تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود. علاوه بر این تغذیه با شیر مادر باعث افزایش هوش کودک و نیز کاهش مرگ و میر نوزادان بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود.

 زهرا داداشی  با بیان اینکه در جهت ترویج تغذیه با شیر مادر، کمک به مادران شیرده و رفع مشکلات شیردهی، آموزش نحوه صحیح شیردهی توسط مراقبین سلامت در کلیه پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی استان به صورت رایگان ارائه می‌شود، افزود: چنانچه خدمت ارائه شده پاسخگوی مشکل مادران نباشد، در هشت مرکز تخصصی آموزش‌ها به شیوه کامل‌تر در اختیار مادران قرار می‌گیرد. در جهت رفاه حال مادران تا پایان مردادماه تعداد این مراکز به ۱۰ مرکز ارتقا خواهد یافت. در صورتی که چالش‌ها و مشکلات شیردهی در این مراکز تخصصی هم مرتفع نشود، مادر به بیمارستان امام علی (ع) که متخصص اطفال دوره دیده مشاوره شیردهی در آن مستقر است، ارجاع خواهد شد.

 داداشی درباره تغذیه انحصاری با شیر مادر گفت: شیر مادر به طور انحصاری غذای ایده آلی برای سلامت، رشد و تکامل طبیعی کودک تا پایان شش ماهگی است با این حال آمار شیردهی انحصاری در استان البرز به حدود ۴۰ درصد می‌رسد که امیدواریم با آموزش‌های مناسب به مادران و آگاه سازی آن‌ها از فواید تغذیه با شیر مادر به بالاترین میزان خود برسد.

وی خاطرنشان کرد: اولین ویژگی شیر مادر رایگان و دردسترس بودن آن است که نه تنها برای نوزاد غذای کاملی است و باعث جلوگیری از بیماری‌ها در تمامی دوران زندگی می‌شود، بلکه برای مادران باعث کاهش خونریزی پس از زایمان، بازگشت سریعتر به وزن قبل از بارداری و کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و تخمدان می‌شود. همچنین ترشح هورمون‌های مرتبط با شیردهی (پرولاکتین و اکسی توسین) باعث افزایش صبر و تحمل مادر شده و احتمال افسردگی پس از زایمان را نیز کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: کلستروم یا آغوز اولین شیری است که در روز‌های اول پس از زایمان تولید می‌شود و به جهت دارا بودن ایمونوگلوبین‌هایی که به محافظت شیرخواران در برابر عفونت‌های تنفسی، گوارشی و عفونت‌های گوش میانی کمک می‌کند؛ بسیار ارزشمند بوده و اولین واکسن نوزاد به شمار می‌آید.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می‌شود. علاوه بر این تغذیه با شیر مادر باعث افزایش هوش کودک و نیز کاهش مرگ و میر نوزادان بر اثر سندرم مرگ ناگهانی نوزادان می‌شود.

وی با بیان اینکه شیر مادر یک نعمت و معجزه الهی است تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر برای نوزادان نارس که در آی سی یو نوزادان بستری می‌شوند، شانس بقاء نوزادان را افزایش و طول مدت بستری را کاهش می‌دهد. در حالی که تغذیه با شیر خشک باعث چاقی کاذب در نوزادان می‌شود، شیر مادر بدون ایجاد چاقی از بسیاری از بیماری‌ها در بزرگسالی جلوگیری می‌کند.

برچسب ها: علوم پزشکی ، شیرمادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.