اقتصاددان آمریکایی:

بریکس می‌تواند گزینه‌های ارزی مناسبی را با سقوط دلار ایجاد کند

جفری ساکس گفت که دلار آمریکا در نهایت سقوط خواهد کرد و بریکس می‌تواند جایگزین‌های مناسبی ایجاد کند.

جفری ساکس، اقتصاددان مشهور جهان و رئیس شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل به اسپوتنیک گفت که دلار آمریکا در نهایت به عنوان ارز غالب جهانی سقوط خواهد کرد و بریکس می‌تواند جایگزین‌های مناسبی ایجاد کند.

به گزارش اسپوتنیک، ساکس گفت: "بریکس می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای دلار ایجاد کند. از این نظر، بله، دلار به عنوان ارز غالب جهانی سقوط خواهد کرد. با توجه به کاهش سهم تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و تجارت جهانی، این امر در درازمدت در هر صورت اجتناب ناپذیر است."

ساکس اضافه کرد که بریکس انتقال به سیستم چند ارزی را تسریع خواهد کرد و دلار آمریکا همچنان نقش خود را خواهد داشت، اما نقشی بسیار کوچکتر در میان بسیاری از ارزها.

هفته گذشته، گروه بریکس متشکل از اقتصاد‌های نوظهور بزرگ - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - اعلام کرد که اعضای آن بیش از دو برابر شده است. آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، امارات و عربستان سعودی برای پیوستن به این گروه دعوت شدند. عضویت آن‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

بر اساس گزارش این گروه، در سال جاری، بریکس از سهم تولید ناخالص داخلی کشور‌های G۷ پیشی گرفت و تقریباً یک سوم فعالیت اقتصادی جهان را تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار