تغییرات اقلیمی و مداخلات انسانی عامل كاهش حجم آب درياچه اروميه

استاندار آذربایجان غربی گفت: دریاچه ارومیه از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم است و تغییرات اقلیمی و مداخلات انسانی حجم آب دریاچه را کاهش داده است.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربايجان غربی و دبير كارگروه احيای درياچه اروميه ديشب در برنامه زنده سلام تهران شبکه پنج با اشاره به نقش تغییرات اقلیمی و افزایش دما و مصرف آب در بروز شرایط کنونی دریاچه ارومیه افزود: کاهش نزولات آسمانی در چند سال اخیر و کاهش قابل توجه ذخیره برف در سال گذشته، موجب کاهش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه شده است.

وی از تلاش کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه برای تغییر الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در حوضه آبریز این دریاچه خبر داد و اظهار کرد: توسعه بخش کشاورزی، کاشت محصولات پُر آب بر و احداث ۷۵ هزار چاه غیرمجاز در سال‌های گذشته مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه را افزایش داده که نیازمند اصلاح وضعیت موجود و برخورد با برداشت‌های غیرمجاز هستیم.

معتمدیان به نگاه علمی دولت سیزدهم درباره احیای دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد و ادامه داد: با تداوم، بروزرسانی و تکمیل طرح‌ها و برنامه‌های تدوینی دولت‌های قبلی در خصوص احیای دریاچه ارومیه، سال گذشته شاهد افتتاح بزرگترین پروژه زیست محیطی منطقه و انتقال آب کانی سیب به این دریاچه بودیم.

دبیر کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه نگرانی مردم درخصوص این دریاچه بحق بوده و نیازمند همراهی آن‌ها هستیم، اضافه کرد: نجات دریاچه ارومیه از دغدغه‌های اصلی دولت سیزدهم می‌باشد و خوشبختانه پیش بینی‌ها نیز از افزایش بارندگی‌ها در پاییز و زمستان امسال خبر می دهد.

معتمدیان اقدامات نرم افزاری و تغییر الگوی کشت را از اولویت‌های دولت سیزدهم برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال گذشته و ۲۱ هزار میلیارد ریال در سال جاری از سوی دولت برای نجات دریاچه ارومیه، شاهد افتتاح تصفیه خانه ارومیه و در ادامه آبگیری سد چپرآباد و تکمیل فاز دوم انتقال آب کانی سیب در کنار دیگر طرح‌ها خواهیم بود.

وی در بخش دیگری به تردد ۷۰ هزار زائر برای نخستین بار از مرز تمرچین در اربعین سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: در کنار نزدیکی مرز تمرچین به سامرا و شرایط اقلیمی خوب منطقه و با تدابیر اندیشیده شده، امیدواریم امسال نیز میزبانی شایسته برای زائران عتبات عالیات باشیم.

معتمدیان با اشاره به مزیت امنیت پایدار منطقه برای تردد زائران اربعین اضافه کرد: با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم، مرز تمرچین امسال میزبان زائران پنج استان شمال غرب کشور و همچنین زایران خارجی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.