بزرگترین واحد تولید سیلیکون خاورمیانه به بهره‌برداری رسید

بزرگترین واحد تولیدسیلیکون خاورمیانه آراز خوی، سالانه با ۴۰ هزارتن تولید، با حضور معاون رئیس جمهورورئیس سازمان برنامه و بودجه در خوی به بهره برداری رسید.

علی مروت مدیر عامل شرکت سیلیکون آراز در حاشیه این مراسم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شرکت سیلیکون آراز با توجه به سابقه قبلی که مدیران اسبق گرایش به پنل‌های خورشیدی داشتند در زمینه تولید سیلیکون متال فعالیت نمودند.

وی افزود: این شرکت در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار و ۸۰ مگاوات برق در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد وبعد از تخصیص زمین عملیات اجرایی کارخانه در مورخه اسفند ۹۹ استارت خورد و کمتر ۱۸ ماه شرکت ساخته شد و به بهره برداری رسید و ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ استارت کوره تولید سیلیکون متال در کشور، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در خوی زده شد.

مروت گفت: در ۶ شهریور ۱۴۰۱ اولین محصول سیلیکون متال کشور در کارخانه سیلیکون متال آراز خوی به خط تولید رسید.

مدیرعامل شرکت در مورد سرمایه ثبتی شرکت گفت: سرمایه ثبتی شرکت ۸۵۰ میلیارد تومان است، ولی تا حال ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و فعلا یک فاز کارخانه اجرایی شده است وبرای اجرا شدن ۶ کوره شرکت حدود ۷۰ میلیون دلار یعنی درحدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است.

مورت تاکید کرد: اهداف بلند مدت شرکت رسیدن به راه اندازی زنجیره کامل صنعت سیلیکون در کشور است و استحصال سیلیکون متال از سنگ معدنی سیلیس تا تولید پنل‌های خورشیدی و پلیمر‌های سیلیسی است.

وی به تعداد اعضای هیئت مدیره اشاره کرد و گفت: اعضای متخصص شرکت ۷ نفر از نخبگان مدال آور المپیاد دانش بنیان و ۵ نفر عضو هیئت مدیره هستند.

وی با اشاره به اینکه، با اتمام شش کوره در این کارخانه برای بیش از ۹۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۵۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود گفت:درحال حاضر ۴۳۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستندکه بالای ۹۹ درصد کارگران از شهرو روستا‌های شهرستان خوی می‌باشند. 

مدیر عامل شرکت اضافه نمود: تولید سالانه سیلیکون ۴۰ هزار تن بوده که ۳۰ هزارتن آن صادراتی خواهد بود و ۱۰ هزار تن آن برای مصرف داخلی خواهد رسید.

وی افزود: تولید ماهانه هرکوره ۶۰۰ تن و سالانه بیش از ۶ هزار تن می‌باشد والان با دو کوره نزدیک ۱۲۰۰ تن ماهانه و بیش از ۱۲ هزار تن سالانه تولید خواهیم داشت که این مقدار مازاد بر نیاز کشور است و قسمت مازاد به صادرات خواهد رفت.

مروت درپایان با اشاره به اینکه، سیلیکون متال در ۳ صنعت مختلف استفاده می‌شود،گفت: آلیاژ‌های آلومینیوم که‌در کشور استفاده می‌شود که اکثر فروش کارخانه برای همین آلیاژ‌ها است و شاخه خالص سازی برای پلی سیلیکون و پلی مراسیون است و ما در نظر داریم بخش پلی سیلیکون و خالص سازی را تا ساخت نیروگاه خورشیدی تا انتهای زنجیره ادامه دهیم.

بهره برداری از بزرگترین واحد تولید سیلیکون خاورمیانه با حضور داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، درخوی

بهره برداری از بزرگترین واحد تولید سیلیکون خاورمیانه با حضور داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، درخوی

بهره برداری از بزرگترین واحد تولید سیلیکون خاورمیانه با حضور داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، درخوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.