جاده های ناایمن ، رانندگی پرخطر و تکرار تراژدی تصادفات مرگبار

هر روز اخباری از یک تصادف در خراسان جنوبی منتشر می‌شود که بنا به گفته کارشناسان سرعت بالای رانندگان و جاده‌های غیر استاندارد علت آن است.

 هر روز که می‌گذرد یک خبر از تصادفات وحشتناک در خراسان جنوبی بر روی خروجی سایت‌های خبری درج می‌شود. در این تصادفات یا پدر و مادری فرزند را از دست می‌دهد و یا فرزندی یتیم می‌شود.

جمعه حوالی ساعت ۰۲:۰۰، سانحه انحراف از جاده یک دستگاه خودروی سواری پژو و۲۰۶ در خیابان اصلی شهر باغستان‌علیا، ۲ مصدوم و یک فوتی برجای گذاشت و این خبر دوباره ذهن‌ها را متوجه حوادث تلخ ترافیکی در استان کرد.

اما به راستی چرایی این حجم بالای از تصادفات چیست؟ جاده‌های غیر استاندارد و یا سرعت زیاد رانندگان مقصر این حوادث تلخ است. برخی از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند که دو بانده کردن جاده‌ها توانسته تعداد تصادفات رخ به رخ را در استان کاهش دهد، ولی امروزه بیشتر تصادفات در خراسان جنوبی مربوط به واژگونی وسایل نقلیه است که نشان از نقش سرعت رانندگان در این تصادفات دارد.

از طرفی هر چند در سال‌های اخیر تعداد راه‌های دو بانده در خراسان جنوبی افزایش یافته است، ولی با این وجود هنوز جاده‌های یک طرفه و غیر استاندارد معضلی در بحث راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی است.

کمبود استراحتگاه در جاده‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

بیدختی از شهروندان خراسان جنوبی گفت : من و خانواده تقریباً سالی یک بار از جاده بیرجند- طبس به سمت راور و کرمان عبور می‌کنیم که راه آن بسیاری طولانی، کویری و خسته کننده است.

وی بیان کرد: به جز یکی- دو مورد هیچ استراحتگاهی در این مسیر کویری وجود ندارد که به نظرم باعث می‌شود راننده علی رغم خستگی فراوان به راه خود ادامه دهد که این مورد خود یک عامل اصلی تصادف است که بار‌ها اخباری از آن را شنیده‌ایم.

این شهروند خراسان جنوبی گفت: به نظر من بسیاری از راه‌های روستایی خراسان جنوبی نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند که باید در مورد آن نیز تدبیری اندیشیده شود.

جاده های ناایمن ، رانندگی پرخطر و تکرار تراژدی تصادفات مرگبار

گلایه از عدم اتمام جاده بیرجند- قاین

خدابخشی از دیگر شهروندان خراسان جنوبی گفت :به نظرم یکی از مهمترین محور‌های مواصلاتی دارای مشکل در خراسان جنوبی مسیر سربیشه به درح است چرا که از منظر ترانزیتی و تجاری نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت این جاده هنوز به حد مطلوب نرسیده است، گفت: موضوع بعدی جاده بیرجند- قاین است علی رغم گذشت چند سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه هنوز ۱۰ کیلومتر از آن باقی مانده است.

خدابخشی افزود: البته علاوه بر وضعیت نامناسب جاده‌ها موضوع سرعت زیاد رانندگان نیز از دیگر عوامل تصادفات در خراسان جنوبی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

رئیس پلیس از سرعت بالای رانندگان خراسان جنوبی می‌گوید

سردار حسن مؤمنی در تاریخ یکم آذرماه سال ۱۴۰۱ در ستاد راهبری تصادفات خراسان جنوبی در تحلیل چرایی حجم بالای تصادفات در خراسان جنوبی گفته بود یکی از علل تصادفات در خراسان جنوبی بیشتر بودن متوسط سرعت در استان است که این آمار در کشور حدود ۷۹ کیلومتر و در استان ۸۹ کیلومتر در ساعت است.

وی بیان کرد: این افزایش سرعت موجب شده که در خراسان جنوبی شدت تصادفات، تعداد فوتی‌ها در یک تصادف و تصادفات رخ به رخ بیشتر شود.

وی افزود: در کشور ۵۲ درصد فوتی‌های در تصادفات فوتی‌های در صحنه هستند، ولی همین سرعت بالای رانندگی در خراسان جنوبی باعث شده که این آمار در خراسان جنوبی ۵۹ درصد شود.

مؤمنی اظهار کرده بود: تصادف به علت واژگونی وسیله نقلیه در کشور ۳۸ درصد تصادفات را شامل می‌شود که این آمار در خراسان جنوبی باز هم به علت سرعت بالا ۵۳ درصد است.

