طیور بومی خراسان جنوبی ویروس آنفلوانزای فوق حاد ندارند

در طرح ردیابی آنفلوانزای فوق حاد، طیور بومی خراسان جنوبی عاری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد سویه H۵ شناخته شدند.

 

زنگویی رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از پایان طرح ردیابی آنفلوانزای فوق حاد در طیور بومی استان خبر داد.

او افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از مهمترین بیماری‌های هشداری از نگاه سازمان بهداشت جهانی دام است که علاوه بر خسارات فراوان اقتصادی با ایجاد تلفات در جمعیت طیور صنعتی و غیر صنعتی، می‌تواند مخاطره ابتلای سایر جمعیت پستانداران و از جمله انسان را فراهم کند.

زنگویی بیان کرد: سازمان دامپزشکی نظر به اهمیت این بیماری و لزوم رصد و پایش آن در جمعیت طیور کشور، طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد در پرندگان بومی شامل مرغ و خروس، اردک و غاز، بوقلمون و قرقاول، شترمرغ و... را در بازه زمانی ۲ ماه گذشته اجرایی کرده است. 


بیشتر بخوانید


رئیس اداره طیور اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی خراسان جنوبی با انجام نمونه گیری در ۴۵ روستای استان رصد منطقه‌ای این بیماری را اجرایی کردند.

او عنوان کرد: در طرح ردیابی آنفلوانزای فوق حاد طیور بومی، دو هزار و ۷۰۰ نمونه به آزمایشگاه ارسال شد که آزمون موکولی در طول دو ماه گذشته بر روی آن‌ها انجام شده و تا این لحظه همه نمونه‌های جمعیت طیور بومی استان عاری از ویروس آنفلوانزای فوق حاد سویه H ۵ بوده است.

زنگویی از هم استانی‌ها خواست تا با توجه به نزدیک شدن فصل مهاجرت پرندگان آزاد پرواز، در صورت مشاهده هرگونه تلفات نامتعارف موارد را به شبکه‌های دامپزشکی در سطح استان اطلاع رسانی کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار