از خواص دمنوش به لیمو در فصل پاییز غافل نشوید

گیاه به لیمو، درختچه‌ای و چندساله است و تا ارتفاع ۲ تا ۳ متر رشد می‌کند و دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر با قاعدهٔ گره‌ای و عموماً به‌صورت دسته‌های سه‌تایی در هر گره است.

به‌لیمو گونه‌ای از گیاهان گلدار از خانواده شاه‌پسندیان، بومی آمریکای جنوبی بوده و به‌طور طبیعی رویش آن در آرژانتین، شیلی و پرو گزارش شده‌است و از آن‌جا به سایر نقاط جهان از جمله ایران رفته‌است و در باغ‌ها کشت می‌شود.

برگ‌های به‌لیمو در موقع لمس کردن، زبر هستند و اگر مالش داده شوند بویی مانند بوی لیمو از آن می‌آید.
به لیمو در قرن هفدهم توسط اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها به اروپا آورده و برای استخراج روغن، کشت شد. در حال حاضر، برای تهیه این دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای دارویی این گیاه شامل درمان ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند گاز معده و اسهال، بی‌خوابی، کشیدگی عضلات و بسیاری از بیماری‌های دیگر است. به لیمو یک ترکیب رایج چای گیاهی است و برای عطرسازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دمنوش به لیمو را می‌توانید با دیگر گیاهان و ادویه‌ها نیز استفاده کنید. برای مثال در فصل تابستان ترکیب آن با نعناع فوق العاده است چون هر دو خاصیت آرامش‌بخش و خنک کننده دارند. در فصل‌های سرد سال می‌توانید آن را به همراه دارچین یا زنجبیل بنوشید. دارچین و زنجبیل هر دو علاوه بر عطر و طعم، خواص بسیار زیادی دارند که مخصوص فصل سرما است. همچنین این ادویه‌ها احساس گرما را در بدن بیشتر می‌کنند.

برخی از مواد مغذی به لیمو عبارتند از: بورنئول، کارون، سدرول، ژرانیول، لیمونن، لینالول، نرول، ترپینئول و ورباسکوزید. احتمالاً از خود می‌پرسید که این مواد مغذی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند و چگونه می‌توانند به شما در حفظ کیفیت سلامتی خود کمک کنند. برای شروع، آن‌ها می‌توانند از بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش، پیری و باکتری‌های مختلف محافظت کنند، التهاب‌ها را تسکین دهند و با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله کنند.

خواص دمنوش به لیمو: 

موجب کاهش استرس می‌شود

موجب بهبود خواب می‌شود

موجب بهبود عملکرد مفاصل می‌شود

موجب بهبود سیستم ایمنی می‌شود

از برگ‌های لیمو برای افزودن طعم لیمو به غذاهای دریایی و مرغ، سس سالاد، مربا، پودینگ، ماست یونانی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. از به‌لیمو برای تهیهٔ دم‌نوش‌های گیاهی و به‌عنوان طعم‌دهندهٔ لیکور استفاده می‌شود. از این گیاه در طب سنتی استفاده می‌شود.در گذشته، از اسانس برگ‌های این گیاه در صنعت عطرسازی استفاده می‌شد، اما دارای ویژگی حساسیت‌زایی پوست و سمیت نوری است.در کشورهای اتحادیه اروپا، استفاده از اسانس نوع سرخابی به‌لیمو (Lippia citriodora Kunth) و مشتقات آن، در تهیهٔ عطر، ممنوع است.

در بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران آبستنی و شیردهی باید از مصرف زیاد به‌لیمو اجتناب کرد. استفاده موضعی به‌لیمو ممکن است باعث حساسیت پوستی شود. برگ و اسانس به‌لیمو را باید دور از نور، در جای خنک و سربسته نگهداری کرد. از فراورده‌های موجود در بازار آن می‌توان به چای ورون اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.