هویت جانور کشف شده در نزدیکی منازل مسکونی روستای خونگاه شهرستان دنا مشخص شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساتید جانور شناس ۲ دانشگاه معتبر کشور هویت جانور کشف شده در شهرستان دنا را سگ اعلام کردند.

چهار روز قبل خبر، تصاویری از لاشه یک جانور بر روی خروجی چند سایت و پایگاه خبری محلی کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «سوزاندن لاشه یک قلاده کفتار در پارک ملی دنا و شائبه پنهان کاری محیط زیست» قرار گرفت.

در فضای مجازی اعلام شد که در روز‌های اخیر یک قلاده کفتار مجاور روستای خونگاه واقع در پارک ملی دنا با ضرب گلوله کشته شده و بعداز آن سوزانده شده است.

طبق اعلام مسئولان محیط زیست استان، این سازمان با اشراف اطلاعاتی خود ۲ روز قبل از انتشار این خبر یعنی از ۲۷ شهریور در جریان کم و کیف ماجرا بود، اقدامات خود را انجام داد و منتظر اعلام نظر مراجع دانشگاهی بود تا پس از آن بر اساس اسناد علمی معتبر اطلاع رسانی کند.

اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان بعد از انتشار این خبر در گفتگو با خبرگزاری «ایرنا» ضمن تائید کلیات موضوع و اعلام مطلع بودن محیط زیست استان از لاشه کشف شده، علی رغم نظر کارشناسان محیط زیست استان مبنی بر سگ بودن لاشه، اما شناسایی هویت آن را منوط به نظر جانور شناس اعلام کرد و گفت: تصاویر لاشه کشف شده برای ٢ نفراز اساتید جانور شناس دو دانشگاه معتبر کشور ارسال شده که به محض دریافت نظرات تخصصی و علمی آنان موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در دومین روز از مهرماه ۱۴۰۲ از شناسایی هویت این جانور خبر داد و گفت: پس از ارسال تصاویر لاشه کشف شده برای دو نفر از اساتید دو دانشگاه معتبر کشور، هر دو اعلام نمودند، لاشه از خانواده سگ سانان و مربوط به سگ است.
اسلام جاودان خرد گفت: کارشناسان محیط زیست در همان لحظات نخست با بررسی تصاویر دریافتی اعلام کرده بودند ک لاشه مربوط به سگ است، اما این اداره کل نظر قطعی را منوط به اعلام نظر جانور شناس از دانشگاه‌های معتبر کشور می‌دانست.

وی ضمن انتقاد از هیجانات کاذب خبری در برخی از سایت‌های استان، گفت: قرار نیست ما برای جذب مخاطب بیشتر به محض دریافت هر گونه موضوعی بدون تحقیق از کارشناسان، هیجانی و هدفمند برخورد کنیم و باعث تشویش اذهان عمومی شویم.

جاودان خرد تصریح کرد: صرف توجه و تائید حرف کسانی که هیچ گونه تخصصی در حوزه جانور شناسی ندارند، مصداق بارز اشاعه و انتشار اخبار دروغ وقایع خلاف واقع و به قصد ضربه زدن به زحمات محیط بانانی است که شبانه روز از سرمایه‌های نسل‌های آتی حفاظت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست، اصحاب رسانه را بازوی فرهنگ سازی و کمک به جبران کمبود محیط بان در استان دانست و گفت: کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار هکتار با ۷۵ محیط بان حفاظت می‌شود که مطابق با استاندارد جهانی هر هزار هکتار یک محیط بان نیاز دارد و اکنون استان با کمبود ۲۳۷ نفر محیط بان مواجهه است. در این شرایط از رسانه‌ها توقع کمک می‌رود نه اینکه با درج اخبار بی اساس و هدفمند به تشویش اذهان عمومی بپردازند.

جاودان خرد تصریح کرد: امروزه فضای مجازی بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و اغلب آنان از این فضا بخش اعظمی از اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند به همین دلیل صحت و درستی خبر نباید فدای سرعت آن گردد و اطلاعات کذب در اختیار مخاطب داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.