سفر معاون رییس جمهور تایوان به آمریکا علی رغم مخالفت چین

معاون رییس جمهور تایوان در بحبوحه تنش‌های این جزیره با چین در سفری رسمی به آمریکا می‌رود.

ویلیام لای، معاون رئیس تایوان به رغم مخالفت چین با هرگونه تماس رسمی بین تایپه و مقام‌های خارجی به صورت رسمی در راه سفر به آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مسئول ارشد دولت تایوان روز شنبه در راه سفر به پاراگوئه توقفی در آمریکا خواهد داشت، اقدامی که بدون شک خشم پکن را برخواهد انگیخت.

پکن در واقع تایوان را به عنوان یکی از استان‌های خود قلمداد می‌کند و تاکید دارد که در صورت لزوم روزی آن را با استفاده از زور پس خواهد گرفت و به قلمرو تحت حاکمیت خود برخواهد گرداند؛ بنابراین پکن با هرگونه تماس دیپلماتیک بین این جزیره خودمختار و کشور‌های خارجی مخالف است و هر نشست و گفتگویی را میان تایپه و سایر دولت‌ها به شدت محکوم می‌کند.

لای بنا به گزارش‌های رسمی قرار است برای ادامه سفر خود به پاراگوئه تنها توقفی کوتاه در آمریکا داشته باشد و به عنوان ترانزیت از فردوگاه این کشور استفاده کند.

این درحالیست که تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان نیز پیش‌تر در ماه آوریل هنگام سفر به دو کشور گواتمالا و بلیز توقفی کوتاه در نیویورک داشت و در جریان آن با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ملاقات کرد.

توقف کوتاه رئیس جمهوری تایوان در آمریکا موجب واکنش پکن شد به نحوی که کاخ سفید را بر آن داشت تا از مقامات چینی بخواهد به بهانه این سفر فشار‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز را بر ضد تایپه تشدید نکند.

ویلیام لای با انتشار پیامی در ایکس (نام جدید توییتر) نوشت که برای شرکت در مراسم تحلیف سانتیاگو پینا، رئیس جمهوری جدید پاراگوئه به آسونسیون می‌رود و «منتظر دیدار با دوستان آمریکایی» در توقف میان سفر است.

پاراگوئه تنها کشوری در آمریکای جنوبی است که تایپه را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت می‌شناسد.

لورا روزنبرگر، رئیس مؤسسه آمریکایی تایوان، که به صورت دُفاکتو به عنوان سفارت آمریکا در این جزیره عمل می‌کند نیز در واکنش به پیام توییتری معاون رئیس جمهوری تایوان به توقف کوتاه لای در آمریکا هنگام سفر به پاراگووئه اشاره کرده و یادآور شده است که او در انتظار استقبال در نیویورک است.

ویلیام لای در سفر رفت به پاراگوئه باید توقفی کوتاه در نیویورک داشته باشد و هواپیمای حامل او هنگام برگشت نیز در فرودگاه سانفرانسیسکو فرود خواهد آمد.

برچسب ها: تایوان ، آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار