نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

شورای عالی حج برای تصمیم گیری درباره سفر عمره زودتر برگزار شود

حجت الاسلام والمسلمین نواب در نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بر برگزاری هرچه سریعتر شورای عالی حج برای تصمیم گیری در باره مسایل سفرعمره تاکید کرد.

در نشست شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت که امروز به ریاست حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت برگزار شد آقایان سید عباس حسینی رئیس و غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت و نصرالله فرهمند مدیرعامل شرکت عمره سعات درباره پیگیری‌های انجام شده از بانک مرکزی و مسئولان کشورمیزبان برای از سرگیری سفر‌های عمره گزارش دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواستار برگزاری جلسه شورای عالی حج می‌باشد، افزود: با توجه به نظرمثبت رئیس کل بانک مرکزی درخصوص تامین هزینه ارزی سفر‌های عمره، موضوعات کارشناسی در واحد‌های مختلف بررسی شده است. 

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز به هماهنگی و تعامل کشور میزبان برای راه اندازی سفر‌های عمره و برنامه ریزی‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: با توجه به جدول زمانبدی ارائه شده توسط عربستان، جدول زمانبدی فعالیت‌ها و اقدامات برای حج تمتع آینده و سفر‌های عمره در داخل نیز درحال تدوین است.

بر پایه این گزارش، در ادامه این دیدار رئیس سازمان حج و زیارت به اختلال پیش آمده در سامانه سماح و اقدامات صورت گرفته برای رفع اشکال فنی و تداوم ثبت نام زائران اربعین اشاره و تاکید کرد: با کمک نیرو‌های فنی سازمان حج و پشتیبان سامانه تلاش داریم مشکلات را به سرعت و بزودی رفع کنیم. 

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت هم بر یافتن راهکار‌های مناسب با تکیه بر دانش داخلی برای رفع اختلال در سامانه سماح و پایان دادن به دغدغه زائران تاکید کرد و باردیگر لزوم اطلاع رسانی درباره خدماتی که سازمان حج و زیارت در حوزه اربعین در داخل ایران و شهر‌های زیارتی در کشورعراق انجام می‌دهد، یادآور شد.

این جلسه با گزارش آقایان محمد حسین خوشنویس معاون توسعه مدیریت و منابع و مجید مرزانی مدیربرنامه، بودجه و تحول سازمانی بعثه مقام معظم رهبری درخصوص نکاتی که لازم است در ارتباط با مقوله زیارت و وظایف و مسئولیت‌های مترتب بر حوزه حج و زیارت در لایحه برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار گیرد، ادامه یافت.

در این گزارش با اشاره به مغفول ماندن برنامه‌های فرهنگی حوزه حج و زیارت در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد ارائه فصلی تحت عنوان برنامه توسعه فرهنگی و اجتماعی این حوزه به مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر شد این موضوع با محوریت بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به جدیت دنبال شود و هماهنگی و تعامل لازم با کمیسیون تلفیق نیز صورت گیرد.

درادامه این جلسه آقای ناصرحویزاوی مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت که به تازگی ازعربستان بازگشته است از اقدامات صورت گرفته درباره ازسرگیری سفر‌های عمره و امکان راه اندازی سفر زمینی، بازگرداندن مطالبات حج‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از شرکت مطوفین حجاج ایران، انتقال ارز به بانک الاهلی عربستان برای پرداخت هزینه‌های سفر زائران ایرانی به این کشور و پیشنهادات شرکت‌های عربستانی برای ارائه خدمات بهتر در عرفات و منا گزارش داد.

در پایان این جلسه، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به برگزاری نشست‌های تخصصی با نمایندگان مراجع عظام تقلید درقم برای بررسی موضوع تایید استطاعت جسمی زائران در حج تمتع اشاره و تصریح کرد: جهت هماهنگی بهتر و وحدت نظر پزشکان در تشخیص استطاعت جسمی زائران درقالب جدید تعریف خواهد شد تا شرایط حجاجی که سال آینده به سرزمین وحی مشرف خواهند شد بهتر و مشکلات هیئت پزشکی و مجموعه حج و زیارت کمتر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار