اسماعیلی مطرح کرد؛

ارسال ۷۲۰۰ اثر از ۱۳۱ کشور جهان به جشنواره فیلم کوتاه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور از ارسال ۷۲۰۰ اثر از ۱۳۱ کشور جهان به جشنواره فیلم کوتاه خبر داد.

هشتصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور صبح امروز سه شنبه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سیدمجید امامی در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

وزیر فرهنگ در ابتدای سخنانش با اعلام همدردی با مردم مظلوم فلسطین و تبریک پیروزی و نصرت رزمندگان اسلام در عملیات طوفان الاقصی از تجمع اهالی فرهنگ و هنر در اعتراض به اقدامات ددمنشانه رژیم صهیونیستی خبر داد.

وی گفت: در چنین موقع حساسی دستگاه‌ها و نهاد‌های وزارت ارشاد باید با اطلاع‌رسانی و برگزاری رویداد‌های فرهنگی اجازه ندهند این موضوع مورد غفلت واقع شود.

اسماعیلی افزود: البته امروز به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی و رشادت‌های حاج قاسم سلیمانی، مقاومت مردم مظلوم فلسطین و لبنان دست برتر در منطقه را دارد، ولی لازم است همه بخش‌های فرهنگی هنری کشور در این حوزه کمک کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور به رویداد‌های فرهنگی هفته گذشته در سطح استان‌ها از جمله برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان با شعار «بچه‌ها به سمت قله» اشاره کرد و گفت: وجود این رویداد‌های فرهنگی نشان دهنده تغییر ریل در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: در این جشنواره که در مجموعه سالن‌های همایش اصفهان برگزار شد، بیش از ۲۵۰۰ کودک، و داوران کودک شرکت داشتند که شامل جایزه جمعیت، تعلیم تربیت، جایزه گوهرشاد است.

وزیر فرهنگ افزود: جشنواره مهر سینمایی ایران در ۳۰ استان برگزار شد که گویای نمود آغاز عدالت فرهنگی در کشور است. به جشنواره فیلم کوتاه هم بیش از ۷۲۰۰ اثر از ۱۳۱ کشور جهان ارسال شده است.

در جلسه امروز شورای فرهنگ عمومی کشور موضوع توسعه فرهنگی روستا و عشایر و برنامه‌های پیش روی دولت سیزدهم درباره این موضوع به طور خاص مطرح و بررسی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر اهمیت موضوع توسعه روستایی تاکید کرد و گفت: در هر جامعه‌ای برای ادامه حیات نیاز به حفظ و آبادی روستا‌ها وجود دارد که در این میان مسئله مهم‌تر تغییر نگرش و انگاره‌های فرهنگی معطوف به روستا و ساکنان روستاهاست.

وی با نقل فرمایشی از رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند "تغییر ساختار‌های فرهنگ نیاز به تغییر انگاره‌های فرهنگ دارد"، تاکید کرد: در کشور باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که ساکنان روستا به محل سکونت و هویت خود افتخار کنند که این امر در دوره نظام جمهوری اسلامی ایران به مراتب نسبت به دوره‌های قبل از نظام اسلامی بهبود یافته است.

وی از امضای تفاهمنامه‌ای جامع بین شورای فرهنگ عمومی کشور و معاونت توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد همکاری‌هایی از این دست بتواند فعالیت‌های فرهنگی را برای تقویت این هویت و روحیه در کشور موجب شود.

سیدامیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر کشور نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های دولت سیزدهم در حوزه توسعه روستایی ارائه کرد که نمونه اخیر آن برگزاری نمایشگاه «روستاآباد» در مصلای تهران با حضور بیش از ۱۲۰۰ تولیدکننده محصولات روستایی از سراسر کشور بود.

وی ادامه داد: در جریان این جشنواره ۶۸۰ هزار نفر تسهیلات اشتغال زایی دریافت کردند که قرار است نمایشگاه‌های مشابهی نیز در سایر استان‌های کشور برگزار شود.

مدنی گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی آغاز یک رویداد سراسری با هدف بازگرداندن نگاه عمومی به روستا و تقویت حس خودباوری میان روستاییان و عشایر محسوب می‌شود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام خداداده دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز به کار‌های مهم این ستاد در برگزاری رویداد‌های فرهنگی از جمله اکران فیلم‌های سینمایی در مساجد روستا‌ها اشاره کرد.

وی گفت: ستاد کانون‌های مساجد کشور در سال گذشته جشنواره ملی آوا‌های آسمانی ویژه روستا و عشایر را برگزار کرد که جزئی از میراث مهم فرهنگی کشور است که باید برای نسل‌های آینده حفظ شود.

گفتنی است، اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست اخیر خود به ادامه بررسی مناسبت‌ها برای درج در تقویم رسمی کشور پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.