سردار حسن شجاعی نسب، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری فوتی‌های ناشی از تصادفات در استان کاهش داشته است، گفت: ۴ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۲۴ تردد در جاده‌های خراسان جنوبی طی ۴ ماهه سال جاری ثبت شده است.

جاده های ناایمن ، رانندگی پرخطر و تکرار تراژدی تصادفات مرگبار

۴۷۰ هزار راننده متخلف اعمال قانون شدند

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۴۷۰ هزار راننده متخلف در خراسان جنوبی اعمال قانون شده‌اند، یادآور شد: ۴ هزار و ۵۸ دستگاه نیز توقیف فیزیکی شده‌اند و ۹ هزار و ۶۰۲ خودرو را توقیف سیستمی همراه با محدودیت در خدمات کرده‌ایم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۵ هزار و ۵۵۲ فقره گواهینامه نیز از ابتدای سال در استان صادر و تحویل همشهریان شده است.

شجاعی با بیان اینکه ۴۹ درصد از تصادفات در خراسان جنوبی به علت عدم توجه به جلو و خستگی راننده رخ داده است، بیان کرد: ۴۰ درصد از تصادفات نیز در جاده‌های روستایی رخ می‌دهد.

افزایش ۹ درصدی تصادفات در خراسان جنوبی

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۳۹۷ فقره تصادف در خراسان جنوبی رخ داده است که افزایش ۹ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.

میر محمد مودی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر اظهار کرد: چند گلوگاه ترافیکی در خراسان جنوبی وجود دارد که مطالبه مردم و اولویت ما است که یکی از آن‌ها محور بیرجند- سربیشه است که سال گذشته تکمیل شد.

وی با بیان اینکه جاده بیرجند به آرین شهر نیز سال گذشته تکمیل شد، بیان کرد: یکی از نقاط بسیار مهم کمربندی بیرجند بود که در طول ۱۰ ماه ۱۰ کشته به علت تصادفات در این مسیر داشتیم و این آمار بسیار دلهره‌آور بود که با اقدامات انجام شده اکنون ترافیک روانی در آن جریان دارد.

پروژه راه نهبندان شوسف هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما مسیر نهبندان – شوسف است، اظهار کرد: اعتبار لازم برای این پروژه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که از محل مصوبات سفر نیز پیگیر تأمین آن هستیم و امیدواریم بتوانیم کل آن را در سال آینده به پایان برسانیم.

مودی افزود: پروژه دوبانده شدن جاده بیرجند- قاین نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که چندی پیش اعتبارات بسیار خوبی برای آن گرفتیم و امیدواریم پایان امسال و یا در نهایت ابتدای سال آینده به ۱۰ درصد باقیمانده نیز به پایان برسد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از گره‌های بزرگ راه در استان مسیر دیهوک به طبس یا بیرجند- دیهوک – طبس است، گفت: این پروژه تا سال گذشته اصلاً ردیف اعتباری نداشت که در سال گذشته توانستیم برای آن ردیف اعتباری بگیریم.

جاده های ناایمن ، رانندگی پرخطر و تکرار تراژدی تصادفات مرگبار

پروژه بیرجند- دیهوک- طبس دیر آغاز شد

وی اظهار کرد: طی سال گذشته ۱۲ کیلومتر از این مسیر را آغاز کردیم و امسال نیز برای ۱۷ کیلومتر دیگر مناقصه انجام داده‌ایم و همچنین از بیرجند تا سه راهی راهداران به طول ۲۲ کیلومتر پیمانکار داریم.

مودی با بیان اینکه البته قبول داریم کار در جاده بیرجند- دیهوک- طبس دیر شروع شده است، یادآور شد: در محور سربیشه به درح شرایط بهتر شده و ورودی درح ساماندهی شده است و تصادفات رخ به رخ کاهش یافت.

وی یادآور شد: اتمام عملیات اجرایی ۵۵۵ کیلومتر دوبانده سازی در دست اجرا در محور‌های مواصلاتی خراسان جنوبی ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: وقتی در جاده بیرجند- سربیشه که کار آن به پایان رسیده است نیز شاهد تصادفات مرگبار هستیم می‌توان نقش سرعت بالا را در این تصادفات به وضوح دید.

مودی یادآور شد: خاطرم است سال گذشته در ورودی بیرجند، در محل پاسگاه علی آباد یک راننده خواب آلوده با یک دستگاه تریلی متوقف شده تصادف و ماشین به زیر تریلی رفت که همه این موارد نشان از عامل انسانی در تصادف دارد.

برای حفظ جان خود و عزیزانمان با سرعت زیاد نگذاریم حادثه تلخ دیگری در جاده‌های استان رقم بخورد و نعمت حیات را از خود و دیگران نگیریم.

منبع : مهر

برچسب ها: ترافیک ، تصادف ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار