کیفرخواست سه نفر از تروریست‌های حادثه اخیر شیراز صادر شد

رئیس قوه قضاییه گفت: امروز دشمن بر روی ناامید کردن و ایجاد یأس در مردم و بی‌اعتماد کردن آن‌ها نسبت به کارگزاران نظام و ایجاد اختلاف در جامعه متمرکز شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، امروز پنجشنبه (۲ شهریور) طی سخنانی در بیست و چهارمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور با موضوع «توجیه و تبیین قانون جدید انتخابات مجلس و مبارزه با فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: کار قضا فی‌نفسه سنگین و سخت است؛ این سختی و سنگینی در اثر عواملی نظیر وجود کمبودها، جنگ ترکیبی دشمنان و وسوسه‌های شیاطین مضاعف می‌شود؛ لذا باید در همه حال از خداوند متعال مدد بگیریم و به فراهم آوردن لوازم و مؤلفه‌های کار خود اهتمام داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به تبیین و تشریح لوازم و مؤلفه‌های کار قضا پرداخت و بیان داشت: چنانچه در انجام وظایف و مسئولیت‌های محوله تلاش و اهتمام مجدانه را به خرج ندهیم، معلوم نیست که عذر و بهانه‌هایی نظیر نبود تجهیزات و زیرساخت‌ها و یا حتی تمسک به خلاء قانونی از ما پذیرفته باشد؛ مسئول قضایی باید فهم درستی از قانون داشته باشد و به محض مواجهه با یک مسئله یا مشکل، بدون تحقیق صرفاً به خلاء قانون استناد نکند بلکه با مطالعه و تحقیق و همفکری، راهکار غلبه بر مشکل را در چارچوب قوانین موجود بیابد.

رئیس قوه قضاییه به اهمیت چگونگی اجرای قانون نیز اشاره کرد و گفت: مسئول قضایی پس از فهم درست قانون و درک مطلوب شرایط جانبی و مقتضیات زمانی، باید در اجرای قانون نیز موقعیت‌شناسی به خرج دهد و آثار متعاقب اجرای قانون و نحوه اجرای قانون را نیز سنجش و ارزیابی کند و در این مسیر هرگز از همفکری و مشورت احتراز نداشته باشد.

رئیس عدلیه در ادامه به مقوله اهمیت شناخت ترفند‌ها و راهبرد‌های دشمن اشاره کرد و گفت: امروز دشمن بر روی ناامید کردن و ایجاد یأس در مردم و بی‌اعتماد کردن آن‌ها نسبت به کارگزاران نظام و همچنین ایجاد اختلاف در جامعه متمرکز شده است؛ باید همه ابعاد و زوایای این ترفند و حربه دشمن را بشناسیم و مبتنی بر همین شناخت، در زمان وقوع جرم نسبت به انگیزه عوامل و عناصر جرم، نحوه تعقیب و مجازات آن‌ها و در صورت امکان شیوه اصلاح مجرمین، اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: امروز یکی از ترفند‌های دشمن حاشیه‌سازی و مشغول کردن اذهان و بازداشتن کارگزاران از اهتمام به مسائل اصلی است؛ به تبع این حاشیه‌سازی، دشمن ترفند ایجاد بدبینی و سوء‌ظن را نیز دنبال می‌کند؛ نباید بواسطه شایعات و دروغ‌هایی که ساخته و پرداخته دشمن است، بدبینی و سوء‌ظن در جامعه ایجاد شود و افراد حذف و طرد شوند؛ راه مقابله با این ترفند و حربه دشمن، مطابق با آموزه‌های قرآنی و دینی آن است که نسبت به موضوعی که علم نداریم، توقف کنیم و یا تحقیق کنیم؛ «وَلا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ».

ارتباط مستمر و وثیق با مردم و استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های آن‌ها، توصیه مهم دیگری بود که رئیس قوه قضاییه خطاب به دادستان‌های سراسر کشور مطرح کرد و در همین راستا گفت: زمانی می‌توانیم از کمک مردم بهره‌مند شویم که اعتماد آن‌ها نسبت به کارگزاران نظام مخدوش نشده باشد؛ اگر نتوانیم ترفند دشمن در بی‌اعتماد کردن مردم را خنثی کنیم نخواهیم توانست آنطور که شایسته است از کمک مردم بهره بگیریم؛ لذا مسئولان ذیربط قضایی باید با اتخاذ تدابیر و تمهیدات مقتضی از خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به مسئولین و نظام جلوگیری به عمل آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: یکی از راه‌های سهل‌الوصول برای جلب اعتماد و همراهی مردم، آن است که بدون واسطه با مردم گفتگو کنیم و شنوای سخنان و دغدغه‌های آنان باشیم و به افکار آن‌ها احترام بگذاریم؛ البته بدیهی است کسانی که در مقابل نظام و مردم قرار دارند، تکلیف‌شان معلوم است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: حُسن خلق با مردم، اهمیت بسیار بالایی دارد؛ بار‌ها گفته‌ام که گاهی اثر رفتار ما با مردم و مراجعان از اثر تصمیمات و احکام ما نیز بیشتر است؛ البته نه تنها با ارباب رجوع که باید هنگام مواجهه با همه مردم در سطح جامعه حُسن خلق داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه به اهمیت بازدید‌های میدانی مسئولان قضایی از مراکز و مراجع مرتبط با مسئولیت‌شان و آثار مثبت این قبیل بازدید‌ها اشاره کرد و گفت: اهتمام مسئولان قضایی به ارتباط گیری مستمر و مداوم با متن مردم، مقوله بسیار حائز اهمیتی است؛ حضور مسئولان قضایی در بین مردم و استماع بدون واسطه‌ی مسائل و مشکلات آن‌ها و تبدیل این امر به مقوله‌ای نظام‌مند و سازمان‌یافته برای افزون شدن هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی نظام سودمند است.

رئیس عدلیه با بیان اینکه اقدامات مسئولان قضایی باید به‌موقع، متقن و صحیح باشد، گفت: وقتی گزارشی مبنی بر وقوع فساد در محلی به مقام قضایی واصل می‌شود، وی باید بلافاصله تحقیقات و بررسی‌های خود را آغاز کند و چنانچه مفاد گزارش مقرون به واقعیت تشخیص داده شد، اقدامات مقتضی قانونی ترتیب داده شود؛ این معنای کار به‌موقع و متقن است؛ هرگونه تعلل در این مسیر، آثار منفی قابل‌توجهی در پی دارد که از جمله آن‌ها اطاله فرآیند‌های ناظر بر کشف جرم و تعقیب مجرم است. باید توجه داشت چنانچه مبادرت به انجام کار حجیم و پرخطر نیز کنیم، اما کارمان به‌موقع و متقن نباشد، آن اثر مطلوب و مورد انتظار ایجاد نمی‌شود. کار متقن و به‌موقع حتماً رضایت مردم را نیز در پی خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و تحقق شعار سال ناظر بر مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد: مسئولان قضایی بویژه دادستان‌ها می‌توانند در راستای رفع موانع تولید، تأمین امنیت سرمایه‌گذاری و کمک به فعالین سالم عرصه اقتصاد، منشاء اثر باشند؛ در این رابطه مجدداً تاکید می‌کنیم که در هنگام بررسی و رسیدگی به پرونده فعالان اقتصادی و تولیدی، ضمن رسیدگی دقیق و متقن، تمام تمرکز معطوف به آن باشد که بنگاه تولیدی با تعطیلی و یا افت تولید مواجه نشود؛ همچنین در این رابطه، بلاوجه به بازداشت و یا مسدودالحسابی و ممنوع الخروجی فردی مبادرت نشود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: وقتی یک پروژه بزرگ ملی با چندین درصد رشد و پیشرفت همراه است، نباید به صرف وجود مسائل و مشکلاتی نظیر اثرات زیست محیطی و یا تعارض منافع، اقدام به تعطیل کردن پروژه کرد؛ البته بدون تردید باید مسائل و مشکلات آن پروژه با اتخاذ تدابیر و عقلانیت برطرف شود، بویژه چنانچه آن مسئله مرتبط با موضوعات زیست محیطی باشد؛ در اینجا تاکید آن است که به صرف مواجهه با یک مشکل، فوری گزینه تعطیل کردن پروژه مدنظر قرار نگیرد.

قاضی‌القضات با اشاره به اهتمام عدلیه در مبارزه همه‌جانبه با همه شئون فساد، اظهار داشت: ما در قوه قضاییه مصمم هستیم که با فساد در هر عرصه و ساحتی اعم از فساد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مبارزه و مقابله‌ای مجدانه، قاطعانه و بدون تبعیض و در عین حال اصولی و علمی و حرفه‌ای داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: شما مسئولان قضایی در اجرای تکالیف قانونی خود از جمله مبحث مقابله قاطعانه با فساد، نگران فضاسازی‌ها نباشید و قاطعانه کار خود را انجام دهید و به لوم‌لائم (سرزنش سرزنشگران) اعتنا نکنید.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با بیان اینکه آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی به موقع و تبیینی باید در دستور کار مسئولان قضایی قرار گیرد، گفت: در بسیاری از موارد یک اقدام شایسته و نافع از سوی یک مسئول یا مرجع قضایی انجام می‌شود، اما در باب آن اقدام، به نحو مطلوب اطلاع‌رسانی صورت نمی‌گیرد، در نتیجه مردم و افکار عمومی بی‌اطلاع می‌مانند؛ لذا ضرورت دارد مسئولان قضایی آگاهی‌سازی و اطلاع‌رسانی به‌موقع و تبیینی را درخصوص اقدامات‌شان در دستور کار قرار دهند و در این مسیر با مرکز رسانه همکاری داشته باشند و داده‌های لازم را به این مرکز ارائه دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان ضمن اشاره به صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای سه تن از عوامل حادثه تروریستی ۲۲ مرداد شاهچراغ شیراز، اظهار داشت: باید از مسئولان قضایی ذیربط در استان فارس از جمله دادستان مرکز استان که در این مرحله ظرف مدت کوتاهی، با اعمال نهایت سرعت و دقت و لحاظ موازین قانونی و با عنایت به ابعاد و اطرف گسترده قضیه (که همچنان ادامه دارد) مبادرت به صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای سه تن از متهمان حادثه تروریستی ۲۲ مرداد شاهچراغ کردند، قدردانی به عمل آورد.

رییس قوه قضائیه در مورد موضوع حجاب و عفاف و ناهنجاری‌های اجتماعی در جمع دادستان‌های سراسر کشور گفت: توقع به حق مردم آن است که با ناهنجاری‌های اجتماعی و جرم کشف حجاب، برخورد قانونی صورت گیرد؛ ما از میانه‌های سال گذشته و در همین امسال، مستمراً تاکید داشتیم که در این زمینه قانون وجود دارد و موضوع مورد اشاره، جرم مشهود است؛ کیفیت برخورد با جرم مشهود نیز در قانون مشخص و مصرح است؛ ضابطین موظف به برخورد با جرم مشهود هستند، ما در این رابطه توصیه‌ها و دستورات مقتضی را در سال گذشته به بخش‌ها و دستگاه‌های ذی‌صلاح صادر کرده‌ایم و معتقدیم تا قبل از تصویب و قانونی شدن لایحه عفاف و حجاب، در امر برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و جرم کشف حجاب، باید از قانون موجود استفاده کرد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌آزاد دادستان کل کشور گفت: یکی از اهداف مورد نظر برای برگزاری این همایش، استماع مسائل و موضوعات مختلف دادستان‌های محترم مراکز استانی است تا بتوانیم با ایجاد یک وحدت رویه و برنامه منظم درباره مسائل مختلف اقدام مناسب و بهترین تصمیم را داشته باشیم.

دادستان کل کشور تصریح داشت: اطلاع از آخرین وضعیت استان‌ها و انتقال مسائل و موضوعات دادستان‌های محترم مراکز استان‌ها به یکدیگر از دیگر اهداف برگزاری این همایش بوده است. 

وی با بیان اینکه از تکالیف اصلی دادستانی کل کشور احیای حقوق عامه و صیانت از حقوق مردم است گفت: قطعا ایفای نقش مدعی العمومی در گستره کشوری (ماده ۵۰ قانون اصول تشکیلات عدلیه) را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
لطفا رای قطعی شرکت وسدید را اعلام کنید،چرا هر روز شرکت فرآب روی رای قطعی طبق ماده 477 اعتراض میگذاره،فکری به حال سرمایه های دود شده سهامداران وسدید کنید،ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۱۸ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
باسلام ، لطفا به مجمتع قضایی شهید بهشتی تهران بخصوص شعبه هشت دادگاه حقوقی آن رسیدگی شود ممنون خدا خیرتان دهد
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۵:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
وای مرسی که هستید . من به همین دلیل حتما در انتخابات شرکت می کنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
چوب براشون بتراشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
درود بر قوه قضاییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
لطفا با اتباع غیر مجاز هم برخورد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
درزمینه مشکلات ومعیشت وکاهش تورم ، متناسب سازی حقوق رسیدگی شود‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
با مرد و زنی که بخشی از بدنشون رو برهنه می کنند و با وقاحت تمام هم در اجتماع حاضر می شوند برخورد جدی و سریع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
عدم تحویل تارا دستی پیش فروش ۱۴۰۱ تکمیل وجه اردیبهشت لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
نه اینکه کارگزاران نظام چقد هم به فکر مردم و حل مشکلات مردم هستند!!!!!!!!!
یه نگاهی به وضعیت اسفبار اقتصادی، سقوط بورس، تورم ، بیکاری، گرانی، رشوه در جامعه ، رانت خواری، اختلاس ، پارتی بازی ، دزدی ، بی تفاوتی مسئولان نسبت به مشکلات جامعه ، عدم عمل به وعده ها و قول هایی که می دهند و ........ بیندازید که بیداد میکنه و کسی هم پاسخگو نبوده و نخواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
صنعت یعنی شفافیت ، رقابت و نیروی انسانی . شفافیت اصل است و هرکس شفافیت داشته باشد باید در صنعت پشتیبانی شود . وزارت نفت و بانک ها را شفاف کنید . نیروهای مسلح باید با شفافیت وارد رقابت تولید و پرورش نیروی انسانی کشور شود . به حرف انگلیسی های تفرقه انداز که می گویند نیروهای مسلح وارد اقتصاد نشوند گوش ندهید . چهل سال است شرکت های دولتی زیر مجموعه صنعت نفت شفافیت اقتصادی ندارند . به ملت با قوانین محرمانگی ظلم نکنید . حقوق شرکت نفتی ها با استخدامی های تامین اجتماعی رامقایسه کنید . تبعیض و زورگویی منافقانه شرکت نفت را اصلاح کنید . نیروهای مسلح با شفافیت اقتصادی با تمام قدرت به صنعت ورود کنند . اعتماد به نفس حاکمیتی داشته باشید و تبعیض و زورگویی و نفاق را به همدلی و مشارکت تبدیل کنید . پاداش ها و وام های بانک ها را شفاف کنید و بانک مرکزی را زیر نظر و بازرسی قوای مقننه و قضا بیارید . کشور را از بن بست و عدم شفافیت خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
ایران در دولت رئیسی در حوزه خارجی بسیار خوب بود ولی در کنترل عوامل کارشکن و نفوذی و کنترل فضای مجازی بسیار ضعیف عمل کرد شاید یکی از دلایل آن احکام ضعیف قوه قضائیه و عدم همراهی مناسب این قوه با قشر انقلابی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
همش دشمن فرضی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۲ شهريور ۱۴۰۲
شما بجای اینکه اقای بیگی تشویق کنی و در یهمن موتور ببندی و اون ۳۰۰ نفر به عموم معرفی کنی یکسال حبس به جرم سوت زنی براش میبری ؟
معلوم است مطمئن بود چنین ادعای بزرگی کرد
آخرین اخبار