رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

برای حل مشکلات، باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد/ دولت نباید در کار خودروساز‌ها دخالت کند

اکبری گفت: نسخه درمان اقتصاد ایجاد ساز وکار حداکثری برای حضور بخش خصوصی در فرصت‌های تازه‌ ایجاد شده در کشور است.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار کرد: کمیسیون ما چند کار مهم را در مجلس یازدهم انجام داد یکی اصلاح قانون معادن و میدان دادن به بخش خصوصی در این موضوع بود. در بحث اکتشاف که قلب معدن است ما در کشور عقب هستیم.

وی گفت:کمبود ماشین آلات در حوزه معدن در کشور ما بسیار جدی است و در لایحه برنامه هفتم  تدارک خوبی دیده شده که این کمبود جبران شود.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی یکی از اقدامات مهم کمیسیون صنایع بود که باعث می شود فضای کسب و کار بهتر از گذشته شود و در این امر استفاده از ظرفیت تجمیع اطلاعات را برای دستگاه ها فراهم کردیم.

بخش‌های مختلف دولت کار یکدیگر را خنثی می‌کنند

اکبری گفت:یکی از معضلات ما در کشور آن است که بخش های مختلف دولت کار یکدیگر را خنثی می کنند. در این امر رئیس جمهور باید خیلی جدی ورود کند و بحث کارآمدی را در پیکره دولت ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در مجلس یازدهم چند قانون وضع شده که در اقتصاد موثر است یکی قانون اقدام راهبردی در امر تحریم‌ها است که در دیپلماسی اقتصادی ما آثار بسیار مثبتی داشت. اصلاح ساختار بانک مرکزی که کمک کننده بود و اختیارات خوبی به بانک مرکزی داد و باید بستر تامین مالی را از بانک محور بودن به بازار منتقل کنیم.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قانون استفاده از توان داخلی گفت: در جلسات مشترکی که با وزرا داشتیم پیگیر هستیم و توضیح می‌خواهیم و به دنبال بر طرف کردن مشکل هستیم. خیلی از مسائل را در بازدید‌های میدانی، مشخص و حل می‌کنیم. اما اجرا دست دولت است و دولت باید اقدامات خود را به درستی انجام دهد. مشکل ما حاکمیت تفکر دولتی است. نیاز است که دولت  از ظرفیت مردم و بخش خصوصی استفاده حداکثری کند. البته ما باید نظارت میدانی دولت را در این موارد بیشتر مشاهده کنیم.

در قانون برنامه هفتم دولت حتی سر فصل هم برای قانون صنعت و معدن وجود ندارد

وی ادامه داد:‌ دولت جایگاهش حمایت و نظارت است و تصدی گری کار اشتباهی است که دولت انجام می دهد البته این موضوع تنها برای این دولت نیست. کشور‌های دیگر اقتصاد خود را با بخش خصوصی اداره می‌کنند. ما نفت و گاز و معادن داریم، اما دولت عنوان می‌کند که کمبود ارز دارد و مشکلات اقتصادی همچنان پا بر جا است.

اکبری گفت: در قانون برنامه هفتم دولت حتی سر فصل هم برای قانون صنعت و معدن نگذاشته است که البته ما تغییرات گسترده‌ای را در این لایحه ایجاد کردیم اما باید این قوانین به بهترین نحو اجرایی شود.

وی درباره طرح اهدای خودرو به مادران باردار در طرح جوانی جمعیت اظهار کرد: مشکلات این طرح مربوط به دخالت‌های دولت است. چرا باید دولت دخالت کند که تولید کاهش یابد و این مشکلات ایجاد شود.

دولت نباید در کار خودروساز‌ها دخالت کند

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: ۲ خودروساز بزرگ در کشور داریم و دولت در امور این ۲ خودروساز بسیار دخالت می‌کند و حرف ما این است که دولت نباید در کار خودروساز‌ها دخالت کند. از دولت خواهش می‌کنیم دخالتش را کمتر کند و قول می‌دهیم این ۲ خودروساز جهش تولید را خواهند داشت و بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: حرف ما آن است بخش خصوصی می‌داند چگونه با دنیا رقابت و کار کند دولت نباید در کار آن ها دخالت کند. چرا در دولت افرادی که کارآمد نیستند حضور دارند؟ وزرای ما اکنون محدود شده عمل می‌کنند.

اکبری افزود: مشکل آن است که در دولت اراده اجرا وجود ندارد. پس اکنون تکلیف مردم چیست؟ مردم اکنون در حوزه خودرو واردات مدیریت شده و درست را می‌خواهند، اما در دولت این اراده نیست.ر اه حل ما آن است که دولت به روز باشد و قوانین را نیز به سرعت اجرا کند.

وی درباره اجرای کند واردات خودرو گفت:‌دولت محدودیت ارز را برای کند بودن این طرح عنوان می‌کند و ما این بهانه را قبول نمی‌کنیم. اکنون افرادی هستند که می‌گویند خودرو را وارد می‌کنیم و ارز هم دریافت نمی‌کنیم و در این امر راه حل‌هایی برای اجرای میدانی صحیح وجود دارد. دولت ما با وجود گام‌های بزرگی که انجام شده باید به بخش خصوصی میدان دهد چون بخش خصوصی می‌تواند در جنگ اقتصادی ما را برنده کند. دولت باید ساز و کار حضور بخش خصوصی را فراهم کند.

برای حل مشکلات مردم باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد

اکبری تاکید کرد: بریکس و شانگهای حرکت بزرگ دولت در حوزه اقتصادی بود و این امر ساز و کار خود را دارد و باید بخش خصوصی برای این امر به میدان بیاید از مزایای عضویت در این گروه‌ها استفاده کند. 

وی گفت: نسخه درمان اقتصاد کشور ایجاد ساز وکار حداکثری برای حضور بخش خصوصی در فرصت‌های تازه‌ای است که در کشور ایجاد شده است.

اکبری ادامه داد: آرزو داریم که این دولت حداکثر موفقیت را داشته باشد و برای همین عنوان می‌کنیم برای حل مشکلات مردم دولت به تنهایی نمی‌توان کاری کند و باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

 رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:‌ ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از بحث صنعت و معدن و تجارت است. من وقتی مخاطب را دولت قرار می‌دهم منظور مدیران و وزا هستند. در دوران انقلاب اسلامی رشد واحد‌های اقتصادی ۳۲ برابر، استخراج معادن ۳۶ برابر و  رشد ظرفیت زنجیره فولاد ۹۰ برابر شده است و در سایر امور مربوط به صنعت و معادن نیز رشد داشتیم، اما مردم می خواهند آثار این رشد را در زندگی خود جدی‌تر مشاهده کنند و در این امر در بحث اجرا باید حرکت جدی تری داشته باشیم.

وی در انتها گفت: مجموعه مدیران دولت باید کاری کنند تا ساز و کار‌ها و ظرفیت‌ها فعال شوند. مجلس با تمام ظرفیت آمادگی دارد که دولت را کمک کند، اما اشکال در ساز و کار‌های اجرایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
اینا خودرو ساز نیستن اینا مونتاژ کار قطعاتن و اصل کار قطعه سازان و باید ده تا کارخونه مونتاژ خودرو زده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
اگر اقتصاد کشور خصوصی بشه پیشرفت میکنیم
دولت اگر اقتصاد رو خصوصی بکنه ۷۰ درصد کارمندان بی مصرف اخراج میشن
سازمان و نهادهای زیانده منحل میشن
بانکهای زیانده منحل و ادغام میشن
اخه اینهمه سازمان و نهاد و ارگان و کارمند مفت خور بی مصرف و زیانده به چه درد کشور میخوره؟
هردوشرکت خودرو ساز زیانده و مضر هستن
France
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
کسی که میگه دولت در کار خودروسازها دخالت نکنه ، شک نکنید که جیره خور خودروسازهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دولت باید درتمام امورات داخلی دخالت کنه
چون مسئوله یک مملکته حالا یاخودرو یاچیزه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
چرا واقعا خبری از همسان سازی و افزایش حقوق بازنشسته ها و کارمندا نیمه دوم سال
نمیذارید

حقوق همه که اضاف شده جز کارگر کارمند و بازنشسته

قول دادن نیمه دوم سال اضاف بشه چی شد پس هی میزنن زیرش که چی
جلسه شون چی شد

لطفا یه خبری چیزی بذارین بفهمین میخواد چی بسرمون بیاد
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دیگه مجلس های ما مجلسی‌ها ی مردمی نیستن و از مردم عام هم دفاع نخواهند کرد فقط از مردم خاص و از سرمایه دار دفاع میکنن، چون خوشون همه از اون سرمایه دارن گردن کلفت و قویترین سهام داران همین شرکت‌های خودرو سازی و دیگر شرکت‌های مهم هستند، والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
بنظرم مشکلات و بدبختی ها کشور از دو حالت خارج نیست،یا دولتمردان ما ناکارآمد،بی کفایت اند یا اینکه دزد، فاسدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
ایران خودرو و سایپا ورشکست شده اند آقا به فکر تاخیر ۲ ماهه هست دلالان در عرض ۴ سال هزاران میلیارد از تفاوت قیمت کارخانه و بازار سود برده اند اینجا ایران بهشت دلالان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
یعنی خودرو ساز ها هر غلطی میخوان بکنن، دولت دخالت نکنه تو کارشون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دولت بعد از زیان ۲۰۰ هزار میلیاردی خودروسازان تازه یادش افتاده باید قیمت گذاری دستوری را حذف کنه نوشدارویی بعد مرگ سهراب
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۷:۰۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
چند می گیره این اقا
دولت وظیفه نظارت دارد
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۰۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
ظرفیت بخش خصوصی // دارن یه نقشه جدید برا پولهای مردم میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
چندین سال انحصار خودرو خروجی اش چی شد کیفیت پایین محصولات ،کمبود وایجاد بازارسیاه خودرو که باعث شد مردم برای نیازشان چندین برابر قیمت خودرو هزینه و ضرر کنند یا نتوانند خودرو تهیه کنند ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دولت به خاطر رای مردم صنعت خودرو را با قیمت های دستوری که همه اش به جیب دلالان میره نابود کرده الآن که چیزه از صنعت خودرو نماده میخواد قیمت دستوری را حذف کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
نمی دونم چرا هیچ کس از قیمت گران خودرو در ترکیه حرفی نمی زنه فقط از کشورهایی مثال می زنند که صنعت خودرو ندارند یکی از فامیل های ما که در ترکیه زندگی می کنه به قیمت ۳۶۰ میلیون از بازار آزاد ایران پژو خریده می گه ایران ماشین خبلی خیلی ارزانه میخواد کاپتاژ کنه در ترکیه سوار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
فقط واردات نه واردات قطره چکانی که باز هم بر گرانی و عقب افتادگی صنعت خودرو دامن بزند .این وسط جان مال عمر من و امسال من تباه میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
ظرفیت بخش خصوصی یعنی چی ؟؟ یعنی با یه ترفند جدیدی مثل بورس و یا بانک غیر مجاز پولهای مردم را بکشید بالا
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۳۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
پول میخواهی ؟؟؟
بانک غیر مجاز بزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
قیمت های دستوری رانت دادن به دلالان هست یکبار برای همیشه دست از قیمت گذاری دستوری بر دارید چون فقط جیب دلالان را پر می کنه به مصرف کنند زیان می زنه من خودم ماشینی را که از ایران خودرو می توانستم به قیمت مناسب بخرم تقریبا دوبرابر قیمت از دلال خریدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
شما اعتماد مردم را بدست آورید در بورس سرمایه گذاری کنند وقتی تمام نقدینگی بسمت بورس سرازیر بشه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
هروقت واردات رو با تعرفه صفر درصد آزاد کردی اون موقع میتونی بگی نباید دولت توی کار خودروساز دخالت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
آفرین
Sweden
ناشناس
۰۶:۱۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
بخش خصوصی یا همان اقتصاد بازار آزاد ایران با دنیا خیلی فاصله دارد بعد تحریم ها اینها به همین بهانه هر سری تولید قیمت ها افزایش میدهند میشه اینها غارتگری میکنند فکر کنم تحریم ها هم نباید همین آش و کاسه باشد. این بخش خصوصی شما تو بازار رقابتی جهانی اصلا جرات و قدرت فعالیت اصلا نخواهد داشت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
رانت درست نکنید فقط
Iran (Islamic Republic of)
عدم تحویل تارا دستی ۳۱ خرداد لطفا پیگیری کنید.
۰۵:۲۲ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
عدم تحویل تارا دستی ۳۱ خرداد.تکمیل وجه اردیبهشت .پیش فروش ۱۴۰۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
بله .....
دولت واردات خودرو را آزاد کند با قیمت جهانی...
بعد بفرمایید....
دولت نباید در کار خودروسازها دخالت کند.
لطفا حرف زور به ملت شریف ایران نزنید.
ملت ایران عاقل هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
به نظر میاد توسط این آقای اکبری، خودروسازان غیور ایرانی میخوان خودرو گران و گرانتر کنند،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
گله و شکایت از امثال تویی هست که ؛ حالا که دولت داره بانی خیر میشه شماها نمیگذارید ! واقعا هم باید برای شماها تنبیه و حکم دادگاه در نظر گرفته بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
برای پیشرفت کشور دولت نباید سرمایه مردم رو تو بازار بورس واسه کسری بودجه نابود کنه. بذر نفرت و بی اعتمادی بکاره که متاسفانه دیگه اعتمادی به. سرمایه گذاری نیست تو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دولت دخالت نکند تا خودرو ساز بیشتر از این به گرده مردم سوار شود تا میتواند با دلالها کار کند تا خون مردم را تو شیشه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
سلام بخدا ارزوی یه پراید مدل 83دارم.40سال سن دارم کارمند هم هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
البته مجلس و نمایندگان هم نباید مسکن و خودرو دخالت می کردند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
دولت چرا نباید دخالت کند در کار خودروسازان که هر جور ی خودرو سازان دلشون میخواد قیمت فرقون را ببرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۲:۲۸ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
کی می خوای بفهمید این بحث ها و جدل ها زرگری هستش
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۳:۱۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
خودرو سازها باعث گرانی و تمام تورم در کشور هستند لطفا به خواسته های مردم احترام بزارید و واردات خودرو با سرعت، بدون تعرفه وبه صورت فراوان وارد کنید و مردم را امیدوار به زندگی کردن کنید که شرایط کنونی بسیار بسیار سخت و طاقت فرسا هستش.خودرو بی کیفیت و گران مساوی با تورم در همه صنایع و آلودگی هوا و سپس مریضی و هزینه های درمان زیاد همراه با درد و رنج مریض و خانواده ....و همچنین خودروی بی کیفیت مساوی با تصادفات فجیع و بسیار ومرگ سالانه بالای چند ده هزار شهروند و چند ده هزار معلول که همه باعث رنج و گرفتاری مردم و بی فرزند شدن بسیاری از خانواده ها و بی سرپرست شدن بسیاری از فرزندان......و ایجاد هزاران هزار مشکل دیگر که همه به هم مرتبط و وابسته هستند ....از دولتمردان خواهشمندم که به خواسته مردم کشورشون در این بابت توجه کنند و وجدان خودشون رو به کار گیرند...لطفا عمل کنید.
ای که دستت می‌رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
شما که خودرو ساز نیستید قطعات آشغال چینی را در ایران مونتاژ میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
شفافیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
بیشتر درآمد خودرو سازها از آن دولت است نباید دخالت کند چه حرفی ‌است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
والا کسی توکارخودروسازا دخالتی نمیکنه که نیسان وانت درپیتی شده ۶۰۰ میلیون مملکت کلا بی صاحبه خیالت راحت بخور بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
خواهشا،خواهشا به این آقای شهردار بگین اسم خیابون ها را مرتب عوض نکنه حتی مسیریاب ها هم دچار مشکل میشن آخر خیابونی که قبلا اسم یه شهیدی بوده چرا با اسم جدید عوض میگنید اینقدر عوض بدل نکتید خواهشا این را بگوش شهردار برسونید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۶ مهر ۱۴۰۲
دولت باید واردات بدون تعرفه انجام دهد تا هم انحصار بازار خودرو شکسته شودو هم بازار رقابتی شود و مهمتر از همه خودرو از حالت کلای سرمایه ای خارج شود.در کجای دنیا باید دوسال در نوبت خرید خودرو بمانی در نهایت به قیمت لحظه ای خودرو با کلی تاخیر یک خودروی بی کیفیت خارج از استاندارد تحویل بگیری.مشکل خودرو در کشور اقدامات مثبت دولت را تحت تاثیر قرار داده و مردم واقعا نسبت به دولت و حتی حکومت بدبین شده اند یعنی چه که کشور به این بزرگی کسی نمیتونه مسئله خودرو را حل کنه بعد در کشوری مثل عراق بهترین خودروها را با مناسبترین قیمت خرید و استفاده می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
برای خودت بریدی و دوختی مردم ساده هم لایک می کنند در کشوهای صنعتی خودرو اصلا ارزان نیست حتی خیلی گران تر از ایران هم هست حتی گران تر از بازار آزاد؛ در کشور ترکیه شما ماشینی خوب زیر ۹۰۰ هزار لیر نمی تونی بخری چرا؟ چون مثل ما نیست صنعتشو مردم و مسئولین تحقیر کنند!!!
آخرین اخبار