تعویض هزار و ۲۵۰ متر از خط لوله هشت اینچ انتقال نفت خام پایطاق- کرمانشاه

رئیس واحد مهندسی تعمیرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب گفت : هزار و ۲۵۰ متر از خط لوله هشت اینچ انتقال نفت خام پایطاق- کرمانشاه با هدف افزایش ضریب ایمنی خط و تداوم نقل و انتقال مواد نفتی تعویض شد.

بهزاد خدادوست رئیس واحد مهندسی تعمیرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب گفت : این خط لوله انتقال دارای قدمت بسیار بالایی است و تعویض این مقطع از خط به دلیل فرسودگی و پس از اعلام گزارش خوردگی و عطف به نتایج پیگرانی هوشمند انجام شد.

وی با بیان این مطلب که عملیات قطع و وصل نهایی این مقطع پس از هماهنگی با کنترل تهران در زمان عدم بهره برداری از خط و با تلاش همکاران واحد‌های نگهداری و تعمیرات خط، مهندسی خوردگی، ترابری و همکاری واحد‌های HSE، بازرسی فنی و نیرو‌های بهره برداری این مرکز، با رعایت تمام موارد ایمنی و زیست محیطی و بدون هیچگونه ریخت و پاش مواد نفتی انجام شد؛ خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده و با انجام حفاری محل‌های قطع و وصل، یک هات تپ ۲ اینچ پیش از شروع عملیات نصب شد سپس برای انجام Tie-in (قطع و وصل) اقدامات لازم صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در اجرای این اقدام به منظور رعایت اصول ایمنی و جلوگیری از ریخت و پاش مواد، میزان ۵۰ هزار لیتر آب به خط تزریق شد که پس از اتمام عملیات، تمام آب تزریق شده تخلیه گردید.

رئیس واحد مهندسی تعمیرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه غرب ادامه داد: پس از تخلیه آب به صورت معکوس در مرکز انتقال نفت پایطاق، نسبت به برش و جوشکاری یک سر جوش اقدامات لازم انجام گرفت سپس برش دو سر جوش خروجی تراپ و قبل از فنس ولو (شیر) بین راهی، خارج نمودن لوله قدیمی و جوشکاری یک سر جوش در خروچی تراب آن انجام شد.

خدادوست رشکاری و جوشکاری سه سر جوش در طرفین فنس والو، رادیوگرافی و انجام پنج سر جوش محل‌های قطع و وصل را از دیگر اقدامات انجام شده در این عملیات عنوان کرد.

وی ضمن تقدیر از تلاش‌ها و پیگیری‌های مدیر و معاونین فنی و عملیات منطقه از همکاری و تلاش همکارانی که در این عملیات حضور داشتند، گفت: این عملیات طبق برنامه ریزی‌ها و پس از سه روز تلاش شبانه روزی و انجام جوشکاری‌های لازم بر روی خط لوله به اتمام رسید و سپس با هماهنگی کنترل مرکزی، خط مجدداً در مدار بهره برداری قرار گرفت.

فرهاد کریمی، رئیس مهندسی خوردگی منطقه غرب گفت: این عملیات دارای دشواری‌های خاصی بود. برای ایمنی بیشتر، این مقطع از خط با استفاده از دستگاه نوار پیچ، نوار پیچی دو لایه انجام شد و برای حفظ پوشش لوله از آسیب‌های فیزیکی، نوار محافظ (راکشیلد) اعمال شد .

برچسب ها: اداره گاز ، خط لوله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار