ازبکستان بر روابط قوی با روسیه تأکید کرد

رئیس‌جمهور ازبکستان گفت: روابط دوجانبه با روسیه به «سطح کاملاً جدیدی» رسیده است.

«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان، گفت: ازبکستان و روسیه از شراکت نزدیکی برخوردارند که منجر به منافع ملموس برای هر دو کشور شده است. او امروز (جمعه) در دیدار با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود در مسکو این سخنان را بیان کرد.

به گزارش راشاتودی، میرضیایف گفت: روابط دوجانبه بین ازبکستان و روسیه «به سطح کاملاً جدیدی رسیده است» و «مشارکت استراتژیک در همه زمینه‌ها ادامه دارد» وی همچنین «پیشرفت واقعی» همکاری دو کشور را ستود.

رئیس‌جمهور ازبکستان اعلام کرد: روابط نه تنها در سطح دولت، بلکه بین مناطق جداگانه در دو کشور در حال تعمیق است. وی از مجمع منطقه‌ای در کازان روسیه که روز چهارشنبه برگزار شد، به عنوان نمونه بارز یاد کرد.

میرضیایف در پایان گفت: «در مجموع، ما حتی یک مسئله حل نشده بین خود نداریم.»

تجارت بین روسیه و ازبکستان در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۳ درصدی به ۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. حجم محصولات و خدمات با برچسب ازبکستان به روسیه تا ۳ میلیارد دلار در مدت مشابه افزایش یافته است.

در ماه ژوئن، تاشکند قراردادی دو ساله با غول انرژی روسیه گازپروم برای تحویل روزانه حدود ۹ میلیون متر مکعب گاز طبیعی به ازبکستان امضا کرد تا به پوشش کمبود انرژی در فصل سرما کمک کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا چندین شرکت ازبکستانی را به کمک به روسیه برای دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرده‌اند. در ماه ژوئیه، پس از این‌که ایالات متحده همان شرکت‌ها را هدف قرار داد، بروکسل دو شرکت مستقر در ازبکستان را به دلیل تخلفات ادعایی در لیست سیاه قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار