رئیس سازمان ملی مهاجرت مطرح کرد؛

حضور ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار مهاجر غیر مجاز در ایران

رئیس سازمان ملی مهاجرت گفت: حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار مهاجر به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند که بیشتر این افراد اتباع افغانستانی هستند.

مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت با حضور در برنامه تلویزیونی صف اول اظهار کرد: آن چه که به صورت رسمی و قانونی مطرح می شود چیزی حدود ۴ میلیون تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار مهاجر وارد کشور شده اند که از مدارک قانونی و مورد قبول ما بهره مند هستند. ما به روش‌هایی که از سراسر کشور داریم پیش بینی می کنیم چیزی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر به صورت غیرقانونی از مهاجرین در کشور هستند که بیشتر این افراد غیر مجاز  تبعه‌های افغانستانی هستند.

وی گفت: در کشور ما قوانین و سیاست‌های مهاجرتی مشخصی باید وجود داشته باشد. دستگاه‌های زیادی هستند که در بخش اتباع وظایفی دارند، اما این که سازمانی مرکزی این آمار را بر عهده گیرد کمتر وجود داشته که نتیجه آن شده که ناهماهنگی و اعمال سیاست‌های بخشی در کشور ایجاد شده است.

مبینی ادامه داد: بانک اطلاعات هویت فرد بر اساس مشخصات بیومتریک خواهد بود این برای کسانی است که می‌خواهند بین ۳ ماه تا یک سال در کشور ما اقامت داشته باشند. بخشی از این افراد فعالان اقتصادی هستند که باید ساماندهی شوند. سیاست های هویتی اتباع خصوصا برای تجار و بازرگانان سیاست‌های خاص خود را دارد  و این قوانین  اکنون تجارت و بحث بازرگانی ما را دچار مشکل کرده است.

وی افزود: تمامی  موضوعات در بحث اتباع نیاز به ساماندهی دارد. سامانه هویتی  ما طراحی شده و از مجموع ۴ میلیون مهاجر در کشور یک میلیون کارت هویتی صادر شده است و در ۴ ماه آینده کلیه اتباع که در کشور هستند ساماندهی خواهند شد و البته  افرادی که غیر مجاز آمدند باید از کشور خارج شوند.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ادامه داد: پس از شکست دشمن در ایجاد اغتشاش مجدد در کشور دشمنان با استفاده از رسانه های خود آمار‌های عجیب و غریب را از اتباع دادند  تا مردم ما را تحریک کنند که این‌ها وارد کشور شدند و مدارس را اشغال کرده اند و نوعی افغانستان ستیزی و افغانستان  هراسی را طراحی کردند تا بتوانند ۲ ملت را مقابل هم قرار دهند. اما  تمام رد های این دروغ ها را که پیگیری کردیم مشخص شد که  موضوع  از آلبانی و سایر کشور‌های دیگر که سابقه دروغگویی ایجاد عملیات روانی بر علیه کشورمان را دارند، اجرایی شده است.

مبینی گفت: ما سابقه بسیار خوبی از حمایت از مردم افغانستان داریم. اما تلاش شده است که ۲ قطبی در کشور ایجاد شود تا پروژه جدیدی باشد و اتفاقات پیش آید. خدارا شکر با درایت مردم و مهاجرین این توطئه هم خاموش شد.

وی ادامه داد: قوانین مهاجرت و اقامت ما برای سال ۱۳۱۰ است و برای آن زمان قانون مترقی است، اما در این سال‌ها تغیرات زیادی ایجاد شده و تبعه‌های ما از ۵ هزار نفر به ۵ میلیون نفر  تبدیل شده است و این نیاز به بازنگری در قوانین ما را نشان می‌دهد. ما قوانین داریم، اما به صورت یکپارچه نیست.

رئیس سازمان ملی مهاجرت افزود: قانون جدید برای مهاجرین در دستور کار مجلس قرار دارد و مجلس باید سریعتر و پس از برنامه هفتم  به آن رسیدگی کند.

وی  درباره چالش برانگیز بودن حضور اتباع  برای شرایط کاری در کشور خودمان  گفت: اشتغال نیز یکی از این مواردی است که باید ساماندهی شود. در ۱۶ استان اتباع ما حضور ندارند. استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، غربی کهگیلویه بویر احمد و تعدادی دیگر حضور اتباع غیر مجاز است.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ادامه داد:در تعدای  مشاغل  که نیروی کار ایرانی کمتر در آن مشارکت می‌کند به حضور نیروی کار خارجی نیاز داریم  و سیاست سازمان ملی مهاجرت و وزارت کشور آن است که اشتغال را نیز برای تبعه های خارجی ساماندهی کند.

مبینی گفت:حدود ۶۲۰ هزار نفر نیروی کار را شناسایی کردیم که طبقه بندی مشاغل آن ها مشخص شده است.

وی درباره کارت ملی هوشمند و مزایای آن گفت: این کارت تمامی مسائل دقیق خاص اتباع را برای مدیریت در کشور در دسترس مسئولان می‌گذارد. این اتباع انواع خدمات دارند. مزیتی دیگر این کارت آن است که تعدد انواع مدارک را برای اتباع به پایان می‌رساند .ضریب اطمینان را برای جلوگیری از جرم بسیار پایین می‌آورد. ۹۰ درصد اتباع کارت‌های بانکی و سیم کارت‌های استیجاری دراند که مشکلات فراوانی را ایجاد می کند و این کارت ملی هوشمند، جرم را کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت افزود: کارت هوشمند ساماندهی می‌کند تا بتوانیم سیاست‌های خود را اعمال کنیم. تا عید امسال  به صورت کامل کارت هوشمند مهاجرین میان همه اتباع که به صورت مجاز در کشور هستند  داده می‌شود.

وی در پایان گفت:مهمترین مانع ما برای ساماندهی اتباع ناهماهنگی دستگاه‌ها است و باید این مشکلات را حل کرد و با تشکیل سازمان ملی مهاجرت امیدواریم بتوانیم انسجام و ساماندهی و سیاست گذاری  برای ایجاد وضعیت یکپارچه در کشور ایجاد کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
افزون بر 2 میلیون افغانی در ایران غیر مجاز زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۶ مهر ۱۴۰۲
رئیس سازمان ملی مهاجرت ملیت چچنی دارد
آخرین اخبار