برگزاری همایش شبانان، گله‌داران، دامداران و عشایر استان کرمانشاه

همایش شبانان، گله‌داران، دامداران و عشایر استان کرمانشاه برگزار و از نمونه‌های بخش کشاورزی و عشایری استان تجلیل شد.

آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، امروز (۱۹ مهر) در همایش با بیان اینکه زارعان، گله‌داران و چوپانان حق زیادی بر گردن ما دارند، گفت : همه ما سر سفره زراعین و گله داران هستیم و باید آن‌ها را تکریم کنیم.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از وحدت و اقتدار حاکم بر کشور را مدیون از خودگذشتگی روستائیان و عشایر به عنوان مرزداران کشور هستیم. 

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه مسئولین باید تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی به جامعه عشایری انجام دهند، گفت: مسئولین باید مشکلات جامعه عشایری را برطرف کنند.

امام جمعه کرمانشاه اشاره‌ای هم به پیروزی فلسطینیان بر رژیم غاصب اسراییل داشت و گفت: این پیروزی در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد.

باید جلوی مهاجرت عشایر به شهر‌ها گرفته شود

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه در این همایش از عشایر به عنوان سفره‌دار مردم کشور یاد کرد و گفت: در سال‌های گذشته جمعیت روستایی و عشایری استان روند کاهشی داشته که این مسئله هم برای خود عشایر و هم برای کشور می‌تواند یک آسیب باشد که باید جلوی این روند گرفته شود. 

وی افزود: باید با کار جهادی و با در نظر گرفتن مشوق‌هایی عشایر را به ادامه زندگی عشایری دلگرم کرده و جوانان عشایری را هم به ادامه شغل پدرانشان ترغیب کنیم.

استاندار کرمانشاه با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با استان‌های ایلام، لرستان و همدان برای تامین امنیت عشایر در فصل کوچ، گفت: تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا عشایر در نهایت امنیت، عزت و احترام کوچ پاییزه خود را انجام دهند.

وی اشاره‌ای به وضعیت آبرسانی به روستا‌های استان داشت و گفت: هم اکنون در استان بیش از ۸۰۰ پروژه روستایی آبرسانی در دست انجام داریم که پیشرفت ۶۰ درصدی دارند و امیدواریم با تکمیل این پروژه‌ها ظرف دو سال آتی روستایی در استان نداشته باشیم که درگیر تنش آبی باشد.

 وی با اشاره به جایگاه خوب استان کرمانشاه در کشور از نظر کشاورزی و دامپروری، ابراز امیدواری کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های خوب صورت گرفته و با تکیه بر ظرفیت‌های موجود سال زراعی خوبی پیش روی استان باشد.

باید عشایر، گله داران و شبانان را برای ماندن در ایل دلگرم کنیم

سردار سید ضیاء الدین حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران هدف از برگزاری این دست همایش‌ها را برجسته کردن شبانان و گله داران و نقش مهم آن‌ها در تامین امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: با برگزاری این نوع همایش‌ها می‌توانیم عشایر، گله داران و شبانان را برای ماندن در ایل دلگرم کنیم.

حزنی با بیان اینکه بجز کردستان و تهران در تمامی استان‌های کشور جمعیت عشایری داریم، گفت: هم اکنون استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین جمعیت عشایری را داشته و قزوین و قم کمترین جمعیت عشایری را دارند.

وی اشاره‌ای هم به جمعیت دام سبک کشور داشت و گفت: هم اکنون در کشور ۶۳ میلیون و ۷۳۴ هزار راس دام سبک داریم که بیشترین آن به استان خراسان رضوی و کمترین آن به استان قم اختصاص دارد و استان کرمانشاه در این زمینه با برخورداری از بیش از یک میلیون و ۷۶۶ هزار راس دام سبک، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه بیشترین جمعیت دام سنگین کشور به استان مازندران اختصاص دارد، گفت: کمترین جمعیت دام سنگین نیز به هرمزگان اختصاص دارد و کرمانشاه رتبه هفدهم را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه عشایر بخش مهمی از گوشت و لبنیات کشور را تامین می‌کنند، گفت: عشایر کشور با در دست داشتن ۳۰ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین کشور، ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می‌کنند. عشایر همچنین ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را هم تولید می‌کنند.

 وی با اشاره به کاهش جمعیت عشایر در ۱۰ سال گذشته، گفت: در ۱۰ سال گذشته مهاجرت به شهر زیاد شده که باید در جهت معکوس کردن این مهاجرت‌ها با خدمات رسانی خوب تلاش کنیم.

وی گفت: باید هر طور شده با حمایت از جامعه عشایری اجازه ندهیم جامعه عشایری به سمت پیر شدن برود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه ادارات و نهاد‌ها برای خدمات رسانی مطلوب به جامعه عشایری پای کار باشند، برای هر نوع خدمت رسانی از سوی مجموعه سپاه به جامعه عشایری اعلام آمادگی کرد.

 وی از عشایر به عنوان مرزداران کشور یاد کرد و گفت: تقدیم یازده هزار و ۵۰۰ شهید از جامعه عشایر نشان از پای کار بودن این جامعه در دفاع از خاک کشور دارد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.