کوزوو: رفتار صربستان نشانه‌هایی از احتمال حمله نظامی دارد

وزیر امورخارجه کوزوو در پی افزایش گسیل نیرو‌های صرب در مرز با کشورش، هشدار داد که رفتار مقام‌های بلگراد شبیه مسکو پیش از حمله به اوکراین است.

خبرگزاری رویترز نوشت: دونیکا جروالا شوارتز وزیر امور خارجه کوزوو، استقرار نیرو‌های صربستان در مرز با کشورش را مشابه رفتار روسیه پیش از حمله به اوکراین دانست و از اتحادیه اروپا خواست علیه بلگراد اقدامی مانند توقف وضعیت نامزدی این کشور انجام دهد.

اظهارات هشدارآمیز این مقام دولت کوزوو پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا روز جمعه اعلام کرد افزایش حضور نظامی صربستان در مرز با کوزوو را تحت نظارت دارد. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز در همان روز از اعزام تعداد صلح‌بانان بیشتری به کوزوو خبر داد.

وزیر امور خارجه کوزوو امروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه آلمانی داچلندفانک گفت: «در سال‌های اخیر هرگز چنین تمرکز نیرویی را در مرز با صربستان شاهد نبودیم. سلاح‌ها و تانک‌هایی که در آنجا دارند، احساس بدی به ما می‌دهد؛ زیرا ما نمی‌دانم جامعه بین‌المللی چه واکنشی نشان خواهد داد».

وی افزود: «موضوع فقط اعزام نیرو‌های بیشتر نیست، بلکه لفاظی صربستان و روشی است که شبیه رفتار روسیه در قبال اوکراین [پیش از حمله]است».

این مقام کوزووویی از همین رو انجام اقدامات بیشتر را از سوی غرب مهم خواند.

الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان هفته گذشته گفته بود که نمی‌خواهد دستور حمله نیروهایش را به کوزووو صادر کند، زیرا تشدید درگیری‌ها به آرزو‌های بلگراد برای پیوستن به اتحادیه اروپا لطمه می‌زند.

تنش میان صربستان و کوزوو از زمانی که ۱۰ روز پیش درگیری میان پلیس و قومیت صرب ساکن در شمال کوزوو روستایی آرام را را به یک منطقه جنگی تبدیل کرد، بالا گرفته است.

کوزوو که در سال ۲۰۰۸ پس از قیام چریکی و مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ از صربستان اعلام استقلال کرد، همواره بلگراد را به تسلیح و حمایت از جنگجویان صرب متهم می‌کند.

همزمان صربستان نیز کوزوو را به تشدید خشونت و اجرا نکردن توافق ۱۰ ساله با میانجیگری اتحادیه اروپا متهم می‌کند که برای قومیت صرب ساکن شمال کوزوو خودمختاری محلی فراهم کرده است.

برچسب ها: کوزوو ، صربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار