کاخ سفید: بریکس را رقیب ژئوپلیتیک خود نمی‌دانیم

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن گروه بریکس را یک رقیب بالقوه ژئوپلیتیک برای خود نمی‌داند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (سه‌شنبه) تصریح کرد که این کشور به گروه بریکس به عنوان یک رقیب بالقوه ژئوپلیتیکی نگاه نمی‌کند.

طبق گزارش روسیا الیوم، جیک سالیوان در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن نگران است که گروه بریکس آمریکا را از نظر اقتصادی و ژئوپلیتیکی تهدید کند، گفت: «ایالات متحده معتقد نیست که گروه بریکس به یک رقیب ژئوپلیتیکی تبدیل شده باشد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا تأکید کرد: «فکر نمی‌کنیم که این گروه بتواند به نوعی رقیب ژئوپلیتیک یا چیزی شبیه به آن برای ما تبدیل شود.»

او افزود: «بریکس در شکل کنونی آن گروه متنوعی از کشورهاست که برسر مسائلی حیاتی در منطقه اقیانوس هند و اقیانوس آرام اختلاف نظر دارند.»

این در حالی است که سران کشورهای بریکس امروز در سخنرانی خود در اجلاس بریکس بر اتخاذ یک پول واحد در معاملات تجاری فیما بین و حذف دلار از این معاملات تأکید کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که حذف دلار از معاملات تجاری، موضوعی برگشت‌ناپذیر است. رئیس‌جمهور چین هم هرگونه تلاش برای تشکیل ائتلاف‌های نظامی، تهدید علیه صلح و ثبات جهانی خواند. رئیس‌جمهور برزیل هم با بیان این‌که خواهان اتخاذ یک ارز واحد در گروه بریکس است، گفت: «ظرفیت های اقتصادی بریکس از ظرفیت های گروه ۷ پیشی گرفته است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
کلا هیشکی و هیچی رو رقیب خودش نمیدونه به جز ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
البته که میدانید . برای فریب داری میگویی . امریکا به ته خط رسیده است
آخرین اخبار