در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شیخ زکزاکی، نلسون ماندلای اسلامی آفریقا است/ ارتجاع عربی نگران رشد طرفداران اهل بیت هستند

کارشناس مسائل آفریقا گفت: شیخ ابراهیم زکزاکی در چارچوب تبادلات فرهنگی به ایران آمده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره سفر شیخ زکزاکی به ايران اظهار کرد: شیخ زکزاکی نمونه‌ای عالی از یک فرهیخته و نخبه و شخصیتی علمی است که متاثر از انقلاب اسلامی راه خود را انتخاب کرده و ترویج فرهنگ اهل بیت را به پیروی از انقلاب اسلامی و با اتکا به علاقه مندی به امام خمینی در آفریقا گسترش و ادامه داده است.

وی ادامه داد: زکزاکی نمونه بسیار موفقی است که توانسته در مقابل هجمه‌هاي تبلیغاتی بیش از ۱۰۰ ساله غرب در آفریقا مجددا فرهنگ اسلامی را با اتکا به درس‌های امام خمینی (ره) گسترش داده و در این راه طرفداران میلیونی پیدا کند که نه تنها حاضرند برای اهداف و گفته‌های او گام بردارند بلکه حاضرند جان خود را نیز برای او و فرهنگ اسلامی فدا کنند.

قنادباشی گفت: نقطه آغاز حرکت وی در گسترش فرهنگ اهل بیت و احیای فرهنگ اسلامی و انقلاب دیدار با امام خمینی بود. دیداری که در بهمن ۵۷ در ایران صورت گرفت و در این دیدار امام (ره) در پاسخ به زکزاکی که خواستار رهنمودی از امام بوده،  امام خمینی قرآنی به او اهدا کرده و فرمودند که آنچه در این قرآن است همان رهنمودی  است که همه نیاز داریم  و می‌توان گفت که دیدار با امام خمینی (ره) آغاز حرکت رهبر شیعیان آفریقا بوده است.

وی ادامه داد: شیخ زکزاکی دکترای رشته اقتصاد دارد و در بزرگترین شهر دانشگاهی غرب آفریقا زاریا متولد شده و رشد پیدا کرده و محل فعالیت او نیز شهری است که میزان باسوادی مردم بیشترین حد درميان تمامي نيجريه است.

کارشناس مسائل آفریقا افزود: وی توانسته علاقه مندانی پیدا کند که موجب نگرانی قدرت‌های بزرگ شده است. یعنی هم قدرت‌های بزرگ مثل فرانسه و بریتانیا و همچنین ارتجاع عربی نگران رشد طرفداران اهل بیت هستند و در این سال‌ها سعی کردند که ضربه‌های فراوانی به این شیخ وارد کنند و متاسفانه فشار‌های زیادی به دولت نیجریه وارد شده تا او را بار‌ها زندانی کنند.

قناد باشی گفت: با تمام این‌ها علاقه مندی او به اهل بیت و ترویج روابط درست از انقلاب اسلامی در نیجریه سبب شده است که مردم همچنان به رغم تمام فشار‌ها به وی علاقه‌مند باشند.

قناد باشی اضافه كرد: شیخ ابراهیم زکزاکی مقامی مذهبی است و بیشتر در چارچوب تبادلات فرهنگی به ایران آمده است. او نخبه است و در ایران طرفدارانی دارد. وی فرد موفقی بوده که توانسته در جنبه‌های فرهنگی در مقابل غربی‌ها موفقیت‌هایی را برای جامعه اسلامی کسب کند. در آفریقا به او نلسون ماندلای اسلامی می‌گویند و حضور او در ایران بسیار می‌تواند مهم باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار