وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمام رانت‌ها در حوزه خودرو حذف می‌شود، افزود: خودروسازان باید روی پا‌های خود بایستند.

 عباس علی‌آبادی در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار داشت: تمرکز‌ها را به سمت خودرو برده اند، چرا باید به چند خودروساز رانت داده شود و بعد حساب‌کشی کنیم؟

وی با بیان اینکه خودرو برقی در دنیا تبدیل به ماشین روز شده و دیگر ماشین آینده نیست و به زودی ماشین‌هایی وارد بازار می‌شوند که با هیدروژن کار می‌کنند، افزود: سالی دو میلیون خودرو در کشور افزوده می‌شود، اگر به هر کدام روزانه ۵ لیتر بنزین بدهیم روزی ۱۰ میلیون لیتر می‌شود، ۲۴۰ میلیون لیتر گازوییل و بنزین روزانه در حال تامین است، یعنی ۲۴۰ میلیون لیتر روزانه در حال سوختن است.

علی آبادی ادامه داد: در حالی می‌توان انرژی‌ها را با بهره گیری از خورشید و باد تامین کرد و در واقع به منابع تامین سوخت تنوع داد. با توجه به اینکه امروز دنیا روی این موضوع به صورت جدی در حال کار کردن است ما نیز باید بر روی آن تمرکز کنیم که در این بخش نیاز به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

وی استفاده از سوخت‌های پاک و تجدید پذیر را از دیگر راهکار‌ها عنوان کرد و گفت: برخی در ایران گاز را به عنوان خوراک مصرف می‌کنند، چون گاز اکسید آهن را از طریق متان احیا می‌کنیم؛ این در حالی است که دنیا به این سمت رفته که با هیدروژن این کار را انجام دهد و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این رابطه به خوبی ایفای نقش کنند.

علی آبادی با تاکید بر نقش شرکت‌های بزرگ در کاهش ریسک و پیشران بودن در اقتصاد، تصریح کرد: این شرکت‌ها مانند ایدرو، ایمیدرو و شهرک‌های صنعتی بیشترین نقش را در توسعه دارند و جایگاه آن‌ها در زمینه کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی حائز اهمیت است.

وزیر صمت در خصوص آمار ارتقا و راندمان روبه رشد شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: تمرکز سیاست‌گذاری‌های کشور باید روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در مسیر رونق تولید و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور ضرورت دارد. البته تمرکز کشور به گونه‌ای بوده که شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک مقیاس توسعه پیدا کرده‌اند.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه امسال مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم اعلام کردند و رییس جمهور بر این موضوع تاکید دارد، خاطرنشان کرد: همه ما به عنوان وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های تاثیرگذار در صنعت و معدن کشور، باید در این راستا اقدامات مناسبی انجام دهیم تا به اهداف ترسیمی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نخستین چالش‌های تولید را احصا و راهبردها و سیاست‌های پیشرانی را برای آن در نظر گرفتیم، افزود: با بررسی چالش‌های موجود در حوزه تولید، شاخص‌هایی را درنظر گرفتیم که کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت کسب و کار، بازبینی سازوکار‌های نظارتی و بازرسی، تعهد به محیط زیست از جمله این اقدامات است.

وزیر صمت، ارتباط گیری دانش‌بنیان‌ها با شرکت‌های بزرگ را ضروری دانست و افزود: راهبرد‌ها و حوزه‌های تمرکزی را مشخص کرده‌ایم. تامین مالی، تحول دیجیتال، تمرکز روی ابرشرکت‌ها، احیای واحدها، توجه به زیرساخت‌ها و برخی از این راهبرد‌ها هستند.

وی درباره برخی پروژه‌های پیشران نیز بیان کرد: احیا و فعال‌سازی، توسعه پلتفرم شهرک‌های صنعتی، تامین آب صنایع، جایگزینی خودرو‌های برقی و... برخی از این پیشران‌ها هستند که در این زمینه فراخوان مشارکت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها را ارائه کرده‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۶ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
نه این که در حوزه‌های دیگه رانت حذف شده حالا فقط مونده حوزه‌ی خودرو!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
منظورش اینه به بهونه‌رانت میخوایم قیمتارو‌تا خر خره بکشیم بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
سالی 2 میلیون خودرو در کشور افزوده می شود!!!!!

عذرخواهم استاد با کدوم ماشین حساب چرتکه انداختید!؟
واردات که نداریم خواستید 100 هزار وارد کنید توش ماندید!!! از اون طرفم 900 هزار نفر ثبت نام کردند تحویل خودرویشان افتاد زمستان 403!!!
تازه این آمار همین یک ساله اخیر که به قول خودتان و آمار خودتان افزایش تولید 40 درصدی داشتید نسبت به سال 1400!!!!!
از پس تولید و تحویل 900 هزار خودرو و همچنین از واردات 100 هزار خودرو بر نیامدید بعد سخن از افزوده شدنه سالی 2 میلیون خودرو در کشور می گویند!!!!

کلا هرچی آمار ارقام مسوولان همه برعکسه
و هرجا به نفع باشه مثل تورم آمار کاهشی و رشد اقتصادی آمار گل بلبله!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۰۸ مهر ۱۴۰۲
مشکلات باید از ریشه حل بشن سرشاخه ها نمیتونن خیلی موثر باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
وباز هم دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
رانت از خودرو حذف می‌شود!!!

ان شاالله ،ان شاالله ، ان شا الله.........
France
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
این وزیر خیلی بامزست! دیدین چه جوکی گفت؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
۴ سال ثبت نام کردم خودرو بهم نرسید آخرش مجبور شدم از بازار بخرم وقتی سود دلال را که ازش خودرو خریدم حساب کردم خیلی ناراحت شدم طرف حواله خریده بود خودرو راگرفته بود حساب کردم درست دو ونیم برابر کارخانه برای من تمام شد راضی بودم دوبرابر قیمت از کارخانه بخرم تا دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
واقعا!!!!
آقای وزیر مگه تا شما هستید کسی هم رانت می‌کنه؟هر چی هست زیر سر خودتونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
خریداران سهام خودرو برای خرید سهام دولتی خودرو و سایپا شرط عبور از قیمت گذاری دستوری را گذاشته بودند که محقق شد ان شاء الله ایران خودرو و سایپا به زودی واگذار خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
وزیر به این میگن پر دل و جرات چند ساله دلالان در بازار خودرو جولان می دهند الآن دیگه مستقیم از نمایندگی خودرو میخریم سود را به دلال نمی دهیم به کارخانه و تولیدکننده سود میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
دلالان به دست و پا افتاده اند چون سودشان از تفاوت قیمت کارخانه و بازار حذف میشه ای خدا برای اولین بار دیدیم دلالان ناامید شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
متاسفانه بدترین نوع مدیریت در صنعت خودرو حاکم است اینها فهمیدند چطور خواسته هایشان را به کرسی بنشانند کل نظام اسلامی از ناحیه این صنعت 3 تا ضرر می‌کند اول دائم باید بانک‌ها منابع به اینها بدهند دوم اینها هر روز بدهکار تر می شوند و سوم مردم را تا سر حد ممکن نمره داغ می کنند و حرف رهبر بزرگوار و دلسوز مردم هم که به فراموشی سپرده شده اگر اینها بخواهند همچنان با سن 60 سالگی بر سر کار باشند و عضو هیات مدیره یعنی تا آخر انقلاب همین است که هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
رانت ؟؟؟؟ یعنی بوده هست شاید خواهد بود
پس چرا محاکمه نشدند نمیشن و شاید هم نخواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۷ مهر ۱۴۰۲
ما مردم دلال دوستی هستیم تا حالا دلالان از تولید خودرو سود می کردند کسی صداش در نمیومد الآن سود دلالان چه اشکالی داره مستقیم به کارخانه برسه
آخرین اخبار