برنج‌های شمال ارزانتر از پارسال اما به یک شرط + فیلم

افزایش قیمت خرید توافقی برنج‌های محلی در طرح حمایتی دولت می‌تواند برنج داخلی را امسال ارزانتر از پارسال روانه سفره‌های مردم کند.

تولید برنج در شمال کشور دو سال گذشته روند پر فراز و نشیبی را تجربه کرده است، روندی که رنجی کم حاصل را برای برخی از برنجکاران مازندرانی در پی داشت و اکنون با توجه به نزدیک شدن به پایان فصل برداشت برنج، دغدغه کشاورزان را برای فروش نرفتن محصولشان همانند سال گذشته بیشتر کرده است.

دولت برای حل دغدغه کشاورزان طرح حمایتی خرید برنج را از دو ماه قبل آغاز کرده است که در آن علاوه بر ادارات غله و خدمات بازرگانی و شالیکوبی‌های منتخب، تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای کشور نیز وارد فرایند خرید برنج شدند تا با ایجاد مراکز خرید در هر شهر، بخشی از محصولات سال گذشته و کشت جدید را با قیمت توافقی از کشاورزان خریداری کنند.

رونق خرید و فروش برنج

برنج دومین محصول کشاورزی پرمصرف در کشور بعد از گندم است، محصولی که بیش از ۴۰ درصد آن در مازندران تولید می‌شود با بازاری که همواره مستعد بروز نوسانات قیمتی است.

 دو سال قبل کشاورزانی هر کیلوگرم برنج خود را ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان فروخته بودند اما زمانی که همه برنج‌ها از دست کشاورزان خالی شد، قیمت برنج نیزتا سه برابر افزایش یافت، به همین دلیل بسیاری از شالیکاران تصمیم گرفتند برنج‌ها را به دلالان و واسطه‌ها که بیشترین منفعت را می‌بردند نفروشند و این تصمیم سبب شد تقاضا برای خرید برنج به شدت کاهش یابد و بخش زیادی از برنج‌ها در انبار‌ها بماند و دولت برای خارج کردن برنج از انبار‌ها از دو ماه قبل طرح خرید حمایتی برنج را آغاز کرده است که این روند همچنان ادامه دارد.

یکی از کشاورزان آملی که برای فروش برنج به یکی از کارخانه‌های شالیکوبی منتخب آمده است از اجرای این طرح ابراز خرسندی کرد و گفت: برنج‌هایی که پارسال برداشت کرده بودم در انبار‌ها مانده و خریداری نشده بود.
برنج‌های شمال ارزانتر از پارسال + فیلم
او می‌گوید: برنج‌های در انبار مانده را در یکی از مراکز خرید برنج فروختم و وجه آن را نیز ۱۰ روزه دریافت کردم.

این کشاورز اهل آمل افزود: قیمتی که برای خرید هر کیلوگرم برنج طارم محلی اعلام شده ۶۱ هزار تومان و تقریبا با قیمت بازار یکسان است. 

یکی از کشاورزان ساروی نیز با بیان اینکه بازار برنج تا دو ماه قبل کاملا راکد بود، گفت: نگهداری طولانی مدت برنج در انبار‌ها سبب می‌شد آفت به محصول بزند، اما با اجرای طرح حمایتی، برنج‌ها پیش از اینکه آسیب ببینند فروخته شدند.

او افزود: تا دوماه قبل بازار کششی برای جذب برنج نداشت، اما اکنون بازار برنج در حال خروج از رکود است.

این کشاورز ساروی با قدردانی از دولت و استانداری و جهاد کشاورزی مازندران خواستار تداوم خرید برنج به منظور تکرار نشدن تراژدی سال گذشته شد .

کشف قیمت برنج انجام شود
قیمت هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی و محلی پارساله اکنون در بازار‌های مازندران بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است، به همین دلیل برخی کشاورزان معتقدند برای اجرای کامل این طرح و خروج برنج از انبار‌ها باید قیمت‌ها نیز متناسب با بازار باشد.

آن‌ها می‌گویند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، فروش برنج‌ها نو با قیمت برنج‌های پارساله به صرفه نیست.

حسین‌پور یکی از کشاورزان بابلی می‌گوید: کشاورزان برای تولید هر کیلوگرم برنج حداقل ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان هزینه می‌کنند که هزینه‌های پس از تولید مانند حمل و نقل و هزینه‌های حق المعل کاری باید به آن اضافه شود.

برنج‌های شمال ارزانتر از پارسال + فیلم
او افزود: قیمت برای خرید برنج طارم در حالی بین ۵۸ تا ۶۱ هزار تومان اعلام شده که به نظر می‌رسد با توجه به این هزینه‌ها باید بیشتر از آن باشد تا دلالان نیز وارد بازار نشوند.

حسین‌پور در خصوص تاثیرگذاری مراکز خصوصی خرید برنج، گفت: شهرسستان بابل ۶ بخش دارد و اگر قرار است برنج‌ها از انبار‌ها خالی شوند باید تعداد مراکز خرید افزایش یابد تا کشاورزان هزینه حمل و نقل کمتری بپردازد.

حجت‌الاسلام محسن شیخی عزیزی امام جمعه بخش لاله‌آباد بابل نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه برنج خارجی باعث بی رغبتی بازار نسبت به برنج داخلی شده است، گفت: واردات برنج که در سال گذشته مطابق با آمار‌های گمرکات کشور بیشتر هم شده است علاوه بر بر هم زدن عرضه و تقاضا سبب شد تا رغبت بازار نسبت به برنج داخلی مرغوب کم شود و این بی‌رغبتی باعث ناامیدی کشاورزان شد.

او افزود: شغل اول و آخر بیشتر کشاورزان مطنقه برنجکاری است و با تلاش یکساله خود باید مخارج روزمره زندگی، تحصیلات و ازدواج فرزندان و دیگر دغدغه‌هایشان را برطرف کنند و چنانچه نتوانند به سود واقعی دست پیدا کنند زندگی و حیات آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

امام جمعه بخش لاله‌آباد بابل ادامه داد: قیمت برنج کشت جدید را ۵۸ الی ۶۰ هزار تومان اعلام کردند که دور از انصاف است چرا که هزینه تولید به مراتب از این رقم بالاتر است.

حجت‌الاسلام شیخی عزیزی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد بدون شک در آینده‌ای نزدیک شاهد تغییر کاربری گشترده زمین‌های کشاورزی در منطقه شمال کشور خواهیم بود.

استقبال شالیکاران خوب است

شهرستان بابل یکی از قطب‌های تولید برنج در استان و کشور است، شهرستانی که ۴۷ هزار و ۵۳۴ هکتار اراضی شالیزاری دارد و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن برنج تولید می‌کند.

سید تقی جعفریان مدیر یکی از مراکز فعال شهرستان بابل جهت خرید محصولات کشاورزی برنج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح خارج کردن بازار برنج از رکود کامل است، گفت: کشاورزان در یک ماه اخیر استقبال خوبی برای فروش برنج کردند و تاکنون بیش از ۲ هزار تن برنج خریداری بندی، بسته بندی و روانه بازار کردیم.

او در خصوص نحوه پرداختی‌ها نیز گفت:هر کیلوگرم برنج طارم بین ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان خریداری می‌شود و مبلغ برنج نیز حداکثر ۱۰ روزه به حساب فروشندگان واریز می‌شود.

برنج‌های شمال ارزانتر از پارسال + فیلم
هر چند دولت برای حمایت از شالکیاران شمالی خط اعتباری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی اختصاص داده است و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی و ادارات غله استان‌ها را به خط کرده است تا برنج‌ها هر چه سریعتر خریداری شوند، اما با توجه به اظهارات کشاورزان و رصد بازار به نظر می‌رسد اجرای این طرح در صورتی موفق خواهد بود که قیمت برنج‌های محلی همانند برنج‌های پرمحصول کمی افزایش یابد.

