واکنش پناهیان به انتقاداتی که او علیه آموزش و پرورش داشت

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان گفت: تحول بدون مطالبه عمومی شکل نمی‌گیرد و وقتی ما فریاد بزنیم بر سر آنچه هست و نباید باشد، تحول است.

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه «سمت خدا» شبکه سه سیما در واکنش به انتقاداتی که اخیراً حول محور کم‌کاری آموزش و پرورش داشت، گفت: گاهی در سخنانمان به آموزش و پرورش، مسجد، مبلغان و معلمان معترض می‌شویم، که بهتر است به سمت فلان نتیجه حرکت کنیم. بعضی‌ها فکر می‌کنند بنده از حوزه، روحانیت، مبلغین یا معلمان و آموزش و پرورش انتقاد می‌کنم.

حجت‌الاسلام پناهیان ادامه داد: اولاً بنده آموزش و پرورش را از نظر تجمیع نیروی انسانی دلسوز، بهترین وزارتخانه می‌دانم. شایسته‌ترین افراد را برای حضور در سیاست معلمان و مدیران می‌دانم؛ چون وقتی یک معلم با دانش آموزان برخورد می‌کند، یک رفتار آموزش‌دهنده دارد و مهارت‌های فوق‌العاده انسانی کسب می‌کند. اگر فردا معلم یا مدیر مدرسه رئیس یک شرکت در یک ارگان دولتی شود، بهتر از مدیران رایج عمل می‌کند. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نه‌تنها وزارتخانه آموزش و پرورش را مملو از نیرو‌های سالم و مفید در کشور می‌دانم، بلکه آنان را برای پست‌های سیاسی کشور مفید تلقی می‌کنم، افزود: طی ۳۰ سالی که در دانشگاه‌ها حضور داشتم شاهدم که آمار نمازخوان‌های ورودی‌های جدید دانشگاه بیشتر از سال‌های قبل است. این یعنی آموزش و پرورش زحمت کشیده است. از طرفی، اعتقادات و دین و ایمانی که مردم دارند، برآمده از طلبه‌هاست. قشری که از لحاظ مالی جزو قشر‌های ضعیف جامعه هستند.

به گفته وی، کسانی که طلبه می‌شوند، جهادی فکر و اقدام می‌کنند. مگر می‌شود زحمات آن‌ها را نادیده گرفت؟ شهید حججی با آن زیبایی معنوی ناگهان گل می‌کند، چون بچه مسجد است. ما نمی‌توانیم بگوییم مسجد یا مدرسه در مسیر صحیح نیست. ما نیازمند تحول هستیم. تحول با اصلاحات فرق می‌کند. حتی سند تحول برای آموزش و پرورش نوشته شده است. انتقادات ما از آموزش و پرورش به معنای تخریب این نهاد نیست. ما انتظاراتمان را بیان می‌کنیم، که اقداماتشان برای تحول تسهیل شود. 

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه تحول بدون مطالبه عمومی شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: وقتی فریاد بزنیم بر سر آنچه هست و نباید باشد، تحول است. ما نباید آن را تخریب کردن بدانیم. الان خیلی از معلمان دینی سر کلاس می‌روند و خودشان را برای موضوعاتی به زحمت میندازند، که نامتناسب با روان‌شناسی رشد است. پس ما به تحول در تبلیغ دین، تعلیم دین و بخش‌های فرهنگی نیاز داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار