کرمانشاه هندوستان ایران

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خواستار حمایت وزارتخانه برای برگزاری هفته‌های هنری کرمانشاه در کشور عراق شد.

جمال برفی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه امروز (۳۰ شهریور) در نشست معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از پیشکسوتان هنری و مسئولین انجمن‌های هنری استان کرمانشاه، با اشاره به تنوع فرهنگی و قومی در کرمانشاه، گفت : کرمانشاه به واسطه تعدد اقوام، گویش‌ها، فرهنگ و مذاهب، هندوستان ایران است و این مسئله رشد و غنای خاصی را به هنر این استان بخشیده است.

وی افزود: کرمانشاه یکی از خاستگاه‌های افتخارآمیز برای هنر کشور است هنرمندان این استان با استعداد و پتانسیل بالای خود آثار گرانبهایی را خلق می‌کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه اضافه کرد: در عرصه خوشنویسی، موسیقی، هنر‌های تجسمی، نمایش و ... هنرمندان بزرگی از کرمانشاه برخاسته‌اند که هرکدامشان منشاء حرکات بزرگی در کشور بوده اند.

وی تاکید کرد: کرمانشاه از نظر استعداد‌های هنری استان خاصی در کشور است که می‌طلبد توجه بیشتری به آن شود.

برفی با اشاره به فعالیت شش انجمن در حوزه هنر‌های تجسمی و دو انجمن در حوزه هنر‌های نمایشی در کرمانشاه، افزود: جمعا در سطح استان ۶۷ باب آموزشگاه آزاد هنری داریم که از این تعداد ۲۹ آموزشگاه در حوزه هنر‌های تجسمی، شش مورد در حوزه خوشنویسی، چهار مورد در حوزه نمایشی، سه مورد در حوزه گریم و چهره پردازی و ۲۵ مورد در حوزه موسیقی فعال هستند.

وی از فعالیت هفت نگارخانه شامل سه نگارخانه خصوصی و چهار نگارخانه دولتی در کرمانشاه خبر داد.

این مسئول با اشاره به برخی از مطالبات هنرمندان کرمانشاهی اعلام کرد: یکی از مطالبات به حق هنرمندان ما ثبت "جشنواره ملی تئاتر مرصاد" در تقویم رویداد‌های هنری کشور است، چراکه هرساله آثار ارزشی بسیار خوبی در استان در این رابطه تولید می‌شود.

وی افزود: از طرفی باتوجه به همجواری کرمانشاه با کشور عراق، انتظار می‌رود که زمینه برگزاری هفته‌های هنری کرمانشاه در این کشور فراهم شود و حتی بازارچه‌های هنری را بویژه در دو حوزه هنر‌های تجسمی و ساز در مرز داشته باشیم که تحقق این هدف مستلزم حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

برفی به تنوع و گوناگونی موسیقی در کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: حشمت الله لرنژاد، شهرام ناظری، کیهان کلهر، پورناظری‌ها، علی اکبر مرادی، سید جلال الدین محمدیان و ... همگی از بزرگان موسیقی ایران هستند که از این دیار وارد این عرصه موسیقی شده اند.

وی تاکید کرد: بعلاوه در منطقه پاوه و اورامانات نوای سیاه چمانه، در کلهر نوای هوره و در میان قوم لک در این استان هم نوای مور را داریم که پیشینه و اصالت بسیار بالایی دارند و باید بیشتر از سوی مسئولین کشور مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: شهر دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور در ایران ثبت ملی شده و دوزله و سازی‌های بادی و ... را داریم که حاکی از رنگارنگی ساز‌های موسیقی در این استان است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه به غنای هنر خوشنویسی در این استان هم اشاره کرد و گفت: در این هنر میرزا رضای کلهر، آیت الله نجومی و استاد جواری از بزرگان خوشنویسی کرمانشاه هستند که در کشور هم از سرآمدان این رشته بوده اند.

وی اضافه کرد: باتوجه به پتانسیل‌های بالای این رشته در کرمانشاه، از حدود دوسال پیش بدنبال برگزاری یک کنگره دوسالانه در بخش پژوهش و آثار به نام میرزا رضای کلهر هستیم، اما هنوز مجوز آن را نگرفته ایم.

به گفته این مسئول، در حال حاضر در کرمانشاه ۱۰ استاد خوشنویسی و ۵۰ نفر با درجه فوق ممتاز فعالیت می‌کنند.

وی خواستار حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از برگزاری رویداد‌های هنری در کرمانشاه شد.

برفی بر لزوم حمایت از هنرمندان استان هم تاکید کرد و گفت: در این راستا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم که باتوجه به تورم موجود برای کمک به معیشت و اقتصاد هنرمندان بسته‌های تسهیلاتی ارزان قمیت در نظر بگیرد و از طرفی برای تولید آثار هم تسهیلات ارزان قیمت به آن‌ها بدهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.