بازی‌های آسیایی هانگژو؛ از درخشش مدال اولی‌ها تا شوک‌های نقره‌ای

کاروان کشورمان با کسب عنوان هفتمی به کار خود در بازی‌های آسیایی هانگژو پایان داد.

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو عملکرد قابل پیش بینی داشت، اما در برخی رشته‌ها بر خلاف انتظار درخشید. کاروان ایران در بازی‌های آسیایی با ٢٨٩ ورزشکار در ٣٤ رشته و با شعار «ایمان، ایران و افتخار» پای به رقابت‌ها گذاشت.

در این رقابت‌ها مدال آوری کشتی، ووشو و تکواندو دور از ذهن نبود، اما در این ۳ رشته تکواندو بسیار پایین‌تر از حد انتظار حاضر شد و کشتی در فرنگی چنگی به دل نزد و ووشو به جز شهربانو منصوریان و محسن محمد سیفی بقیه قابل پیش بینی بودند.

 

 

بازی‌های آسیایی هانگژو

فهرست مدال آوران ایران در نوزدهمین دوره از رقابت‌های آسیایی هانگژو به تفکیک رنگ مدال به شرح زیر است:
مدال طلا
تیم ملی والیبال، یوسف صبری و افشین سلیمی (ووشو ـ ساندا)، صادق آذرنگ (کوراش)، حسین رسولی (پرتاب دیسک)، رضا علی‌پور (سنگ‌نوردی)، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده (کشتی فرنگی)، سجاد گنج‌زاده (کاراته)، یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع (کشتی آزاد) و تیم ملی شطرنج ایران (پرهام مقصودلو ـ پویا ایدنی ـ محمدامین طباطبایی ـ بردیا دانشور ـ علی‌رضا پورآقابالا)

مدال نقره
تیم قایقرانی روئینگ دوبل (مهسا جاور ـ زینب نوروزی)، تیم قایقرانی روئینگ چهارنفره (مهسا جاور ـ زینب نوروزی ـ نازنین ملایی ـ فاطمه مجلل)، مهدی حاجی‌موسایی، علی‌رضا حسین‌پور و آرین سلیمی (تکواندو)، زهرا کیانی (ووشو ـ تالو)، الهه منصوریان، محسن محمدسیفی و شجاع پناهی (ووشو ـ ساندا)، مهدی الفتی (ژیمناستیک)، مجیدوحید بریمانلو، دنیا آقایی و زهرا باقری (کوراش)، احسان حدادی (دوومیدانی ـ پرتاب دیسک)، ناصر علی‌زاده و امین کاویانی (کشتی فرنگی)، ترانه احمدی (اسکیت)، رحمان عموزاد و مجتبی گلیج (کشتی آزاد)، تیم ملی کبدی و علی داودی (وزنه‌برداری)

مدال برنز
مرجان سلحشوری (پومسه ـ تکواندو)، مبینا نعمت‌زاده، ملیکا میرحسینی، متین رضایی و مهران برخورداری (تکواندو)، تیم ملی تنیس‌روی‌میز (نوشاد عالمیان، نیما عالمیان، امیرحسین هدایی)، محمد رهبری (شمشیربازی)، فرانک پرتوآذر (دوچرخه‌سواری)، شهربانو منصوریان (ووشو ـ ساندا)، تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر (محمد رهبری، علی پاکدامن، فرزاد باهر ارسباران و محمد فتوحی)، تیم تیراندازی تپانچه میکس (امیر جوهری‌خو ـ هانیه رستمیان)، تنیس‌روی‌میز دوبل (نوشاد عالمیان ـ نیما عالمیان)، تیم قایقرانی آب‌های آرام کایاک دونفره ۵۰۰ متر (سپهر ساعتچی ـ پیمان قویدل)، تیم قایقرانی آب‌های آرام کانوی دونفره ۵۰۰ متر (عادل مجللی ـ سیدکیا اسکندانی)، ملیکا امیدوند (کوراش)، هدیه کاظمی (قایقرانی کایاک تک‌نفره)، دانیال سهرابی (کشتی فرنگی)، تیم ملی کبدی بانوان، فاطمه سعادتی و سارا بهمنیار (کاراته).

در این دوره از رقابت‌های آسیایی ورزش ایران در دو بخش خلاصه شد آن‌ها که انتظار مدال داشتیم و موفق نبودند و ورزشکاران و رشته‌هایی که برای کسب تجربه رفتند، اما مدال آوری کردند.

رشته های دوچرخه سواری، شطرنج، اسکیت، ژیمناستیک و تنیس روی میز رشته هایی بودند که تاریخ سازی کردند.

شاید سر آمد همه مدال آوران بانوی دوچرخه سوار ایرانی فرانک پرتو آذر بود که موفق شد برای اولین بار مدال بازی‌های آسیایی را به نام یک بانوی ایرانی ثبت کند.

تیم تنیس روی میز ایران با کسب مدال برنز بعد از ۶۵ سال در فهرست مدال آوران هانگژو قرار گرفت و در نهایت برادران عالیمان در دوبل هم موفق شدند‌ای افتخار را تکرار کنند.

تیم والیبال اگر چه برای اولین بار نبود که طلای بازی‌های آسیایی را به گردن می‌آویزد، اما در سومین قهرمانی متوالی رکوردی ماندگار برای کشورمان به ثبت رسید.

شطرنج هم برای اولین بار مدال طلای بازی‌های آسیایی را بدست آورد و بر بام قاره کهن ایستاد.

در رشته ژیمناستیک الفتی مدالی را کسب کرد که در تاریخ ورزش این رشته خالی بود و با توجه به اهمیت رشته ژیمناستیک در بازی‌های المپیک و آسیایی اولین مدال می‌تواند سر آغازی برای مدال آوری‌های متعدد در این رشته و رونق بیشتر این ورزش در کشورمان باشیم.

در رشته اسکیت رومینا سالک موفق شد رکورد انفرادی جهان را بشکند و این یعنی رشته اسکیت هم از این پس در جمع مدال آور‌های ایران قرار گرفته است در این رشته ترانه احمدی موفق کسب نقره در رقابت‌های اسکیت بازی‌های آسیایی شد.

اما در برخی رشته‌ها توقع مدال‌های خوشرنگ تری داشتیم که سر آمد آن تکواندو، کشتی فرنگی، وزنه برداری، کاراته بود.

عملکرد کاروان ایران در ۱۶ دوره بازی‌های آسیایی
بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی نو ۱۶ مدال در مجموع و کسب عنوان سومی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۵۴ مانیل- ایران حضور نداشت
بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو مدال‌ها: ٣٢ مدال کسب عنوان چهارم
بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ جاکارتا -ایران حضور نداشت
بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک مجموع ٣٠ مدال کسب عنوان ششمی
بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک مجموع ۲۳ مدال کسب عنوان چهارمی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران مجموع مدال ۸۱ کسب عنوان دومی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک- ایران حضور نداشت
بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو مجموع مدال ۱۶ کسب عنوان هفتمی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ سئول مجموع مدال ۲۲ کسب عنوان چهارمی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن مجموع مدال ۱۸ کسب عنوان پنجمی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما مجموع مدال ۲۶ کسب عنوان هفتمی 
بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک- مجموع مدال ۳۴ کسب عنوان هفتم 
بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان مجموع مدال ۳۶ کشب عنوان دهم 
بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه مجموع مدال ۴۸ کسب عنوان ششم
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژومجموع مدال ۵۹ کسب عنوان چهارمی 
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون مجموع ۵۷ مدال کسب عنوان پنجم 
بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا مجموع مدال ۶۲ کسب عنوان ششمی 
بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو مجموع مدال ۵۴ کسب عنوان هفتمی 

در مجموع تیم کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جریان بازی‌های آسیایی بیش از ۱۲۶ طلا کسب کرده است و بهترین دوره حضور ایران مربوط به رقابت‌های اینچئون از لحاظ تعداد مدال طلا بود که در این دوره ۲۱ طلا نصیب ایران شد.

از لحاظ تعداد مدال بدون احتساب رنگ ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران موفق به کسب ۸۱ مدال بدست آورد و پس از آن در بازی‌های آسیایی جاکارتا در مجموع ۶۲ مدال بدست آورد.

در مورد تعداد مدال‌ها نفرات اعزامی به رقابت‌ها اهمیت بالایی دارد و تعداد رشته‌ها و ورزشکاران در دوره‌های مختلف در تعداد مدال‌ها تاثیر گذار بوده است.
در اولین دوره این بازی‌های فقط ۹ رشته ورزشی و کمتر از ۵۰۰ ورزشکار حضور داشتند، اما بعد از ۱۹ دوره این رقم افزایش قابل توجهی از لحاظ تعداد کشور‌های حاضر و ورزشکاران در رشته‌های مختلف داشته است.

در بازی‌های آسیایی هانگژو بیش از ۱۲ هزار ورزشکار حضور داشتند و این در نوع خود یک رکورد شکنی بود. کاروان کشورمان در این رقابت‌ها موفق شد با کسب ۵۴ مدال در رتبه هفتم قرار بگیرد.

شاید اگر 21 نقره ایران تبدیل به طلا شده بود کاروان ایران اکنون یک رکورد بی سابقه به جای گذاشته بود اما ثانیه ها در رویداد های ورزشی رنگ مدال را تعیین می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۲
همه نقره گرفتن ک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
از ورزشکارانی که مدال گرفتن بابت مدالشون تبریک میگم بهشون. ب ورزشکارانی هم که مدال نگرفتن خسته نباشید میگم. ب مسئولین ورزشی و دولتی کشور هم میگم ورزشگاه هارو دیدید؟ یکم یاد بگیرید‌ یکم شرم داشته باشید. یکم وطن پرستی داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۸ ۱۷ مهر ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
فدک
۱۵:۱۰ ۱۶ مهر ۱۴۰۲
میشه برای کشورهای آسیایی دیگر هم رتبه ها بگید.
آخرین اخبار