در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جایگاه نخست ایران در تنوع محصولات زیست فناوری / تلاش برای درمان بیماری‌هایی مانند تالاسمی با ژن‌درمانی

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم گفت: ایران جایگاه نخست را در تنوع محصولات زیست فناوری به خود اختصاص داده است.

جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم گفت: در دنیا انقلاب سبزی توسط رشته زیست فناوری ایجاد می‌شود که توانسته است اقتصاد مبتنی بر نفت را جایگزین فناوری‌های نوین کند. از جمله اقتصاد زیستی که کشور ما این توان علمی را دارد که بتواند همگام با کشور‌های پیشرفته دنیا در این حوزه به جامعه خدمت کند. 

او افزود: تکنولوژی که در ایران است با فناوری‌های کشور‌هایی مانند آمریکا و دیگر کشور‌های اروپایی در زیست فناوری برابری می‌کند. ایران جایگاه نخست را در تنوع محصولات زیست فناوری دارد. باتوجه به وجود نفت در کشور، اگر بتوانیم اقتصاد زیستی را در کشور رونق دهیم، می‌توانیم آینده بسیار درخشانی را در کشور رقم بزنیم.

رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بیان کرد: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با دعوت از انجمن‌هایی مانند انجمن بیوتکنولوژی، ژنتیک و ایمنی زیستی و دیگر دانشگاه ها برای این که بتواند نقش ملی خودش را به خوبی ایفا کند، در تلاش است با حمایت از دانشمندان و نخبگان در سطح قانون گذاری برای تولید محصولات زیستی خدمت ملی را انجام دهد.

او اظهار کرد: مهمترین اهداف ما در حوزه پزشکی ارتقای سلامت، امید به زندگی و تشخیص و درمان زودرس بیماری‌ها و پیشگیری از دیگر بیماری‌ها است. زمانی که بتوانیم به موقع بیماری‌ها را تشخیص داده و یا پیشگیری کنیم، هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهیم. تشخیص زودرس سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، کمک به باروری مادران و کمک به فرزندآوری مادران جزء اولویت‌های پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری است.

محمدی گفت: درمان برخی بیماری‌ها با ژن درمانی و سلول درمانی از جمله بیماری ها و عارضه های نابینایی، خونی، هموفیلی و تالاسمی جزء برنامه‌های ویژه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری است. اگر ما بتوانیم جلوی واردات را با محصولات و تولیدات داخلی بگیریم، خدمت بزرگی را به کشور کرده‌ایم و تاب آوری کشور افزایش پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار