و فقط امدادهوایی امکانپذیر است.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: این راه‌های روستایی که از هفته‌های قبل مسدود شده بود به علت تداوم فعالیت سامانه مونسون و سیلاب‌های پی‌درپی رودخانه کاجو همچنان بسته مانده است.

وی گفت: تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان تردد در این محور و سایر روستا‌های حوزه بخش ساربوک و پایین دست منطقه چندوکان و کاجو وجود ندارد.

هاشمزهی تاکید کرد: از مردم حاشیه نشین رودخانه کاجو درخواست می‌شود از تردد در بستر این رودخانه جدا خودداری کنند.

سرپرست فرمانداری قصرقند گفت: در یک ماه اخیر شاهد بارش باران‌های مونسونی در نقاط مختلف قصرقند بویژه در حوزه بالادست منطقه کاجو و شهر قصرقند بودیم و چندین بار رودخانه کاجو سیلابی شده است.

وی با بیان اینکه حجم آب فراوانی در رودخانه کاجو در حال طغیان است و سیل بند شهر قصرقند نیز فرسوده و نیازمند مرمت و بازسازی است، افزود: توصیه می‌شود اهالی پایین دست رودخانه‌ها جوانب احتیاط را رعایت و از تردد شبانه روی پل‌های قصرقند خودداری کنند چرا که هر گونه کنجکاوی شبانه و گذر از بستر رودخانه تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

هاشمزهی با بیان اینکه ارتباط مخابراتی و برق برخی مناطق روستایی نیز قطع شده است، افزود: بارندگی اخیر موجب وارد شدن خسارت به بخش‌های زیربنایی این شهرستان و زمین‌های کشاورزی حاشیه رودخانه نیز شده است.

طغیان رودخانه‌ها و جابجایی بیماران با لودر در قصرقند

وی افزود: هنگام بسته شدن راه‌های روستایی بر اثر طغیان رودخانه‌ها، تا زمانی که سیلاب فروکش کند اهالی این مناطق توسط ماشین‌آلات سنگین راهداری همچون لودر‌ها از رودخانه و مسیل عبور می‌کنند.

هاشمزهی عنوان کرد: تعلل و تاخیر زیاد در ساخت پل حمیری بر روی رودخانه کاجو سبب شده تا مشکلات و گرفتاری مردم بیشتر شود که نیاز است هر چه سریعتر این پروژه راهسازی تکمیل و همچنین راه قصرقند به کاجو با پل و ابنیه فنی آسفالت شود.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۴ مطالعات احداث پل از روستای حمیری به محور اصلی نیک شهر- قصرقند انجام و در یک سال اخیر عملیات اجرایی آغاز شده خاطر نشان کرد: احداث پل حمیری یکی از ضرورت‌های شهرستان قصرقند به شمار می‌آید چرا که با هر آورد آب خسارت‌های زیادی به مردم وارد و راه بسته می‌شود.

سرپرست فرمانداری قصرقند بیان کرد: در حال حاضر تمام زمین‌های زراعی و خانه‌های مسکونی که در مسیر و حاشیه رودخانه کاجو قرار دارند و همچنین در شهر نیز واحد‌های مسکونی دچار آبگرفتگی شده است.

وی ضمن تاکید بر آمادگی تمامی دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد: مردم تا کاهش میزان بارش‌ها از تردد‌های غیرضروری در محور‌های درون و برون شهری بویژه مسیل‌ها خودداری کنند.

برچسب ها: سیل ، محورمواصلاتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار