آیین سوگواری اربعین حسینی در کشور‌های جهان

همزمان با اربعین ، آیین عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با ارادتمندان به مکتب عاشورا در خارج از کشور برگزار شد.

آیین عزاداری و سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) به همت نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های جهان برگزار شد: 

ترکمنستان

مراسم سوگواری اربعین حسینی با حضور کارکنان سفارت، رایزنی فرهنگی کشورمان و خانواده‌های آن‌ها و جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان و محبان اهل بیت (ع) در مسجد حضرت فاطمه (س) در عشق آباد برگزار شد.

در این مراسم که با برپایی نماز جماعت، قرائت قرآن و زیارت اربعین، سخنرانی و ذکر مصیبت همراه بود، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی نسب موسوی با اشاره به تسلیم بودن در برابر خداوند متعال گفت: عاشورا، درس و پیامی مهم و حیات بخش، برای همه افراد بشریت دارد؛ درس تسلیم بودن در برابر خواست و امر پروردگار، آن هم در هر زمانی و تحت هر شرایطی.

وی افزود: در اسلام تسلیم خدا بودن به معنای اطاعت و انقیاد همراه با ایمان و کشش باطنی و میل قلبی، به عنوان یک اصل و وظیفه ضروری برعهده همگان نهاده شده است. سیدالشهداء (ع) در روز عاشورا، نمونه‌ای زیبا و آشکار از تسلیم بودن در برابر خداوند را به نمایش گذاشت.

وی با اشاره به حضور میلیونی و خلق بزرگ‌ترین رویداد عاشقان به حضرت سیدالشهداء گفت: در جهان امام حسین (ع)، حق و حقیقت و پیشروی به سوی سرچشمه‌های ایمان موج می‌زند و غبار غفلت و غیرحق بدان راه ندارد. این جهان بزرگ حسینی، کانون وحدت، ریشة بصیرت و اصل فضیلت است و رویداد اربعین، راوی این کانون بودگی جهان امام حسین (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نسب موسوی در پایان سخنان خود اظهار داشت: اجتماع بزرگ اربعین، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای ملت‌ها دارد و تمهیدی است برای خلق جهانی اخلاقی‌تر و زیباتر و تمرینی است برای استقامت در مسیر حقیقت و فرصتی برای رسیدن به قله‌های تعالی و پیشرفت است.

اسپانیا
در راستای تعظیم شعائر دینی و بزرگداشت اربعین حسینی، مراسم عزاداری و ذکر مصیبت که به طور مشترک از سوی سفارت و رایزنی کشورمان تدارک دیده شده بود، با حضور زبیب سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، همکاران سفارت و خانواده‌های آنان و نیز جمعی از ایرانیان مقیم برگزار شد.

محمد مهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در سخنانی، به تبیین پیام اربعین و اهمیت گفتمانی این مناسبت بزرگ تشیع و راهپیمایی عظیم شیعیان به سمت مرقد حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پرداخت.

احمدی اظهار داشت: اربعین ریشه تاریخی دارد، یک پدیده و حرکت اجتماعی فراتر از حرکت‌های عادی و راهپیمایی‌های معمولی است. برای اینکه اربعین واقعی که ریشه تاریخی دارد را شناسایی کنیم و در چارچوب آن فرهنگ حرکت نمائیم، باید شاخص‌ها و مؤلفه‌های اربعین را شناسایی کنیم. 

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه مولفه‌های اصلی اربعین را برشمرد و بیان کرد: اولین مولفه‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد آن است که اربعین کاملاً نگاه انسجام بخشی دارد یعنی در ذات اربعین انسجام نهفته است. اساساً حرکت امام حسین (ع) برای زدودن اختلافی بود که در امت ایجاد شده بود، لذا اربعین که در ادامه و تابع قیام امام حسین (ع) است، حرکتی ضد تفرقه است.

احمدی به بیان دیگر مولفه‌های اربعین پرداخته و گفت: مؤلفه دوم این است که اربعین کاملاً اخلاقی است یعنی در ماهیت و هویت اربعین اخلاق و انسانیت نهفته است.

وی به تشریح و تبیین مولفه اخلاقی اربعین پرداخت و بیان کرد: در اربعین به دلیل ترکم جمعیت، همه به هم توجه دارند، نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند، به یکدیگر خدمات می‌دهند و مهربانی می‌کنند. اخلاق حسنه و مهربانی کاملاً بر فضای اربعین حاکم است.

رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص اهمیت اخلاق به عنوان مولفه‌ای اساسی در اربعین اظهار داشت: رمز موفقیت پیامبر، اخلاق و مهربانی او بود که اسلام بسیاری از نقاط دنیا را به تصرف خود در آورد. اجازه بدهید یک نمونه از اهمیت مهربانی و کاربرد آن را عرض کنم.

وی از نگاه امت محور به عنوان مولفه سوم اربعین و راه پیمایی عظیم آن نام برد و به عنوان چهارمین و آخرین مولفه اربعین، به مساله زمان در این موقعیت و مناسبت اشاره کرد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، حاضران با قرائت زیارت عاشورا نسبت به ساحت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا و مقام والای آنان ادای احترام کردند و نوحه خوانی و سینه زنی برگزار شد. 

تایلند

حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بانکوک در اربعین حسینی پذیرای حضور عزاداران ایرانی مقیم و فارسی زبانان سایر کشور‌ها همچون شیعیان افغانستان بود.

حجت الاسلام سخاوتی به عنوان سخنران این مراسم با اشاره به زمینه‌های ماندگاری قیام حضرت امام حسین (ع) و نقش خطبه‌ها و سخنان روشنگرانه حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س)، به ذکر تاریخ اولین زائران کربلا در اربعین شهادت حضرت سید الشهدا پرداخت.

وی گفت:حماسه سازان عاشورا مردان و شهدا به رهبرى امام حسین (ع) و اثرگذاران اربعین جهت تضمین بقاء قیام عاشورا حضرت زینب وامام سجاد (ع) بودندکه باعث ماندگاری این قیام شدند.

حجت‌الاسلام سخاوتی جایگاه تداوم سنت زیارت در این روز را در تبیین ابعاد قیام حضرت بسیار رفیع ارزیابی کرد و گفت: قیام عاشورا تنها نیمى از مسئله و نیم دیگر آن که مکمل این قیام بزرگ است حماسه اربعین و ایفاى نقش حضرت زینب به همراه بانوان، کودکان و امام سجاد (ع) بودند.

وی اظهار داشت: یکى از دلایل مهمى که باعث شد قیام و انقلاب عاشورا بر خلاف قیام و انقلاب هاى دیگر پس از گذشت زمان هنوز هم مؤثر باقى بماند به چالش کشانده شدن حکومت یزید و مبارزه علیه آن ملعون بود که باعث تبیین قیام شد و موضوع قیام عاشورا برای بسیاری از شنوندگان درس آموز بود.

نماینده جامعة المصطفی (ص) العالمیه در ادامه خاطرنشان کرد: ما به عنوان شیعیان امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) باید زمینه هر دو حماسه سازى را در خود و جامعه ایجاد تا مردان و زنان ما آماده برای ایفای نقش حماسه اربعین شوند لذا "کلّ یومٍ عاشورا و کلّ أرضٍ کربلا" است.

اجرای مدیحه سرایی با نوای یکی از مداحان اهل بیت (ع) تایلندی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین، مساجد مختلف در بانکوک وجنوب تایلند ازجمله مسجد صاحب الزمان (ع)، مسجد پتوم تام اسلام، مسجد امامباره، امامبارگاه صاحب الزمان (ع)، حسینیه قمربنی هاشم (ع)، حسینیه باقر العلوم (ع) و دیگر مساجد و حسینیه‌ها شاهد حضور پرشور عزاداران و جاماندگان اربعین بودند.

حراره

مراسم عزاداری اربعین حسینی با حضور پیروان و محبان مکتب اهل البیت (ع) از جمله کارکنان نمایندگی‌های ایران در زیمبابوه، ایرانیان، لبنانی‌ها و پاکستانی‌های مقیم و خانواده‌هایشان در مسجد آل محمد (ص) در حراره برگزار شد.

این مراسم با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و قرائت قرآن و زیارت عاشورا آغاز شد و با سخنرانی و مرثیه خوانی مداحین اهل بیت (ع) به پایان رسید.

همچنین، مراسم عزاداری اربعین حسینی در کالج فاطمه الزهرا (س) حراره و با حضور محبان اهل بیت (ع) برگزار شد.

فیلیپین

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل همگام با شیفتگان خاندان عصمت و طهارت در سراسر جهان، یاد و خاطره مصیبت‌‎های وارده بر آقا امام حسین (ع) و یاران و همراهان با وفای ایشان را گرامی داشت.

مراسم گرامیداشت اربعین حسینی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل و جمعی از کارکنان سفارت، ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور و شیعیانی از کشور‌های فیلیپین، پاکستان و عراق در سالن اجتماعات رایزنی برگزار شد.

این مراسم با پخش نمایشگاه مجازی راهپیمایی توده‌های عظیم مردم در اربعین آغاز شد و سپس ابوالقاسمی، رایزن فرهنگی ایران در مانیل ایام اربعین حسینی را تسلیت گفت و یاد و خاطره فداکاری‌های شهدای جان بر کف کربلا را گرامی داشت.

آرامپونی، قاری روشندل و حافظ قرآن کریم آیاتی را از قرآن کریم قرائت کرد و با توجه به استقبال از نمایشگاه مجازی تصاویر برگزیده جشنواره جهانی عکس اربعین، این نماهنگ مجددا پخش شد.

حجت‌الاسلام سید امیر اسندی، از روحانیون فیلیپین ضمن ستایش خداوند بزرگ و عرض احترام به پیشگاه رسول خدا (ص) و یادآوری اهمیت واقعه کربلا، احادیثی را از شارع مقدس اسلام در مورد امام حسین (ع) و مصیبت‌های وارده بر ایشان ارائه کرد.

در ادامه، اشعاری با عنوان سوگواره اربعین توسط یکی از برادران ایرانی مقیم ارائه و سپس نماهنگ‌های برگزیده‌ای از ذکر مصیبت‌های وارده بر خاندان رسول خدا (ص) پخش شد که همراه با عزاداری و سینه زنی عزاداران بود.

کراچی

با همکاری خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران، مراسم بزرگداشت اربعین حسینی ۱۴۰۲ با حضور ایرانیان مقیم در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شب و روز اربعین حسینی در کراچی برگزار شد.

در مراسم روز اربعین که حسن نوریان سرکنسول، دیپلمات‌های ایرانی و جمعی از ایرانیان مقیم حضور داشتند، سعید طالبی نیا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی به سخنرانی پرداخت.

وی با نقل روایتی از امام حسن عسگری علیه السلام، زیارت اربعین را یکی از پنج نشانه مؤمن یاد کرده و پیاده روی بیست و دو میلیونی اربعین امسال را تجلی اراده خدا برای پیروزی خون اولیاء الهی بر شمشیر یزیدان دانست.

طالبی نیا گفت: در مکتب عاشورایی، این نیت خالص و عمل صالح است که انسان و عقیده و مرام او را ماندگار می‌کند حتی اگر سال‌ها بگذرد و دشمنان و جاهلان بخواهند آن را مستور کنند.

وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کراچی خاطرنشان کرد: اراده خداوند بر این قرار گرفته است که دین خود را با خون اباعبدالله الحسین (ع) پس از آنکه غبار جهل و انحراف آن را فرا گرفته باشد زنده کند و گویا پیاده روی اربعین، جریانی برای تشکیل یاران آخرالزمانی امام عصر (ع) است که در آن، تمام رنگ‌ها و نژاد‌ها و ادیان و مذاهب برای یاری منجی آخرین با شعار یا لثارات الحسین گرد هم می‌آیند.

وی در پایان سخنان خود گفت: هر کسی خود را از این قافله جدا کند، باخته است و روز قیامت، روز حسرت و خسران او خواهد بود.

گفتنی است در این مراسم زیارت اربعین قرائت شد و حاضران با ذکر مصائب عاشورا به ویژه حضرت زینب کبری سلام الله علی‌ها گریستند و یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه داشتند.

همچنین، مراسم‌های باشکوه حسینی در تمامی مراکز شیعیان در شهر کراچی و مناطق اطراف برگزار شد. عزاداران حسینی در عصر روز اربعین با حضور چند صد هزار نفری خود، راهپیمایی اربعین را با شکوه تمام به اجرا درآوردند.

تانزانیا

مراسم اربعین حسینی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تانزانیا و دیگر ایرانیان شاغل در نهاد‌های ایرانی و ایرانیان مقیم در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، زیارت اربعین خوانده شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزادیخواه، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت روز اربعین سخنرانی کرد و با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی توسط ایشان و برپایی مراسم سینه زنی این مراسم به اتمام رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار