آماده‌کردن کودکان وابسته برای حضور در مدرسه

روز اول مهر که سر برسد دوباره تعدادی از بچه‌ها برای مدرسه‌رفتن عزا می‌گیرند، به‌خصوص برخی دانش‌آموزان کلاس‌اولی که هر سال می‌بینیم چطور اشک می‌ریزند و از بودن در مدرسه حال بدی دارند.

بچه‌ها از دید روان‌شناسان و روانپزشکان دچار اضطراب جدایی هستند و خارج شدن از محیط خانه، دور شدن از والدین مخصوصا مادر و مواجهه با افراد جدید آن‌ها را مضطرب و نگران می‌کند. چطور باید این بچه‌ها را آرام کرد؟ توصیه مهم به والدینی که کودکان‌شان از مدرسه رفتن می‌ترسند این است که فرزندان خود را تهدید نکرده یا سعی نکنند به زور متوسل شوند، چرا که کودکان وابسته و مضطرب را باید به‌تدریج برای اخت‌شدن با فضای جدید آماده کرد.

پس اگر فرزندی وابسته دارید و می‌دانید به محض ورود به مدرسه اشک خواهد ریخت و بی‌تابی خواهد کرد از چند روز قبل از شروع سال تحصیلی او را صبح‌های زود بیدار کنید و برایش توضیح دهید که باید سحرخیز باشد. همچنین کم‌کم از او دور شوید تا حضور در مدرسه و دور شدن از خانه و پدر و مادر برایش قابل تحمل شود. همچنین سعی کنید از فضای مدرسه تصویری دلچسب برای او بسازید و هیچ‌گاه سعی نکنید از اهرم‌های مدرسه یا معلم برای ترساندن یا تنبیه فرزند استفاده کنید.

منبع: جام جم

برچسب ها: کودکان ، مدرسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار