پوتین: احتمال می‌دهم ناتو با پیمان آکوس ادغام شود

رئیس‌جمهور روسیه احتمال داد که در راستای اهداف واشنگتن، پیمان آتلانتیک شمالی و پیمان امنیتی میان انگلیس، آمریکا و استرالیا با هم همکاری کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، در نشست امنیتی مسکو اعلام کرد از آن‌جا که واشنگتن تلاش می‌کند تا منطقه آسیا و اقیانوسیه را برای تأمین نیاز‌های خود تغییر شکل دهد، احتمال می‌دهم پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به همکاری با پیمان امنیتی «آکوس» (AUKUS) روی آورد که میان انگلیس، آمریکا و استرالیا منقعد شده است.

پوتین در بخشی از سخنان خود گفت: «واشنگتن به دنبال اصلاح نظام تعامل بین دولتی است که در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد شده است. درخواست‌ها برای توسعه استراتژی‌های هند و اقیانوس آرام با هدف ایجاد انجمن‌های نظامی-سیاسی است که واشنگتن آن‌ها را کنترل کند.»

پوتین با اشاره به پیمان امنیتی که اواخر سال ۲۰۲۱ بین واشنگتن، لندن و کانبرا به امضا رسید، نسبت به ایجاد «یک غرب استعماری نو» هشدار داد و تأکید کرد: «این احتمال را می‌دهیم که ناتو و آکوس باهم ادغام شوند. من خواستار تلاش برای به تأخیر انداختن شکل‌گیری جهان چندقطبی از طریق بی‌ثبات کردن و ایجاد تنش در مناطق مختلف آن هستم. اکثر کشور‌ها آماده دفاع از حاکمیت و منافع ملی، سنت‌ها، فرهنگ و شیوه زندگی خود هستند. مراکز جدید اقتصادی و سیاسی در حال تقویت هستند و این روند می‌تواند مبنای مهمی برای توسعه پایدار و مترقی جهانی باشد.»

البته رئیس‌جمهور روسیه در ادامه هشدار داد: «با پیشرفت این مسائل، جنبه‌های درگیری‌های قدیمی در حال افزایش است و درگیری‌های جدید در مناطق مختلف کره زمین تحریک می‌شود، هدف کسانی که این کار را انجام می‌دهند هم واضح است: ادامه سود بردن از تراژدی‌های انسانی، قرار دادن مردم در برابر یکدیگر، وادار کردن دولت‌ها به اطاعت، در قالب یک سیستم استعمار نو و بهره‌برداری بی‌رحمانه از منابع.»

پوتین همچنین در جریان این نشست با اشاره به اقدامات آمریکا و برخی کشور‌های غربی در ناامن سازی صحنه بین‌الملل، گفت: «کشور‌های غربی در ادامه این اقدامات، مشغول برنامه‌ریزی برای ادغام نیرو‌های ناتو با بلوک اقیانوسیه هستند. این نشان می‌دهد که ناتو دائماً به دنبال مدرن کردن قابلیت‌های تهاجمی خود است. کشور‌های غربی میلیارد‌ها دلار به رژیم نئونازی اوکراین تزریق می‌کنند و در نتیجه مدت درگیری را افزایش می‌دهند.»

کنفرانس امنیتی مسکو از امروز با حضور وزرای دفاع و مقامات نظامی ۶۰ کشور جهان ازجمله هیأت بلندپایه نظامی ایران به ریاست «امیر سرتیپ نصیرزاده» جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان آغاز شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار