سیدحسن خمینی: منافع فردی و ملی فدای منافع کلان وحدت نشود

حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفت: امروز نباید بگذاریم منافع فردی، قومی و حتی ملی مانع منافع کلان وحدت شود.

 حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفت: امروز وحدت بیش از هر چیز نیازمند حضور و تلاش همگان است و نباید بگذاریم منافع فردی، قومی و حتی ملی، مانع منافع کلان وحدت شود.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره) در مراسم تجدید میثاق میهمانان سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: شاید روزگاری باید در مورد ضرورت وحدت سخن گفته می‌شد؛ اما روزگار ما به گونه‌ای پیش رفته که نیازی نیست در این جلسات بر ضرورت وحدت تاکید کنیم.

وی افزود: امروز یک گام به جلو آماده‌ایم و کسی به ضرورت وحدت شک ندارد. بیاییم بیشتر به این بیندیشیم که چرا این قضیه آنگونه که باید تحقق پیدا نمی‌کند. اتحاد یک مسیر دو طرفه است و قرار نیست کسی در دیگری ذوب شود؛ یک بازی برد برد است و باید دو طرف آمادگی برای وحدت داشته باشند.

تولیت حرم امام خمینی (ره) با طرح این سوال که چرا حاکمان، عالمان، اندیشمندان و تک تک مسلمانان آنگونه که باید در این مسیر گام برنمی‌دارند، اظهار کرد: یکی از دلایل آن، این است که منافع هر طرف ممکن است در اثر وحدت در خطر باشد. ما در دایره بحث‌های خود باید ترویج کنیم که هیچ کدام نمی‌توانیم دیگری را به عناد و تحجر و نافهمی متهم کنیم؛ زیرا هیچ یک از احکام ما در آن درجه از ضرورت نیست.

وی با بیان اینکه بزرگترین دشمنان وحدت از درون خود مذاهبند، گفت: در درون جوامع اسلامی مخالفین زیادی برای وحدت وجود دارد، اما کدام حقیقت است که دشمن ندارد؟ کدام مسیر است که سنگلاخ نداشته باشد؟ امروز گفت‌وگوی بزرگان ادیان، دانشمندان و مؤثران جامعه اسلامی از ضروریات است و رفتن به سوی جوهر ادیان نیز از دیگر موارد مورد تاکید است.

سیدحسن خمینی ادامه داد: امروز باید پیرامون موانع وحدت صحبت کنیم و حواسمان باشد که دشمن در میان ما نفوذ می‌کند. موانع اختلاف را در ابتدا باید از درون خودمان برداریم و توجه ما پیوسته به خواست رسول اکرم (ص) باشد.

حجت الاسلام حمید شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم گفت: در حضرت امام (ره) سه مکتب متفاوت فلسفی- اسلامی، عرفانی- اسلامی و فقهی- اسلامی در شخصیت واحدی جمع شده بود؛ به عبارتی ایشان در سه رشته اسلامی به غایت خود رسیده بود و سه مرجعیت متضاد در درون خود جمع کرده بود.

وی با اشاره به تفاوت‌های فقه و فلسفه و عرفان گفت: یک نقطه مشترک،هم در نگاه فقاهتی و هم فلسفی و عرفانی وجود دارد که در حضرت امام (ره) تبلور داشت. بر اساس مکتب فقاهت، ما نیازمند مرجع هستیم. در مکتب فلسفی به خصوص فلسفه مشاء انسان یک موجود بالقوه است که باید بالفعل شود و برای بالفعل شدن نیاز به استاد دارد. در مکتب عرفانی هم ما احتیاج به شیخ راهنما داریم. اگر این نقطه تلاقی یعنی مرجع، استاد و شیخ را با هم ممزوج کنیم، به نظریه ولایت فقیه امام خمینی (ره) می‌رسیم که در قانون اساسی نوشته شده و امام (ره) آن را به منصه ظهور رساند و بر اساس آن انقلاب به پیروزی رسید.

رئیس سی و هفتمین کنفرانس وحدت افزود: مکتب اسلام، مکتبی شامل است که طی قرن‌ها شخصیت جامعی چون امام (ره) را به خود ندیده است. امام راحل با در نظر گرفتن همه جوانب اسلام، مکتب جامع انقلاب اسلامی را به ما و جوانان معرفی کرد.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی دارای دو بخش است که بخش اول آن شامل نشست‌های مجازی از پنجشنبه ششم مهر آغاز شده و تا سه شنبه ۱۱ مهر ادامه دارد و در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت کرده‌اند و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند سخنرانی می‌کنند.

بخش حضوری کنفرانس نیز یکشنبه نهم مهر با سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد و سه شنبه مصادف با ۱۷ ربیع الاول و دیدار شرکت‌کنندگان در کنفرانس با رهبر معظم انقلاب و صدور بیانیه پایان می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار