بذل و بخشش در راه دین؛ خواسته حضرت سیدالشهدا (ع) از شیعیان

امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند: شیعیان ما را از چند راه می‌توان شناخت که یکی از آن‌ها بذل و بخشش کردن است.  

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، سخنران مذهبی درمورد بذل و بخشش در راه دین و امام حسین (ع) بیان کرد: روزی که وجود مقدس اباعبدالله الحسین (ع) از مکه بیرون آمدند جمله‌ای را فرمودند و آن در زیارت اربعین آمده است. امام حسین علیهم السلام در هشتم ذی الحجه از مکه بیرون آمدند و مردم زیادی در آن جا بودند. چون ایام حج بود و در آن زمان، آقا اباعبدالله الحسین علیهم السلام جمله‌ای را فرمودند و بعضی از افراد، متوجه این جمله نشدند و برخی دیگر، این جمله را فهمیدند و آن جمله این بود: هر کسی که می‌خواهد جانش را برای ما هزینه کند با ما بیاید. حجت را در این جا؛ مکه با شما تمام می‌کنم. 

این سخنران مذهبی گفت: در زیارت اربعین که امام صادق (ع) خوانده اند، آمده است: خدایا حسین خونش را در راه شما بذل کرده است. یعنی چیزی را خواست که خودش هم انجام داد و حضرت (ع) فرمودند: من این کار را می‌کنم و هر کسی می‌خواهد این کار را انجام دهد با من بیاید.  این نشان می دهد که دین هزینه دارد و هزینه اش هم متفاوت است. این در حالی است که بی دینی هزینه ندارد. چون وقتی شما مقید به دین نباشید نیازی به صرف هزینه‌ای نیست. اما اگر کسی می‌خواهد به درجات عالی برسد و صاحب نفس مطمئنه شود باید هزینه کند. 

این سخنران مذهبی درمورد بذل و بخشش کردن تصریح کرد: امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند: شیعیان  ما را از چند راه می‌توان شناخت که یکی از آن‌ها سخاوت و بذل و بخشش کردن است. 

روایت دیگری در کتاب معتبر کافی آمده است که پیامبر اکرم (ص) سلسله سفارش‌هایی به حضرت علی (ع) کردند و یکی از آن‌ها این بود که یا علی (ع)! منِ پیغمبر به تو امیر مومنان (ع) چند سفارش می‌کنم و آن‌ها را حفظ کن. خدایا علی (ع) را کمک کن تا این‌ها را پیاده کند و یکی از سفارش‌های پیامبر اکرم (ص) این بود: اگر دین ت به خطر افتاد، مال و خونت را برای آن بذل و هزینه کن. 

به گفته این سخنران مذهبی، روایت دیگری از امیر مومنان (ع) وجود دارد و این است که خداوند متعال، ما (چهارده معصوم علیهم السلام) را برگزیدند و برای ما یک سری از شیعیان را انتخاب کردند که ما را یاری می‌کنند و اگر شادی داشته باشیم شادی می‌کنند و اگر غم و اندوه مثل عاشورا و اربعین داشته باشیم برای ما عزاداری می‌کنند و بذل هم می‌کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: زیارت و پیاده روی اربعین ثواب بسیاری دارد و اقشار مختلفی با سنین متفاوت در این گردهمایی عظیم حضور پیدا می‌کنند و آن هم به عشق امام حسین (ع) است. زیرا حضرت (ع) شخصیت برجسته جهانی هستند و ایشان هم از بندگان، بذل کردن را خواستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار