تقدیر امام جمعه قزوین از هیئت امنا و عوامل اجرایی ستاد مردمی اربعین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین از هیئت امنا و عوامل اجرایی ستاد مردمی اربعین استان قزوین تقدیر کرد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در این مراسم، ضمن تبریک میلاد پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) گفت: با همه وجود می‌بینیم که در حماسه اربعین «یدالله مع الجماعه» اتفاق می‌افتد، یک حرکت جمعی با محوریت اهل بیت (ع) اتفاق افتاده و هر سوی آن را می‌نگریم عنایت و حمایت خدا را می‌بینیم.

امام جمعه قزوین ادامه داد: آماری که راجع به تغذیه در اربعین مطرح می‌شود، تمام دولت‌ها اگر جمع شوند نمی‌توانند این گونه کاری را انجام دهند، «یدالله مع الجماعه» یعنی خدا یک سهم و رزقی برای پیوند دل‌ها قرار داده که وقتی شما را کنار هم می‌بیند، آن رزق را به حساب شما می‌ریزد و به شما توفیقات، روحیه، امید، نشاط و ایستادگی می‌بخشد، این یک اصل است.

وی عنوان کرد: اصل دوم هماهنگی ملی و هماهنگی‌های فرا ملی است که با مردم عراق داریم، ما نیاز به هماهنگی‌های ملی با دولت، مسئولین، دست‌اندرکاران اربعین و همه کسانی که پای‌کار این مسئله هستند داریم، هماهنگی‌هایی هم که با عراق داریم تماشایی است، استان قزوین هم موفقیت‌های خوبی در این خصوص داشته است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: این هماهنگی‌ها را عرض کردم که یک مسئله‌ای را جدی‌تر مطرح کنم، آن هم این است که ما حتماً نیازمند یک هویت استانی هستیم، حتی هویت بخش‌های زیرمجموعه مرکزیت استان نیز حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال البرز و الوند باید هویت و پرونده اربعینی داشته باشد و بگویند که یا امام حسین (ع)، ما برای تو این کار‌ها را می‌کنیم و این تجارب را داریم، این چیز‌هایی که به هر کدام از شهرستان‌ها ویژگی می‌بخشد، همین هویت اربعینی آن‌هاست، ما باید روی این هویت اربعینی شهرستان‌ها مانور بدهیم.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: باید فضا به گونه‌ای باشد که اگر هر کدام از شما در همایش‌ها و فضا‌های کشوری ورود پیدا کردید بتوانید بگویید قزوین این حرف‌ها را برای گفتن دارد، این تجارب را دارد و این خلاقیت‌ها و ابتکارات را به خرج داده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بنابراین هویت استانی نباید محو شود، این در همه زمینه‌ها حائز اهمیت است، برای مثال ما در هنر خطاطی هویت استانی داریم، در موضوع اربعین هم ویژگی‌ها، خصوصیات، خلاقیت‌ها و جوانمردی‌ها هویت استانی ما را می‌سازند.

وی یادآور شد: اصل بعدی حفظ ارتباط جمعی است، خداوند فرموده «واعتصموا بحبل الله جمیعا»، این را در طول سال نیاز داریم، این طور نباشد که اکنون با همدیگر خداحافظی کنیم و سال آینده چند هفته به اربعین دوباره همدیگر را ببینیم، در این صورت کار‌ها به خوبی هماهنگ نمی‌شود، اما اگر در طول سال این ارتباطات وجود داشته باشد کار‌ها پسندیده و مطلوب خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: راه عملی موفقیت در این موضوع این است که در هر شهری که امام جمعه حضور دارد و حتی جا‌هایی که امام جمعه ندارند، یک عالم روحانی داشته باشید و جلسات هفتگی قرآن داشته باشید، برای مثال بنده همیشه عرض می‌کنم اگر امام جمعه‌ای جلسات هفتگی تفسیر قرآن نداشته باشد خوب نیست، این جلسه تفسیر قرآن مصداق عملیاتی «واعتصموا بحبل الله» است، برای اینکه حبل خدا ائمه و قرآن هستند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ما وقتی پای قرآن می‌نشینیم یعنی هم در آیات قرآن به دنبال پیغمبر و آل پیغمبر می‌گردیم و هم در آن به‌دنبال حقایق و معارف دیگر قرآن می‌گردیم، چون قرآن و اهل بیت (ع) از هم جدا نیستند، اگر عزیزان ما این را جدی بگیرند، همین قرآن است که می‌تواند شما را در شهر‌های مختلف دور هم جمع کند.

وی بیان کرد: وقتی به خاطر قرآن دور هم جمع شدید، برای اربعین هم هر هفته دور جمع می‌شوید و هر هفته تبادل نظر می‌شود، این یک پیشنهاد عملیاتی است، بنابراین این دور جمع شدن شما به اربعینتان، عاشورایتان، شب‌های احیایتان، شب قدرتان، ماه رمضانتان و به همه چیزتان جان تازه‌ای می‌بخشد و برکت دارد، همین یک هویت ویژه‌ای استانی می‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: اگر شما این قدم جدی را بردارید، همین یک پیشرفتی است که در مجامع کشوری می‌توانید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: اصل دیگر این است که نباید در جا بزنیم، مسئولین فرهنگی باید در حوزه اربعین تلاش بیشتری کنند، البته در اربعین چشمه‌هایی از معارف حسینی و اربعینی را می‌بینیم، اما نسبت به همه مسائل و معارفی که وجود دارد باید قوی‌تر شویم.

وی تصریح کرد: یکی از سفارش‌های مؤکد بنده این است که کاری کنیم دلنوشته و سفرنامه بین اربعینی‌ها رواج پیدا کند، این گنجی است که ما از آن غافلیم، شما این را از خودتان شروع کنید، اگر باب شود کم‌کم به دیگران هم سرایت پیدا می‌کند، چرا که سفرنامه جذابیت عجیبی دارد، مانند خاطرات جبهه‌های جنگ که همه ما با اشتیاق آن‌ها را می‌خوانیم.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: باید در اربعین خیلی به مسائل اربعینی و اهل بیتی بپردازیم، ببینیم اصلاً برای چه در این ایام به کربلا می‌رویم؟ امام حسین (ع) از ما چه می‌خواهد؟ خدا سی شبانه‌روز با موسی (ع) قرار گذاشت، اما به این رضایت نداد و ۱۰ شبانه‌روز هم به این قرار اضافه کرد، وقتی به اربعین رسید خدا دیگر می‌توانست آن تحولات معنوی را ایجاد کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پیامبر (ص) فرموده اگر کسی چهل شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند از دلش چشمه‌های حکمت می‌جوشد و بر زبانش جاری می‌شود.

وی بیان کرد: آیات قرآن، اهداف امام حسین (ع)، عاشورای حسینی و همه این‌ها باید در ایام اربعین مطرح شود، ما از این جهت هنوز خیلی راه‌های نرفته داریم، مثل این است که داریم یک دانشگاهی را می‌سازیم، اما آیا دانشجویان ما سر کلاس‌های درس نشسته‌اند و در رشته‌های مختلف اربعینی تحصیل می‌کنند؟ البته منکر اقدامات انجام شده نیستیم، اما آن طور که باید به لحاظ محتوایی و نرم‌افزاری کارهایمان را انجام نداده‌ایم، در گزارش‌هایمان هم این مشهود است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که یک اتاق فکر دائمی سالانه برای خلاقیت، نوآوری، آسیب‌شناسی و فرصت‌شناسی داشته باشیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این‌که در حرکت معنوی بین‌المللی اربعینی هر طور می‌توانید قدم بردارید، امام حسین (ع) این فرصت را ایجاد کرده است، خدا رحمت کند حاج قاسم سلیمانی را که این فرصت حسینی را برای ما آشکار کرد و جلوی چشم ما گذاشت.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: ما هم به جلسات شهرستانی و هم به جلسات استانی نیاز داریم، برای مثال ماهیانه یا هفته‌ای یک بار جلسه شهرستانی و هر فصل یک بار جلسه استانی داشته باشیم، اگر جلسات تفسیر که در ابتدای جلسه پیشنهاد شد عملیاتی شود، در زیر سایه قرآن همه چیز ساماندهی می‌گردد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: هر کسی در حماسه اربعین هر کاری انجام داده، راضی است و یک نوع رضایت و خشنودی در او دیده می‌شود، برای اینکه امام حسین (ع) محور این حماسه پرشور است، موقعی که پیشنهاد بیعت از سوی یزید به حضرت داده شد، اولین اسنادی که از حضرت وجود دارد این است که بر سر مزار رسول خدا (ص) رفت، دعا کرد، با خدا صحبت کرد و گفت خدایا من فرزند رسول تو هستم، به من پیشنهاد بیعت داده‌اند، من دنبال رضای تو و رسولت هستم و آن را می‌خواهم.

وی بیان کرد: همچنین امام حسین (ع) در میانه راه در یک منزلی سخنرانی کردند و فرمودند رضای خدا رضای ما اهل بیت است، حضرت این را به همراهانشان و به ما یاد می‌دهد که همه بدانند جز رضای خدا هیچ چیز به درد نمی‌خورد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) وقتی در آستانه شهادت بودند زبان حال ایشان این بود که فرمودند خدایا راضی به رضای تو و تسلیم امر تو هستم.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: وقتی همه این‌ها کنار هم قرار گرفت، مطابق آیات ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر می‌شود گفت «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، یعنی (اى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد، و در میان بندگان من درآى، و در بهشت من داخل شو).

وی تصریح کرد: در مسئله اربعین هر کس را می‌بینی علیرغم تمام سختی‌های ظاهری که کشیده رضایتمند است، معلوم می‌شود یک رمز، لطف و عنایتی وجود دارد که این عنایت به امام حسین (ع) بر می‌گردد که به جز رضای خدا هیچ چیز در کار او نبوده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: خدا این تلاش‌ها را از همه شما قبول کند، دولت ما هم الحمدلله مردمی است و با آن‌ها تعامل بسیار خوبی خواهیم داشت، البته هویت مردمی بودن اربعین نباید منحل شود، مردمی بودن اربعین محفوظ می‌ماند، همه چیز در اربعین باید روی دوش مردم باشد، ضمن اینکه دولت ما نیز مردمی است و دولت و مردم را جدا نمی‌بینیم و تعاملات را برقرار می‌کنیم.

آقای سید امید برزگر دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار