رشد ۳.۵ درصدی کشت چای ترش در خوزستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: امسال  چای ترش در ۱۰ شهرستان استان در سطح ۱۸۵ هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال رشد حدود ۳.۵ درصدی داشته است.

محمد حسنی نسب مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان  گفت: چای ترش در خوزستان گیاهی یک ساله و شاخه دار است و این گیاه حدود ۶۴-۳۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از قسمت‌های خشک شده کاسبرگ گیاه که به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمی ترش و شیرین دارد به عنوان نوشیدنی سرد و گرم استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه این گیاه به طور سنتی در گذشته به عنوان غذا، نوشیدنی گرم و سرد و طعم دهنده در صنایع غذایی و به عنوان داروی گیاهی استفاده می‌شد، ادامه داد: طعم ترش این گیاه به دلیل وجود مقدار زیادی اسید سیتریک بوده و حاوی مقدار زیادی ویتامین «ث» و سرشار از ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم و آهن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: این گیاه از طریق بذر و به‌طور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می‌کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه‌های گل ظاهر می‌شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می‌کند.

آقای حسنی نسب با بیان اینکه محصول چای ترش کاسبرگ است، افزود: کشت و تولید این گیاه علاوه بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به صورت دم‌نوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و… هم کاربرد دارد.

او  به خواص متعدد این گیاه دارویی اشاره کرد و ادامه داد: دم‌نوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کاسبرگ تازه در تهیه سالاد، پخت کیک، پودر‌های خوراکی، شیرینی و سس نیز استفاده می‌شود، علاوه بر کاسبرگ دانه‌های آن از خواص دارویی برخوردار است و الیاف به دست آمده از ساقه چای ترش در صنعت نساجی نخ و ریسمان استفاده می‌شود که به دلیل دارا بودن فیبر و میزان سلولز بالا در صنعت کاغذ سازی هم اهمیت بسزایی دارد.

آقای حسنی نسب با بیان اینکه چای ترش در استان با توجه به شرایط اقلیمی، خاک، نیروی انسانی و بازار داخلی و دسترسی به بازار‌های خارجی می‌تواند بستر مناسبی را برای تولید و اشتغال فراهم کند، افزود: فرهنگ سازی برای افزایش مصرف این گیاه در سبد نوشیدنی‌های اقشار مختلف جامعه قطعاً نقش مهمی را در رونق اقتصادی این محصول خواهد داشت.

او می‌گوید: امسال  چای ترش در ۱۰ شهرستان خوزستان در سطح ۱۸۵ هکتار کشت شد که این میزان در مقایسه با پارسال رشد حدود ۳.۵ درصدی داشته و پیش بینی می‌شود از سطح باغات چای ترش ۸۰ تن محصول برداشت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.