مجرمان حرفه‌ای رصد می‌شوند

دادستان استان همدان گفت: مجرمان خطرناک و حرفه‌ای با هدف ایجاد امنیت و آرامش عمومی اجتماعی از سوی نیرو‌های امنیتی، انتظامی و قضایی کنترل و رصد می‌شوند.

حسن خانجانی موقر در ستاد استانی کنترل مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک، افزود: به همت این ستاد اقدامات مؤثری به منظور شناسایی و احصای اراذل و اوباش در سه گروه مجرمان حرفه‌ای، سابقه‌دار و خطرناک انجام شده است.

او افزود: با توجه به وجود اراذل نوظهور، شناسایی این افراد و به روزرسانی بانک اطلاعاتی ضروری است همچنین بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه ای، سابقه دار و خطرناک به اشتراک نیرو‌های امنیتی و انتظامی گذاشته می‌شود.

دادستان همدان با بیان اینکه لیست مجرمان به منظور پایش، رصد و کنترل در اختیار ضابطان قضایی و نیرو‌های امنیتی و انتظامی قرار می‌گیرد، اضافه کرد: سیاست گذاری‌ها در ستاد استانی برنامه ریزی می‌شود و ستاد‌های شهرستانی پس از تعیین مصادیق مجرمان هر گروه موظف هستند لیست مورد نظر را به طور مرتب و مستمر بررسی و بازنگری کنند.

خانجانی موقر ادامه داد: برخی مجرمان پس از گذراندن دوران محکومیت خود با بهره مندی از شیوه‌های تربیتی و آموزشی اصلاح و زمینه بازگشت به اجتماع برای آن‌ها فراهم می‌شود بنابراین برای این افراد امکان بازنگری برای خروج از لیست مجرمان حرفه ای، سابقه دار و خطرناک مهیا است.

او افزود: با توجه به بخشنامه‌ها و با هدف برقراری امنیت روانی و اجتماعی، سارقان از هیچ گونه ارفاقات قانونی از جمله مرخصی از زندان برخوردار نمی‌شوند، همچنین درباره مجرمان مرتبط با جرائم خشن و حرفه ای، اعطای مرخصی منوط به بررسی وضعیت آنان در ستاد شهرستانی کنترل مجرمان حرفه‌ای و خطرناک است.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان همدان نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد می‌شود آموزش‌های لازم درباره نحوه تشکیل پرونده مختص به این مجرمان هم به قضات و کارکنان شعب دستگاه قضایی و هم به ضابطین قضایی و نیرو‌های امنیتی و انتظامی برای ایجاد یک وحدت رویه ارائه شود.

حجت الاسلام پیرمحمد احمدوند تصریح کرد: بی تردید، تکمیل جامع‌تر پرونده‌های مربوط به مجرمان یاد شده با اطلاعات کافی و مناسب، دست قاضی را برای صدور رأی نهایی باز می‌گذارد، چرا که تمام زوایای جرم و سابقه مجرم نیز در نوع تصمیم گیری‌ها مؤثر است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان نیز بیان کرد: ایجاد بستری مناسب برای تعامل و هم افزایی دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی و به کار گرفتن ظرفیت این دستگاه‌ها آن هم به طور منسجم برای برخورد با مجرمان حرفه‌ای از اهداف اصلی تشکیل این ستاد است.

عباس نجفی افزود: در این صورت دادستان‌های هر شهرستان برای کمک به ضابطان قضایی از وظایف قانونی خود بهتر بهره می‌گیرند و حساسیت موضوع نسبت به پرونده‌های مجرمان حرفه‌ای و خطرناک بالا می‌رود.

وی ادامه داد: هرچه این حساسیت‌ها برای کنترل مجرمان افزایش یابد به همان اندازه اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع جرم نیز ارتقا می‌یابد و فرد مجرم می‌داند که هر لحظه مورد رصد و پایش قرار دارد.

برچسب ها: دادگستری ، مجرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.