قیمت خرید هر کیلوگرم برنج ارقام پرمحصول ابتدا برای برنج ندا ۳۳ و شیرودی ۳۹ هزارتومان اعلام شده بود، اما بعد از دو هفته این قیمت‌ها افزایش یافت و اکنون قیمت خرید برنج پرمحصول ندا ۳۵ تا ۳۶ هزارتومان و برنج پرمحصول شیرودی ۴۲ تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، اتفاقی که اگر برای ارقام محلی برنج اجرا شود هم برنج‌ها از دست کشاورزان خارج می‌شوند هم ارزانتر از پارسال به دست مصرف کننده خواهد رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
بزار ما هم برنج نکاریم تا همه سرطان بگیرید با مصرف برنج هندی و پاکستانی بعد برید هر روز میلیونها تومن خرج خودتون کنید و آخرش میدونید که درمان نمیشید درست قضاوت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
الان هم گرانفروشی کنید چون برنج نیاز همه خانواده هاست نباید از قیمت واقعی خارج شود ودلال وواسطه مفت خور سود چندبرابری وخلاف ببرند
Iran (Islamic Republic of)
حامد امینی
۰۷:۴۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
جالب اینجاست مردم گوشت 500 تومانی مرغ 300 تومانی میخرند صداشون در نمیاد فقط به برنج میرسه اعتراض می کنن. بیچاره کشاورز یتیم کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
سلام
بابا این کشاورز بدبخت یه کارگر اگه بگیره روزی ۵۰۰
تا ۷۰۰ هزار تومان باید بده حالا بدون هزینه صبحانه عصرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
من که زمین شالیمو تعقیر کاربری دادم فروختم راحت شدم یه اپارتمان گرفتم در ما اجاره میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
شما چطور زمین شالی رو تغییر کاربری دادی؟
من باغی رو نمیتونم مسکونی تغییر بدم؟
جای سوال هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
تلاوت فرمود بدون اینکه مالیات آن را پرداخت نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
چه جالب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
چه جالب شرط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
هزینه ها رفته بالا مردم توان خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
سلام‌من‌خودم‌بچه‌شمال‌هستم‌ولی‌مزرعه‌نداریم‌و‌برنج‌میخریم‌
کسایی‌که‌میگن‌برنج‌شمال‌گرونه‌اگه‌خودشون‌برن‌داخل‌مزرعه
کار‌کنن‌
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۱۳:۲۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
واقعآ متاسفم برای خیلی از مردمم که نمیدونن کشاورز با چه زحمت و هزینه و بدبختی برنج رو کشت و برداشت میکنه ،بعد یه عده میان میگن برنج باید ارزون بشه ،خب پس زحمتو و هزینه کشاورز چی .الان خیلیا تو گیلان دارن زمینهای برنجشون رو تبدیل به باغ کیوی میکنن یه عده ام داخل زمین یه کلبه کوچیک درست میکنن تا تغییر کاربری بگیرن و زمینشون رو بفروشن ،میدونین چرا برنجهای خارجی بی کیفیت رو ارزون میخرین چون برنج ایرانی هنوز تولید میشه و خیلیا طرفدارش هستن اگه تولید این برنج کم بشه و خیلی از کشاورزا دست از برنج کاری بردارن اونوقت دولت هم برنج خارجی رو تا دسته فرو میکنه و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
واسمون شرط میزاری؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
تا دسته؟ شما تجربه تا دسته رو داری یا فقط بصورت تئوری شنیدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
این قیمت برای کسی که تراکتور و نشانگر و دستمزد کارگر و کود و سم باتورم سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ محاسبه شده سودی برای کسیکه اجاره بهای زمین پرداخت میکنه نمی مونه یعنی فقط آباد کردن زمین و دست خالی برای کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
سلام وقت بخیر، شالیکاران عزیز لطفا اگر کشت برنج سودی ندارد کشت نکنید چون مصرف آب بسیار زیادی دارد و در حال حاضر در شرایط آبی خوبی قرار نداریم، با توجه به شرایط جغرافیایی سراغ کشت محصولات دیگری مثل گندم، سویا و غیره بروید که کشور به آن بیشتر نیاز دارد. لطفا شمالی‌های عزیز و دوست داشتنی مراقب ذخایر آبی باشید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
برنج خالص است یا درهم یک کاسب نون حلال خور را پیدا کنید جایزه دارد اون کاسب در ان دوران بود که حرام و حلال در کارش بود و جوانهایش به ظلم ستم شاهی قیام کردند و برای مملکت جانشان را فدا نه امروزه که وضعیت را می بینیم همه چیز در هم شده و کمتر نون حلالی از گلوها پایین میرود
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
کشاورز برنجشو تو دریا بریزه بهتره.با این هزینه تولید این قیمت نمیشه نمیصرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
من نمیدانم چرا در خبرها همیشه سعی در تبلیغ برای فروشگاه های زنجیرهای دارین من تاجر سال زراعی گذشته زیر ۶۰ شصت هزارتومان طارم خرید نکردم ولی بقول شما مراکز خرید فروشگاه های بزرگ باتوجه به درماندگی کشاورزان از آنها ۵۵ پنجاه و پنج هزارتومان میخریدن وبه خریداران قیمت عجیب وغریب میفروختن بماند که بعضی از همین شرکت ها بنظر میرسد تخلیط هم دارن.
Iran (Islamic Republic of)
من یک ایرانی .آزاده وطن پرست
۰۸:۲۲ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
خیلی دست دارم پیامهای سازنده بدهم .اما افسوس كه دیدن این روزگاران سیاهی که کشورومردم اسبر آنشده آند و مانند باتلاقی هرچه بیشتر دران فرو میروند .دیگر حس و حالی برای گفتن نمانده .
سراشیبی مرگ ......
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۱۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
برنج ? پاکستانی و هندی کیلو 65تا75هزارتومان اونم معلوم نیست چطور تولید میشه اما برنج ایرانی بین 38تا60تومن دولت قیمت کذاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
مرام برنج کاران خوب میشناسیم آنها وقتی دیدن برنج گران مشود درسال گزشته برنجشان را انبار کردن وبه بازار عرضه نکردن برای اینکه گران بفروشند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی پور
۰۶:۰۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
هیچی نمیدونی از برنج که دهنتو وا میکنی برنج تو بازار گرونه از کشاورز نصف قیمت میخرند....برنج با توجه به تورم الان خیلی ارزونه.... فقط کیلو ۶۵ خرجشه ...نمیدونم شغلت چیه ولی شما با دستمزدپارسال کار میکنی ؟ اینجا ایرانه برادر ....خبر از قیمت مرغ و گوشت داری ؟ نیم ساعت بیا تو زمین شالی کار کن بعد بیا کامنت بنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
روغن ۱ لیتری پارسال بود ۱۵ تومان امسال شده ۶۰
پنیر رود ۱۵ امسال شده ۳۵
مرغ بود ۳۰ امسال شده ۸۵
اینا گرونی نیست
بعد برنج از ۹۰ پارسال بشه ۶۰ امسال
درحالی که همه هزینه های زمین ۲تا۳برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
بیا یک ساعت تو شالیزار کار کن ببین قیمت برنج چقدر ارزش داره تو چه میخوری برنج هندی معلوم هست از چی درست میشه نه طعم داره نه خاصییت.
Brazil
مصطفی
۲۳:۴۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
مرام میدونی معنیش چی میشه؟؟؟
تو خونه نشستین با فروختن ادمای دور برتون نون در میارین از جیب ملت میزنین تو حسابای خودتون انبار میکنید اونوقت برای شالیکار شمالی دم از مرام میزنید... یه روز حقوقی که میگیریو ندن فرداش صاحب مملکتو میاری رو تیر برق اونوقت شالیکار برنجش هر سال از سال قبل کمتر بفروشه توف به مرام و وجدان امسال شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
این جور که بعضی از هموطنان نظر. میدن حتما تو این کشور وبا این تورم زندگی نمی کنند چند کارشناس خبره بیاد هزینه‌ها را برآورد کنند با این گرونی کود وسم کارگر بعد نظر بدن چقدر دست کشاورز مظلوم را میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
یه روز داخل افتاب مرداد ماه شمال برین سر زمین بهتون میگم همه چیز گرون شده وفقط شماها زور تون فقط به ما شمالیها میرسه اون از مرکبات این از برنج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
زورشون به دامدار و کشاورز میرسه شمال و جنوب هم نداره!!!
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۵:۲۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
دارن به کشاورز زور میگن. و بی انصافی در حق کشاورز میکنن
Iran (Islamic Republic of)
آقای کاف
۱۴:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
در این مملکت هر کسی که دنبال لقمه حلال میگرده همیشه گرفتار است برنجکار بدبخت که جای خود داره من خودم برنجکاری هم دارم شما به من بگو طی این دو سال چطور میشه همه چیز از سم و کود و لوازم یدکی و تراکتور و و و همه چیز گرون بشه بعد برنج قیمتش پایین بیاد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
هروقت شما به من گفتی چگونه است کشاورز خارجی با قیمت سم کود بسیار بالاتر از ایران پرداخت مالیات هزینه حمل بالا گمرکی بالا باز برنج را ارزانتر از برنج ایران می فروشد من جواب سوآلت را خواهم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
خب اگه برنج خارجی کیفیتش خوبه .شما برنج رو وارد کن و زمینهای کشاورزی رو تغییر کاربری بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
برنج اهن وسفال نیست مثل سیمان وگچ است زیاد در انبار بماند خاصیت خود را از دست می دهد برادران کشاورز برنج شما بتوسط دلال وواسطه گران میشودوانبار شان باد می کند انوقت مفت مفت هم خریدار ندارد بهتر خودتان
طمع نکنید قیمت تعادلی برنج وشالی تان را به مصرف کننده بدهید پارسال وقتی محصول تان امد قیمت را با بی انصافی وطمع کردید ملت زدند تو ی سرتان امسال هم دم در بیارید همین اش است وکاسه چون مردم توان قدرت خریدگرانی وبی انصافی بالا را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام به شما هموطن اول شما ادب حرف زدن یادبگیر وبیا ومردم رو نصیحت کن شمای بی تربیت از رنج وزحمت کشاورز وهزینه ای که بابت کاشت وداشت وبرداشت برنج خبر نداری بهتر است دهنت رو ببندی لطف کن همون برنج هندی ارسنیک دار بوگندو رو بخور من هم برنج خودم رو میریزم تو دریا تا ماهی ها بخورن ولی با این قیمت نمی فروشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
اشتباهی مثبت داردم چون خیلی بی ادبانه مطلب نوشته ای کشاورز تولید کننده است زحمت کشیده
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی رضی
۱۸:۳۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
برنج خیلی گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
این که بخاطر فروش برنجی که دست دلال و مافیا هستش جلو واردات رو بگیری ظلم به ملت ورانت و انحصار است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
همه چیز رو بردید عرش اعلا ! فقط زورتون به شالیکارا رسیده؟! برنج رو ارزان کنید فردا شالیزارها رو میفروشن تبدیل به ویلا میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
لاف بیخود نزن. دوره تغییر کاربری بی ضابطه گذشته . بعدش هم خیلی خوش خیال نباش. سر ویلات هم همون بلایی میاد که سر برنج اومد. فرقی با هم ندارن. ما نمیخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
نخر برو برنج دانه بلند بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
من خودم دیروز شالیزارمو تغییر کاربری به مسکونی دادم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
این کشاورزان انگار یادشون رفته پار سال برا خودشون کانال تلگرامی درست کرده بودن و همه دست به دست هم داده بودن که زیر قیمن 110-120-1330... ندن و نمیدادن انقدر موند تا برنجهاشون خیلیهاش شپشک زد و... و مردم که یکیش خود من هستم زیر 110 نتونستم بخرم اونم از کسی که هرسال ازش میگرفتم و آشنا بودخیر سرش . حالا که مردم نخریدن چطور شد قیمتشونا آوردن پایین ! حتما باید ازتون نخرن و به این شکلات بر بخورید تا بفروشید؟!
پارسال یه دونه برنج به قول خودشون به دلال ندادن و خب این خوبه ولی به مردم هم ندادن که مردم توان خرید نداشتن که بخوان بخرن.
اصلا چرا میگنصرف نمیکنه ؟! مگه برنج وارد نمیشه از اونور دنیا با هزینه کشتیو گمرک و.. نصف قیمت ایرانی هم که تازه تو بغل گوشمونه نیست !
انصاف داشته باشن چرا که مردم نخرن ؟! مردم خیلی هم استقبال میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
همین امثال شما که یه ماشین ۱۰۰ میلیونی رو میخری ۳۰۰ صداتم در نمیاد ولی برنج رو اگه کیلویی ۱۰۰ بخری زورت میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
ما توان خرید برنج ایرانی نداریم بزارین برنج ایرانی صادر بشه و برنج هندی و پاکستانی وارد کنید که هم ما برنج ارزان بخریم و همه برنج کاران کشور ضرر نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
اشتباه است چون در مواد غذایی کیفیت مهم است نه کمیت به جای هر دو کیلو برنج بی کیفیت دانه بلند یک کیلو برنج ایرانی که ارسنیک کمتر و مواد نگهدارنده وسایر ناخالصی دیگر نداره استفاده کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
12:47اگر برنج ایرانی با کیفیت هست صادر کنید اجازه دهید مردم انتخاب کنند وبرنج بی کیفیت خارجی بخرند هر کسی حق انتخاب دارد قرارنیست با جبر کسی را مجبور به خرید محصولی کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
اگه صادر بشه که بخاطر سم زیادش پسش میدن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
برنج ایرانی باید ارزان تر از خارجی باشد چون مالیات نمی دهند از کارگر ارزان استفاده می کنند وهزینه حمل ونقل هم کمتر از سایر نقاط جهان است اگر قیمت برنج ایرانی کمتر از قیمت جهانی برنج نباشد برنج نخواهم خرید
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
چقدر باهوشی تو هزینه هر کارگر یک میلیون تومان
United States of America
Ahmad
۲۳:۳۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
شما نخرید ولی گرچه کشاورزان بقول ساده لوحانۀ شما مالیات آشکار نمیدهند ولی با قیمت دستوری دولت بی کفایت بیش از ۱۰۰ در صد دارن مالیات پنهان میدهند واین را با تغییر کاربری وسیع اراضی پاسخ میدهند عملا دولت وافراد سبک مغزی مثل شما مسئول نابودی امنیت غذایی آیندگانید اگر مرد بودی ووجدان درد داشتی چرا راجه به اینهمه گرونی اقلام گوناگون دیگر لال مونی گرفتید زور تون به این قشر مظلوم بی حامی میچربه !؟ بترسی از آه مظلومی که جز خدا حامی دیگری ندارد وعواقب آن دامنگیر تمام کسانیکه به هرنحوی از انحاء راضی به این ظلمند خواهد شد وانتقام خدا سخت خواهد بود?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
برای آدمایی مثل شما سبوس برنج شمالی ام زیادیه
تامام
Iran (Islamic Republic of)
مرجان فتحعلی پور
۱۲:۰۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
باسلام خداکنه برنج ارزون بشه بجای واردکردن برنج که هیچ خاصیتی نداره نه برداره نه طعم داره نه مزه کیلویی ۵۰تا۶۰ هزارتومنه اگه انصافا به قیمت مناسب از برنج ‌کاران ،حمتکش خودمون خریداری بشه احتیاجی به وارد کردن برنج خارجی نداریم برنج ایرانی تو دنیا حرف اول رو میزنه حیف نیست جنس مرغوب خودمون رو صادر یا از شالیزارهای زحمت‌کش خودمون به قیمتی که حقشونه بخریم دیگه نیازی نیست برنج نامرغوب خارجی مصرف کنیم من دست این قشر زحمتکش رو میبوسم وامیدوارم همیشه سلامت باشن ودولت عزیزمون هم قدر اونهارو بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
کشاورز باید حمایت شود هزینه تولید بالاست واردات برنج حمایت از کشاورزان خارجی است و افراد محدود وارد کننده و برنج بی کیفیت خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
چطوری حساب کردن که هزینه تولید هر کیلو برنج،تازه بدون هزینه حمل۵۸۰۰۰تومن میشه؟!اتفاقا برنج یکی از کم دردسرترین محصولات کشاورزیه،هزینه با همین تورم نهایت کیلویی۳۵۰۰۰تومن در میاد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۲ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
سلام و درود خدمت هم وطن عزیزم من شالی کار مازندرانی هستم،کاملا حق با شماست برنج باید بشه کیلویی 35 تومان،ولی نمیشه،من خودم امسال در 6000متر زمین 70میلیون محصول برنج طارم درجه یک فروختم و با کم کردن هزینه باز سازی چاه و موتور و هزینه شخم تراکتور و کود و سم و...آخرش برای من17میلیون ماندش ،ایا تولید برنج ارزش این همه سختی را داشت؟ آیا قیمت واقعی برنج طارم،اینه،برنج طارم برنج کم محصول می‌باشد،دولت اگه از من کشاورز بخواهد ما هم میتوانیم برنج پر محصول بی کیفیت ارزان تولید کنیم.ولی متاسفانه دولت در قبال صادرات به جای پول از دیگر کشور ها جنس بنجل(اشغال) دریافت می‌کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
واقعا نمیدونی چرا نظر میدنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
از کشاورزان مازندرانی دندون گردتر ما ندیدیم و نداریم.
همون حقشونه که کسی برنجشونو نخره.
پول تو جیب کشاورز هندی قانع بره بهتره که تو جیب کشاورز طماع مازندرانی بره اونم تو این وضعیت بدبختی اقتصادی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
هر موقع تونستی با حقوق ماهی 2 میلیون تومن زندگی کنی اونوقت کشاورز برنجشو بهت به قیمت برنج هندی میده که اون برنج هندی رو مورچه نمیخوره، یکم فکرکن، ببین اون کشاورز بدبخت چقدر واسه برنج هزینه میکنه،
United States of America
کارشناس
۲۳:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
حق تو نادان واحمق مغز جلبکی همون به که برنج آرسنیک دار اشعۀ یو وی دارخارجی بخوری وعواقبش را ببینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
قیمت واقعی برنج ۲۰ هزارتومان بالاتر نخرید .بزارید کسانی که احتکارکردن ودلال هست .به غلط کردن بیفتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
بله امسال کیلویی ۲۰تومان بخری سالهای بعد باید ارزویش داشته باشی هزینه تولید ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان است
United States of America
کارشناس
۲۳:۴۶ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
چه فایده از کشاورز که ارزون از چنگش در آوردند وخریدار که داره گرون وگرونتر میخره وزمینها که دارن نابود میشن
Iran (Islamic Republic of)
Sam
۱۳:۱۴ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
کیلویی ۲۰ تومن باید سبوس برنج رو بخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
در این گزارش ، به نقدینگی های نجومی سرگردان در جامعه اشاره نکرده اید !!
این نقدینگی ها به هر حوزه‌ که وارد شود آنجا را تخریب می کند !!
در پدیده شوم افزایش چند برابری قیمت برنج در دو سال اخیر ، زارعین و واسطه‌ها هر دو نقش داشتند ، حالا هم که قیمت برنج در حال پایین آمدن است ، علت اصلی آن رسوب برنج پارسال در انبارهای همان واسطه‌ها است !!
کسی نباید به موضوع قیمت توافقی ورود کند ، چون قیمت برنج خود به خود تنظیم خواهد شد و......!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
آفرین ، عین واقعیت است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
بزرگواران برنج رو احتکار کردن حالا می فرمایند کسی از من نمی خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
حرف حساب رو باید با طلا نوشت .
پارسال بنده از خود کشاورز هرچی خواهش کردم نداد ، چرا که فکر می کرد گرانتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
واردات برنج را آزاد کنید همه توان خرید برنج ایرانی ندارن خوردن برنج برای خانواده های ضعیف آرزو نکنید
Iran (Islamic Republic of)
امیری
۱۲:۵۹ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
جمعیت 80 میلیونی به خاطر کشاورزان مازندرانی که البته حقشان هست که دولت از انها حمایت کند نباید از خوردن برنج هم محروم شوند
Iran (Islamic Republic of)
رضا بابایی
۰۸:۲۰ ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
خرید کیسه خالی برنج پارسال بوده 4000تومان امسال شده 8000تومان همه چی تو این مملکت بی صاحب گرون شده هیچ مسولین صحبت ویا اعتراض ندارن چرا کالا و اجناس دیگه وارد نمی‌کنند