کودتا در گابن؛ تلویزیون ملی انحلال انتخابات را اعلام کرد

در گابن نظامیان ارتش در تلویزیون ملی این کشور انحلال انتخابات را اعلام کردند.

برخی از نظامیان و افسران ارتش در گابن ضمن اعلام انحلال انتخابات در این کشور گفتند که قصد دارند به دولت موجود پایان دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از نظامیان و افسران پلیس در گابن امروز چهارشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی لغو انتخابات، انحلال همه نهاد‌های دولتی و پایان تمام فعالیت‌های دولت را اعلام کردند.

 در این بیانیه آمده است: حکومت غیرمسئولانه و غیرقابل پیش بینی که منجر به وخامت مداوم انسجام اجتماعی می‌شود و کشور را به سمت هرج و مرج سوق می‌دهد.تصمیم گرفته ایم با پایان دادن به رژیم از صلح دفاع کنیم. این نظامیان می‌گویند از طرف کمیته انتقال و بازسازی نهادی در این کشور هستند.

ارتش در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: همه نهاد‌های جمهوری منحل شده اند، دولت، سنا، مجلس ملی، دادگاه قانون اساسی. ما مردم را به آرامش دعوت می‌کنیم و بار دیگر بر پایبندی خود به احترام به تعهدات گابن در قبال جامعه بین المللی تاکید می‌کنیم.

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از فضای حاکم بر لیبرویل پایتخت گابن منتشر کرد که شماری از افسران ضمن باطل اعلام کردن نتایج انتخابات اخیر و انحلال نهاد‌های حکومتی و بسته مرز‌های کشور، تسلط شان بر قدرت را اعلام کردند. تظاهرات پراکنده در لیبرویل  در حمایت از افسران نظامی برگزار شده است.

در پی کودتا در گابن، وزارت امور خارجه چین، تضمین امنیت علی بونگو (رئیس جمهور منتخب این کشور) را خواستار شد.  الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه نیز اعلام کرد پاریس وضعیت گابن را «با بیشترین دقت» دنبال می‌کند. سفارت فرانسه در لیبرویل اعلام کرد به شهروندانمان در گابن توصیه می کنیم به سبب حوادث کنونی، در منازل خود بمانند.

رویترز از شنیده شدن صدای تیراندازی از تسلیحات اتوماتیک در پایتخت گابن خبر داد.

 خبرگزاری فرانسه به نقل از فرماندهان کودتا در گابن اعلام کرد علی بونگو رئیس جمهور این کشور در شرایط اقامت اجباری قرار گرفت.

انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری گابن روز شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و ستاد انتخابات این کشور ساعاتی پیش اعلام کرد «علی بونگو» ۶۴ ساله رئیس‌جمهور گابن با کسب ۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شده و برای سوم برای یک دوره دیگر رئیس‌جمهور گابن خواهد بود.

مخالفان، بونگو را به تقلب در انتخابات متهم کردند. میشل استفان بوندا، ستاد انتخابات گابن اعلام کرد که آلبرت اوندو اوسا، رقیب اصلی بونگو، با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. ستاد انتخاباتی بونگو اتهامات اوندو اوسا درباره «بی‌نظمی‌های انتخاباتی» را رد کرده است.

سرنگونی دولت علی بانگو و انحلال نهاد‌های دولتی از طرف ارتش به حکومت ۵۳ ساله خانواده بانگو در گابن پایان می‌دهد؛ علی بونگو در سال ۲۰۰۹ جانشین پدرش «عمر» شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
افریقایی ها از فرانسه خون اشام انتقامشان را میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۱:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
اینکه آفریقاازکنترل آمریکاواروپاخارج میشه اسمش کودتاست؟
معمولاهرچیزی ضدآمریکاباشه درست وبرحقه
این تلاشهاوکلیدواژه کودتاکه بیشترتوسط خوداونهااستفاده میشه فایده ای براشون نداره ""
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
نخیر برادر؛ آفریقا از کنترل غرب و حاکمیت دموکراسی داره خارج میشه و میفته در گودال شرق و روسیه و حاکمیت ارتش و نظامی ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
کودتا نیست بلکه آزادی از دست استعمارگران قبلی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
خیلی جالبه از زمانی که میکرون گفت ما باید یک ارتش اروپایی جدا از ناتو بسازیم که استقلال داشته باشیم و گفت باید با چین مراودات بیشتری داشته باشیم هم در داخل فرانسه اغتشاشات شروع شد وهم در کشورهای تحت نفوذ فرانسه در آفریقا داره کودتا میشه!الحق که آمریکا شیطان بزرگه،حتی به متحدان خودش رحم نمیکنه!!!!
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
فرانسه نماد آزادی و آزادی خواهی در دنیاست و اتفاقا زوال آزادی و رویش احزاب راست افراطی و نئونازی و ارتشی ها و نظامی ها در دنیا قراره با رفتن مکرون و آمدن ماری له پن رخ بده و در همون حین جنگ هسته ای در اوکراین و قدرت گرفتن شرق با محوریت چین و روسیه؛ مکرون بانکدار خوب میدونه داره چیکار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۰:۳۹ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
هرچیزی که به نفع شمانباشه بهش میگیدکودتا
حتی اگربرحق باشه
کودتاتبدیل شده به کلیدواژه آمریکاواسرلییل وشیاطین واونهاهستن که ازاین واژه میخوان استفاده کنن ولی اینهاتلاشهای بچه گانه وبیهودست ""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۰ شهريور ۱۴۰۲
کودتا کودتاست دیگه
وفتی نبروی نظامی کنترل کشور میگیرن میشه کودتا تعریفش سادست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
در هر کشوری که سخن از کودتاست
نام امریکا درانجا میدرخشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
نیجریه، اوکراین روسیه، گابن، سوریه، جهان چه قدر شیر تو شیر شده.
United States of America
ناشناس
۱۲:۴۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
لیبی و میانمار و کلی کشور دیگ هست ک نگفتی
آخرین اخبار