پایان سلطه فرهنگی فرانسه در الجزایر

نمایندگان پارلمان الجزایر در تلاش هستند به شیوه‌های آموزشی فرانسه در مدارس الجزایر پایان دهند.

شماری از نمایندگان پارلمان الجزایر امروز جمعه تأکید کردند که قصد دارند به سلطه فرهنگی که فرانسه به دنبال پیاده‌سازی آن در نهاد‌های آموزشی الجزایر است، پایان دهند.

موسی خرفی نائب رئیس پارلمان الجزایر خبر داد که به ۶۰۰ مؤسسه خصوصی آموزشی این کشور دستور داده شده است تدریس بر اساس شیوه‌های آموزشی فرانسه را کنار بگذارند.

خرفی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: مؤسسات خصوصی باید روش‌های آموزشی فرانسه را رها کرده و روش‌های الجزایری را تدریس کنند. شیوه‌های آموزشی، نسل‌های آینده را تربیت می‌کنند. هدف از این اقدام نیز بازپسگیری کامل هویت الجزایر و حفظ رویکرد واحد در کشور است».

وزارت آموزش و پرورش الجزایر اخیرا به مدارس خصوصی دستور داده است که فورا روش‌های آموزشی فرانسوی را کنار بگذارند. این اقدام الجزایر، در ادامه تنش‌ها با پاریس است که بر گستره آن افزوده شده است.

دولت الجزایر سال گذشته نیز تصمیم گرفت که زبان انگلیسی در مدارس این کشور تدریس شود. کارشناسان بر این باور بودند که این اقدام، مقدمه‌ای برای کنار گذاشتن زبان فرانسوی است که در واقع زبان اداری این کشور از سال ۱۹۶۲ به شمار می‌رود.

سلیمان زرقانی یکی دیگر از نمایندگان پارلمان الجزایر هم در این زمینه گفت: مدارس خصوصی که روش‌های آموزشی فرانسوی یا الجزایری را به زبان فرانسه تدریس می‌کنند، با هدف جذب یک گروه صورت می‌گیرد تا بتوانند تحصیلات خود را در کشور‌های فرانسوی‌زبان به پایان برسانند.

زرقانی خاطر نشان کرد: فرانسه به دنبال تحمیل سلطه فرهنگی در طول ۱۳۲ سال استعمار بوده است. عربی‌سازی مدارس الجزایر از زمان استقلال طی چند مرحله صورت گرفت، ولی با مقاومت شدیدی از سوی ستون پنجم مواجه شد؛ زیرا آنان در تلاش هستند تخصص‌های فنی به زبان فرانسوی تدریس شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار