روز شماری برای عملیاتی شدن انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث موضوعی است که رئیس سازمان بورس به تازگی از تعیین تکلیف سامانه انتقال سهام عدالت به وراث تا اواخر شهریور خبر داده است انتقالی که بسیاری چشم انتظار آن هستند.

‌سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث موضوعی که هر سال به شکل مکرر وعده عملیاتی شدن آن داده می‌شود، اما هر بار به دلایلی بدون نتیجه به زمان دیگری موکول می‌شود.

موضوعی که مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان هم چشم انتظار تعیین تکلیف آن هستند.

کامنت مخاطبان باشگاه خبرنگاران

کامنت مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان

پیام مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان

در ۶ اسفند ۱۴۰۰ باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی گفته بود: برای انتقال قهری سهام عدالت به زیرساخت‌های متفاوتی نیاز است که به دلیل پیچیدگی‌های آن، قدری راه‌اندازی سامانه مربوطه طولانی شد که امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده (شهریور ۱۴۰۱) به بهره‌برداری برسد.

سامانه‌ای که در شهریور ۱۴۰۱ هم آماده نشد و باشگاه خبرنگاران جوان در ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برای پیگیری بیشتر به سراغ قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی ابوترابی رفت و او در این زمینه بیان کرد: در خصوص سامانه انتقال سهام عدالت به وراث باید گفت این سامانه دو بخش دارد. بخش اول که باید یک سری زیر ساخت‌ها در قسمت فناوری اطلاعات آماده می‌شد که همکاران من در شرکت سپرده گذاری در حال تلاش هستند. اما یک بخش دیگر از این پروژه خارج از حیطه اختیارات سپرده گذاری مرکزی است.

او در ادامه گفت: قوه قضائیه باید به سپرده گذاری یک سرویسی ارائه کند که در آن متوفیان را مشخص و اطلاعات را به ما دهد تا ما بتوانیم بر اساس گواهی انحصار وراثتی که قوه قضائیه اعلام می‌کند و زیر ساخت‌های سرویسی که به ما می‌دهند موارد را اجرایی کنیم. پیگیر این موضوع هستیم و این مورد یکی از خواسته‌های خود مسئولان بازار سرمایه و سپرده گذاری مرکزی است.

همچنان که راه اندازی سامانه انتقال سهام عدالت به وراث بلاتکلیف بود، در ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره اطلاعات فردی متوفیان سهامدار سامانه سهام عدالت به صورت الکترونیکی مطرح کرد: سازمان ثبت احوال کشور این خدمت را ارائه می‌دهد و اطلاعات متوفیان را به صورت برخط در اختیار دارد.

او افزود: ما داده‌های خدمت انحصار ورثه را در اختیار سازمان بورس قرار داده ایم تا سهام عدالت متوفیان را به خانواده‌های آن‌ها منتقل کنند. این داده‌ها به صورت وب سرویس در اختیار سازمان بورس قرار گرفته و این سازمان می‌تواند در سامانه‌های خود استفاده کند.

اما برخلاف گفته رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مبنی بر اعطای کامل اطلاعات فوت شدگان به سازمان بورس به علت انجام فرآیند انحصار وراثت به شکل دستی تحویل آمار فوت شدگان به طور کامل انجام نشده است که در همین رابطه باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با رسانه ملی گفت: فوتی‌ها از سال ۱۳۸۵ بودند از سال ۹۷ به قبل تنها عکس انحصار وراثت مبتنی بر سرویس به سازمان داده شده است و سال ۹۷ به بعد عملا تعداد متوفیان را کاور (پوشش) نمی‌کند.


بر همین اساس برای سرعت بخشیدن به روند راه اندازی سامانه انتقال سهام متوفیان به وراث، سازمان بورس زیر ساخت فنی را مجدد تغییر داده و طرحی دیگر در شورای عالی بورس مطرح کرده است که در همین رابطه عشقی رئیس سازمان بورس می‌گوید: مصوب شد تقسیم بندی سهام عدالت بر مبنای گواهی انحصار وراثت از طریق شعب کارگزاری انجام شود.

حالا بر مبنای این طرح جدید شرکت سپرده گذاری باید زیر ساختی برای شرکت‌های کارگزاری تهیه تا این شرکت‌ها اقدامات لازم و مشخص را انجام دهند.

سامانه‌ای که رئیس سازمان بورس عشقی در خصوص زمان احتمالی عملیاتی شدن فرآیند آن در آخرین نشست خبری خود در اسفند ۱۴۰۱ مطرح کرده بود: این موضوع حداکثر تا ۲ الی ۳ ماه آینده قطعی می‌شود و این انتقال‌های قهری می‌تواند صورت گیرد.

اما مجدد ۳ ماه گذشت و یک فصل تمام شد، اما خبری از تعیین تکلیف سامانه انتقال سهام عدالت به وراث نبود باشگاه خبرنگاران جوان نیز برای اطلاع از آخرین جزئیات، موضوع را از رئیس سازمان بورس مجدد ۸ شهریور پیگیر شد. عشقی نیز بیان کرد: بحث انتقال دارایی‌های وراث سهام عدالت و بحث سود‌هایی که بعد از فوت شخص در حساب‌های سپرده گذاری مرکزی مانده است به زودی تعیین تکلیف خواهد شد.

اواخر شهریور سامانه انتقال سهام عدالت به وراث تعیین تکلیف می‌شود

او افزود: سامانه آماده شده و تلاش این است که تا آخر شهریور اعلام کنیم که به مرور وراث متوفیان با در دست داشتن مدارک لازم به شرکت‌های کارگزاری مراجعه کنند. همین طور مذاکراتی که با دفتر قضایی داشتیم که دفاتر الکترونیکی قضایی مجدد اعلام آمادگی کردند که به این فرآیند کمک کنند در نهایت به امید خدا از اواخر شهریور این فرآیند آغاز خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید آخرین وعده رئیس سازمان بورس در خصوص زمان تعیین تکلیف سامانه انتقال سهام عدالت به وراث عملیاتی خواهد شد؟ یا مجدد باید منتطر وعده زمانی دیگری بود سامانه‌ای که  بسیاری از مردم چشم انتظار آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرانا
۱۱:۲۴ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
ممنون از عزیزان پیگیر این امر در باشگاه خبرنگاران جوان.
Iran (Islamic Republic of)
فرشید محمدی
۱۰:۱۱ ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
سهام عدالت بنا بر قانون اساسی کشور و دستور آزاد سازی ان از طرف رهبری و در حقیقت بنا بر تایید اسلام مبنی بر به رسمیت شناختن حق مالکیت مردم ؛ بایستی به دست مردم برسد و حق هر گونه فروش و خرید واحدهای سهام عدالت خود را مانند دیگر سهامداران بورسی داشته باشند و این ادعا که سهام عدالت دارایی برای دراز مدت مردم است غلط و غیر کاربردی است چون تا کنون عده ای از مالکین این واحدهای سهام از دنیا رفته اند و بدتر آنکه عده ای از وارثین این مالک های اصلی نیز از دنیا رفته اند و به تبع انها هم وارثینی دارند که توقع مالکیت این واحدهای سهام بورسی را دارند و اگر حاکمیت یک بار برای همیشه و بر اساس قواعد و روال موجود در بازار سرمایه به دارنده گان این واحدهای سهام عدالت اجازه دهد که در ساختار و قوانین بازار سرمایه و با کمک تخصصی کارگزاری های بورسی و زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر دستگاههای نظارتی و اجراییبه خرید و فروش سهام عدالت اقدام کنند و با علم به نوسان موجود در این بازار از حق مالکیت واحدهای سهام عدالت خود بهره مند شوند و دیگر منتظر سالها بعد نباشند و یا اینکه مثل گدا هر سال منتظر اعلام خبر دولت مبنی بر واریز سود سهام عدالت باشند ...تو را به خدا متوجه باشید شیوه ها و روند و قواعد مبهم و غیر علمی و حتی شرعی در نظام حکمرانی کشور آزار دهنده ، اعتماد سوز و تبعیض آمیز است چون دیگر مالکان واحدهای سهام در بازار بورس به راحتی حق مالکیت شان را دارا هستند و برای دارنده گان سهام عدالت ناعادلانه است که سالهاست که به بهانه های مختلف مال مردم در گروگان دولتها مانده و هیچ کسی در ساختار حاکمیت باعث پایان این نابسامانی و بی قانونی نیست
Iran (Islamic Republic of)
بهنوش
۲۱:۴۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
پدرمن ۵ساله که فوت کرده وسهام۵۳۲تومانی داشت الان ماسه تاپسروسه تادخترهستیم یعنی چطوری تقسیم مکنند وبه هرنفرچقدرسهام مدهند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
دارن بامبول. بازی در میارن ببینن میشه سهام متوفی را هاپولی کنن این این دولت دنبال جیب مردم هستند ننگتون باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
گشت ارشاد مدیران جناب ریس جمهوری ظاهرآدرحد شعارانتخاباتی بودکه وعده پشت وعده بدون به سرانجام رساندن کار چندمیلیون مردم از سوی مدیران دولت مردمی صورت می گیرد بدون مطالبه گری دولت در دفاع از حقوق عامه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
سلام وتشکر از باشگاه خبرنگاران درخصوص پی گیری مشکلات مردم .
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۹:۴۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
لطفا سهام عدالت اونایی ک مستقیم انتخاب کردن و چند ساله تو بورس هستن و آزاد کنین
برای بقیه بی سواد ها بورسی هم یک فرد معتمد با سواد بورسی ب صورت کارگزار ، انتخاب بشه


تا کی ما باید تاوان این بی سوادها بدیم!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
باران
۱۹:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
سامانه و چرا بهانه میکنین!؟

مهندس برنامه نویس ندارین؟؟ بگین من شخصا چند نفر خبره و سراغ دارم

واقعا مسخره هس این بهانه ها

این بهانه ها فقط برای پرکردن ادارت و سازمانهای دولتی با کارمندان نورچشمی خودتون هس ک مثلا کار اداری زیاده؟

دیگه برخی از کارمندان اخراج بشن چون ادارت و سازمانها فقط ب چند کارمند برنامه نویس و متخصص در امور اداری نیاز داره والسلام
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
وقتی میخوان پول رو با تاخیر بدن به هر دری میزنند. ولی یک قسط بدهکار باشی. زمین و زمان را به هم میریزن
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۳۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
مادرمافوت کردبعلت کروناسهام عدالت وفیش حجش نیازبه انحصاروراث دارد.رسیدگی لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
اگه واقعا قصد بر انجام سریع ابنکار باشه یک فرم جمع آوری اطلاعات درست کنین مردم خودشون اطلاعاتشون را وارد می کنند و شما راستی آزمایی کنید هزینه اش کمتر میشه تا اینکه کلی نیرو در دفتر خدمات قضایی و کاغذ و زمان وراث را صرف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
از باشگاه خبرنگاران تشکر میکنم که تا حد امکان پیگیر مشکلات مردم هستند.لطفا بازهم پیگیر باشید و در مورد اجازه فروش سهام عدالت مستقیم که حق سهامداران است هم از مسولین پیگیری کنید.بازم ممنون ازتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
سلام سهام عدالت زنده ها را یکساله میخوایم بفروشیم
یه فکری به حال اون بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
مردم را چقدر در فقر بردید که منتظر سهام عدالت شما هستند، بجای این کارها برای جوانان کار و امکانات فراهم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
تکلیف ما جاماندگان سهام عدالت رو هم زودتر معلوم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
ده ساله همینو میگن
Iran (Islamic Republic of)
مهرانا
۱۱:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
مشکل اینجاست که آخر شهریور مثل پارسال ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان که صدای مردم هستند از مسئولین هم خواهش می کنیم این کار را زودتر به سرانجام برسانند به خدا از انتظار کلافه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
به زنده ها سهام عدالت رو نمیدید بعد میخواین به مرده ها سهام عدالت بدید بنظرم به زنده ها برسید مردم زندگی کنن مرده ها به سهام نیاز ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
فعلا سودهای زنده ها رو درست واریز کنین ...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۲۴ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
به قول اون عزیز موقع دادن پول میفرستن پی نخد سیاه ولی موقع گرفتن سر وقت میگیرن و اگه هم ندی جریمت میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
کدوم وعده عملی شده که این یکی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
به جای فکر برای سهامداران فوت شده یه فکری به حال سهامداران زنده بکنید که چند ساله در ضررن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
باید به فکر همه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
بهتر بود به وراث اجازه فروش صد درصدی سهام میدادند
چون خیلی از وراث به این پول نیاز دارند

دولت اجازه فروش سهام عدالت متوفیان میداد خوب بود
آخرین اخبار