نشست فعالان گردشگری استان فارس و چین برگزار شد

در نشست هم‌اندیشی مسئولان و فعالان گردشگری فارس با هیأت مقامات اداره فرهنگ و گردشگری استان ژجیانگ کشور چین بر ضرورت سرمایه گذاری در راستای افزایش هتل، مراکز اقامتی، حمل و نقل مناسب هوایی و آموزش راهنمایان چینی زبان فارس تأکید شد.

در این نشست که به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس برگزار شد، مسئول هماهنگی امور معاونت گردشگری این اداره کل ضمن خوش‌آمد گویی به گروه چینی گفت: این نشست به‌منظور هماهنگی و تبادل‌نظر در راستای تعاملات دوسویه هر دو استان در حوزه‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری و صنایع‌دستی برگزارشده است.

روح‌الله روانشاد در این جلسه ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان در حوزه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، ادبی، طبیعی، مذهبی، گردشگری سلامت گفت: شیراز با فعالیت حدود ۱۵۰۰ تأسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های بوم گردی و...، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و بیش از ۳۰۰۰ راهنمای گردشگری مسلط به زبان‌های خارجی ظرفیت مناسبی برای پذیرش گروه‌های خارجی دارد.

او خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان در زمینه تور‌های ورودی، خروجی و داخلی فعالیت دارند و همچنین به لحاظ پتانسیل قوی استان در حوزه گردشگری سلامت و پزشکی تعدادی نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند.

روانشاد به تنوع فرهنگی و قومی فارس نیز اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و تشکیل دبیرخانه ملی دائمی عشایر کشور در استان از ظرفیت تور‌های عشایر برای معرفی آداب، سنن و فرهنگ عشایر به گردشگران خارجی نیز استفاده می‌شود.

او، راه‌اندازی میز ملی گردشگری ادبی در شیراز را به لحاظ جایگاه این شهر در حوزه گردشگری ادبی وجود دو شاعر بزرگ، سعدی و حافظ شیرازی از دیگر اقدامات برای توسعه گردشگری و ظرفیت مناسبی برای حضور گردشگران خارجی عنوان کرد.

روانشاد به‌ضرورت تربیت راهنمایان گردشگری چینی‌زبان و همچنین آموزش طبخ غذا‌های چینی در رستوران‌ها در برای تأمین ذائقه گردشگران چینی نیز اشاره و درخواست همکاری دوجانبه نمود.

همچنین در ادامه این جلسه پنگ ژو معاون اداره فرهنگ و گردشگری استان ژجیانگ نیز ضمن ابراز خشنودی از حضور در شهر تاریخی و فرهنگی شیراز هر دواستان فارس و ژجیانگ را ازنظر آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی غنی دانست.

او با اشاره به برگزاری جشنواره سالانه فرهنگ و هنر ژجیانگ که به‌زودی در این استان برگزار می‌شود خواهان حضور گروه‌های هنری مختلف استان فارس شد.

پنگ ژو اظهار کرد: استان فارس به لحاظ قدمت و تمدن کهن و همچنین نیرو‌های انسانی کارآمد و متخصص در زمینه مرمت آثار تاریخی و پژوهش‌های باستان شناسی نیز غنی می‌باشد که ما می‌توانیم از ظرفیت نیروی انسانی متخصص فارس در امور پژوهش و مرمت آثار تاریخی بهره ببریم.

او همچنین سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را امری مهم و ضروری دانست و از آمادگی سرمایه گذاران چینی درجهت ساخت هتل و سایر مراکز اقامتی و پذیرایی در استان فارس خبر داد و گفت: با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات استان ژجیانگ می‌توان در زمینه آموزش زبان چینی و سایر آموزش‌های مورد نیاز بهره برد.

پنگ ژو گفت: در استان ژجیانگ بیش از ۳۰۰۰ شرکت گردشگری فعالیت دارند و ۳۰۰ هتل که ۸۷ مورد آن تازه ساخت است و در حوزه گردشگری خدمات رسانی می‌کنند.

او به پیشرفت استان در حوزه گردشگری تا سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: پس از شیوع بیماری کرونا شاهد رکود صنعت گردشگری بودیم که هم اکنون با برنامه ریزی لازم زمینه‌های رشد مجدد صنعت فراهم آمده است.

پنگ ژو همچنین به عضویت این استان درسازمان‌های جهانی اشاره کرد و گفت: این استان با توجه به ظرفیت‌های مناسبت ودارا بودن ۲۰ منطقه گردشگری دولتی و ۲۷ منطقه گردشگری خصوصی میزبان نوزدهمین بازی‌های المپیک آسیا خواهد بود.

مدیرکل هماهنگی و امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس نیز ضمن خیرمقدم به گروه اعزامی از کشور چین، به ظرفیت‌های مختلف گردشگری استان اشاره کرد و گفت: این استان دارای ۳۷ شهرستان وحدود ۵ میلیون نفر جمعیت است.

سید مجتیی علوی به ارتباطات دوستانه دو کشور ایران و چین از دیرباز اشاره کرد و افزود: دوکشور ایران وچین در زمینه مبادلات فرهنگی، اجتماعی، تجاری و سیاسی از دیر باز ارتباطات مناسب و دوستانه‌ای داشته که در هیچ مقطع زمانی خللی در آن وارد نشده است.

او همچنین به ثبت ۱۰ اثر استان فارس در فهرست میراث جهانی یونسکو اشاره کرد و وجود بیش از ۱۵۰۰ امامزاده جلیل القدر در استان و به ویژه وجود بارگاه حضرت شاهچراغ (ع) و دیگر بقاع متبرکه در شیراز را فرصتی برای جذب گردشگران علاقمند به گردشگری مذهبی قلمداد کرد. 

علوی همچنین شیراز را قطب گردشگری سلامت در کشور وجنوب آسیا نام برد و این شهر را در زمینه پیوند اعضاء، پیوند کبد و سایر تخصص‌های پزشکی و از استان‌های سرآمد پزشکی در سطح کشور و میزبان مناسبی برای گردشگران حوزه سلامت معرفی کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار