رویکرد وزارت جهاد حمایت از تولید داخل است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است، از این رو به سمت تولید محصولات استراتژیک می رویم.

آقای محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با بیان اینکه برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء ضریب امنیت غذایی در کشور، گفت: مهمترین وظیفه ما در وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این راستا به سمت تولید محصولات استراتژیک و اساسی در حال حرکت هستیم.

 او افزود: در این راستا جهت حفظ منابع تولید هم تلاش می‌کنیم و از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد.

نیکبخت تاکید کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور از نخبگان گرفته تا دانشگاه وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طبق قانون تکلیف شده  که ۱۸ درصد در مصرف آب صرفه جویی شود، گفت:  برنامه‌های لازم در این خصوص تدوین و اعتبار لازم هم اعلام شده است.

به گفته او،اکنون با احتساب مهاجران افغانستانی غذای ۹۰ میلیون نفر در کشور را باید تامین کرد، از این رو حمایت از تولیدکننده داخل و تولید داخل امری ضروری است.

نیکبخت ادامه داد: در شرایط فعلی اگر لازم باشد، گوشت قرمز وارد می کنیم، اما حمایت از تولید داخل و تامین آن از داخل راحت‌تر از واردات است و برای این اقدامات حتماً از ظرفیت تشکل‌های داخلی استفاده خواهیم کرد.

نیکبخت افزود: از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی تمرکز بر روی صنایع تبدیلی و تکمیلی است که در این زمینه ۷ هزار طرح با پیشرفت بالای ۲۰ درصد وجود دارد، اما به دلیل مشکلات امکان تکمیل آن وجود نداشته است.

او افزود: اگر صنایع تبدیلی بخش کشاورزی تکمیل کننده زنجیره تولید هستند و در کشور به اندازه کافی وجود نداشته باشد، بخش کشاورزی نیز نمی‌تواند به درستی به وظایف خود عمل کند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بخش تولیدات شیلاتی نیز از مهمترین مسائل مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی است زیرا فرصت بی‌بدیلی برای کشور ایجاد کرده است.

نیکبخت افزود: این بخش در گذشته آسیب دیده است، اما در آینده خبرهای خوبی در این حوزه خواهیم داشت و اطلاع‌رسانی می‌شود.

او یادآور شد: برای حمایت از تولیدکنندگان قراردادهایی منعقد خواهد شد تا با خیال راحت بتوانند به کار خود ادامه دهند و تولیدکنندگان صنعتی و سنتی فعال‌تر خواهند شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولویت نخست ما تولید داخل است، گفت:  تا جای ممکن از واردات محصولات پروتئینی خودداری می‌کنیم.

او درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم گفت: خرید تضمینی گندم نیز از  ۹ میلیون و ۱۳۰ هزار تن عبور کرده و حدود ۴۶ درصد طلب کشاورزان پرداخت شده است.

نیکبخت افزود: طبق دستور رئیس جمهور تا پایان مرداد ماه رقم قابل توجهی از مطالبات گندمکاران تسویه می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی آینده با افزایش عملکرد در واحد سطح و جهش تولید در دیم‌زارها به خودکفایی در تولید گندم دست می‌یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار