حمام تاریخی شاقاجی مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: ساماندهی حمام تاریخی روستای شاقاجی این استان در دستور کار قرار گرفته است.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در بازدید از حمام تاریخی روستای شاقاجی سنگر رشت از مذاکره با دهیار و اعضای شورا برای ساماندهی این اثر تاریخی خبر داد.

او گفت: در این مذاکره مقرر شد افراد مدعی مالکیت بنا، ظرف مدت ۱۰ روز، اسناد مالکیتی و هویتی خویش را ارائه کرده و در صورت اثبات مالکیت نسبت به انجام مرمت و تعیین کابری ملک اقدام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: روستای شاقاجی در دوران‌های اسلامی به عنوان یکی از محلات دارای بازارچه‌های قدیمی ایفای نقش داشت.

به گفته جهانی، در ادوار مختلف مردم اطراف شهر سنگر برای تهیه وسایل و مایحتاج روزمره خویش به این روستا عزیمت می کردند که در این راستا آثاری از این دست را می‌توان در داخل بافت منطقه شاقاجی مشاهده کرد.

او تصریح کرد: با توجه به نوع معماری، حمام شاقاجی را می‌توان به دوره قاجار مربوط دانست، اما از آنجایی که در مسیر جاده شاه عباسی قرار و در گذشته به عنوان بازار‌های محلی کارکرد داشت و مرکز دهستان نیز بود، تاریخ منطقه را می‌توان فراتر از این دوره به حساب آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان تأکید کرد: به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه قدیمی و موقعیت مکانی مناسب، بهره‌برداری از ساختمان (در قالب کاربری‌های مرتبط همسنخ با میراث فرهنگی) می‌تواند در بحث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه بسیار تأثیرگذار باشد.

روستای شاقاجی سنگر در حاشیه جاده قدیم سنگر – رشت قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.