آغاز مرمت نماد ۱۰۰۰ ساله شهر معمولان/ پل تاریخی «کلهر نو نوار می‌شود

مرمت و استحکام بخشی از پل تاریخی «کلهر معمولان» آغاز و در حال انجام است.

پل‌های باستانی و تاریخی از جمله پلدختر، پل تاریخی کلهر، پل گاومیشان و پل افرینه در سیلاب سال ۹۸ خسارت جدی دید که هنوز بازسازی اصولی از این پل‌ها انجام نشده تا نماد‌های تاریخی پلدختر و معمولان که شناسنامه این دیار هستند در معرض تخریب قرار بگیرد.

پل باستانی کلهرت معمولان یکی از پل‌های مطرح کشور و جهان مربوط به دوره ساسانی است، تاریخ این پل مربوط به سال ۳۷۴ هجری قمری و در یک کیلومتری شمال شهر معمولان در کنار تونل ورودی این شهر و ۶۰ کیلومتری جنوب خرم‌آباد قرار دارد.

 این پل با ارتقاع ۲۶ متری طبق گفته برخی کارشناسان بلندترین پل تاریخی جهان است و ۱۰۳۸ سال قدمت و بر روی تنگه‌ای سنگی و صخره‌ای با ۹۱ متر قرار دارد، پایه‌های این پل به‌صورت بیضی‌شکل و دو کتیبه تاریخی در ضلع غربی پل و بر روی کوه لهور نوشته شده‌است.

اتصال دو طرف پل تاریخی کلهرت معمولان به کوه سربه‌فلک‌کشیده لِهور زیبایی دوچندانی به این پل به‌عنوان نماد و هویت شهر ارغوان‌ها داده‌است. این پل در ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۷۰ به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

پل تاریخی کلهر پس از قرن‌ها همچنان مقاوم و مستحکم در برابر بلایای طبیعی مختلف پا برجا باقی مانده‌است، اما به‌سبب خسارات ناشی از سیل ۱۳۹۸ و عدم بازسازی و مرمت اساسی وضعیت مناسبی نداشت.

عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان از آغاز مرمت پل تاریخی کلهر معمولان خبر داد و اظهار داشت: دو پایه وطاق قدیمی که در ضلع غربی پل قرار دارند بر اثر خسارات ناشی از سیل ۹۸ کمی سست و خسارت دیدند که بعد از هزار سال برای اولین بار مطالعه، مرمت و بازسازی می‌شوند. 

وی با بیان اینکه هر سال برای مرمت پل‌های تاریخی لرستان اعتبار تخصیص پیدا می‌کند افزود: طاق نمای قسمت مرکزی پل با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی توسط میراث فرهنگی و گردشگری در حال مرمت است

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان عنوان کرد: پل کلهر معمولان پل بزرگ و عظیمی است هدف ما استحکام بخشی و حفاظت این پل است نه بازسازی پل را انجام دهیم، اعتبار تخصیص یافته برای این پل مستمر و هر سال برای آن اعتبار تخصیص می‌دهیم.

وی بیان کرد:یکی از طاق‌های پل کشکان هم که قبلا مرمت شده بود ناپایدار بود که در حال مرمت این طاق هستیم. 

حسن پور به احداث جاده جدید پلدختر به خرم‌آباد و احداث تونل در ورودی پل تاریخی دختر اشاره و گفت: به محض اینکه تونل ایجاد شود بازسازی و مرمت پایه‌های پل تاریخی دختر آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه پل تاریخی افرینه به لحاظ ایستایی مشکلی ندارد، تصریح کرد: بستر پل تاریخی افرینه را نخاله گرفته که در اعتبارات سال آینده کف سازی و بستر سازی پل را انجام می‌دهیم و یک تابلوی راهنمای معرفی سنگی هم برای پل اجرا می‌کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان خاطر نشان کرد: به سبب تورم اعتبار مورد نیاز برای مرمت پل‌های تاریخی لرستان تغییر می‌کند و شاید ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این پل‌ها نیاز است، میراث فرهنگی هر ساله برای این پل‌ها اعتبار تخصیص می‌دهد، ولی این میزان اعتبارات کافی نیست.

منبع: تسنیم

برچسب ها: کلهر ، گردشگری ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار