تلاش اتحادیه اروپا برای بازگرداندن پوتین به توافق غلات

گفته می‌شود جوزپ بورل نامه‌ای به وزرای گروه ۲۰ نوشته و از آن‌ها خواسته است رئیس جمهور روسیه را برای بازگرداندن به توافق غلات متقاعد کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نامه‌ای به وزرای گروه ۲۰ از آن‌ها خواسته است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را متقاعد کنند تا به میز مذاکره توافق غلات برگشته و مسیر اصلی صادرات غلات اوکراین به کشور‌های آفریقایی و غرب آسیا را مجددا باز کند. 

به گزارش گاردین، جوزپ بورل در این نامه گفته است تصمیم روسیه برای خروج از توافق غلات جان کودکان و بسیاری از افراد دیگر را در کشور‌های جنگ‌زده و مناطق درگیری به خطر می‌اندازد. در ادامه این نامه نوشته شده است: «اگر جامعه بین المللی با صدایی شفاف و یکپارچه صحبت کند، روسیه ممکن است تجدید نظر کرده و مشارکت خود را در این ابتکار حیاتی از سر بگیرد. بنابراین، مایلم از شما برای ترغیب روسیه جهت بازگشت به مذاکرات و همچنین خودداری از هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشاورزی اوکراین کمک بخواهم».

این درحالی است که پیش از این روسیه تاکید کرده بود کشورهای غربی و اروپایی به دروغ می‌گویند غلات به آفریقا صادر می‌شود و محموله‌های غلات را برای خود برمی‌دارند.

گفته می‌شود اتحادیه اروپا امیدوار است با این نامه بتواند از نفوذ کشور‌هایی مثل ترکیه که کانال‌های ارتباطی با کرملین را حفظ کرده‌اند، استفاده کرده و پوتین را به مذاکرات بازگرداند.

توافق غلات که ابتدای تابستان سال گذشته بین روسیه و اوکراین امضا شد، تلاشی برای کاهش بحران غذایی ناشی از جنگ بود. مسکو می‌گوید بند‌های مربوط به روسیه در توافق رعایت نشده و صادرات غلات و کود شیمیایی از این کشور از طریق دریای سیاه تسهیل نشده است.

با عدم تامین منافع روسیه در این توافق، مسکو حاضر به تمدید آن نشد و در نتیجه بار دیگر در صادرات محصولات کشاورزی کی‌یف به بازار جهانی اختلال ایجاد شد. همین امر باعث شده کشور‌های غربی اقدام به جنگ رسانه‌ای علیه روسیه کرده و مسکو را به تلاش برای ایجاد گرسنگی جهانی متهم کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار