روسیه: فرآیند خلع سلاح جدایی‌طلبان در قره‌باغ آغاز شده است

روسیه می‌گوید جدایی‌طلبان ارمنی در منطقه قره‌باغ کوهستانی شروع به تسلیم سلاح‌های خود کرده و برخی کمک‌های بشردوستانه نیز به ساکنان رسیده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد به دنبال اعلام آتش‌بس بین نیروهای جدایی طلب ارمنی و نیروهای باکو، تشکیلات مسلح قره‌باغ تحویل سلاح و تجهیزات نظامی خود به جمهوری آذربایجان را آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز به نقل از وزارت دفاع روسیه، این فرآیند تحت کنترل نیرو‌های حافظ صلح روسیه انجام می‌شود و تاکنون شش خودروی زرهی، بیش از ۸۰۰ قبضه اسلحه و ۵ هزار واحد مهمات تحویل داده شده است.

روسیه همچنین می‌گوید محاصره قره‌باغ شکسته شده و بیش از ۵۰ تن غذا و کمک‌های دیگر به ساکنان منطقه تحویل داده شده است.

کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرد که ۲۸ هزار پوشک و همچنین پتو و سوخت تهیه کرده است. گفته می‌شود یک کاروان کمک صلیب سرخ اواخر بعد از ظهر امروز (شنبه) برای اولین بار از زمان بازپس‌گیری منطقه توسط باکو، به مرز قره باغ رسید.

جمهوری آذربایجان برای جنگجویان ارمنی قره باغ که سلاح‌های خود را رها می‌کنند عفو در نظر گرفته و گفته است که ارامنه در صورت تمایل می‌توانند منطقه را به مقصد ارمنستان ترک کنند. از طرف دیگر، ارمنستان فضایی را برای ده‌ها هزار ارمنی که از قره‌باغ می‌آیند ایجاد کرده، اما نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور می‌گوید که نمی‌خواهد آن‌ها خانه‌های خود را ترک کنند مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

گفتنی است، ساکنان قره‌باغ کوهستانی که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، پس از یک عملیات نظامی برق آسا ۲۴ ساعته توسط ارتش باکو، در ۲۰ سپتامبر مجبور به اعلام آتش بس شده و متعهد شدند سلاح‌های خود را تحویل دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار