کارشناس بانکی گفت: قانون جدید بانک مرکزی روی قاعده گزیر متمرکز شده است و این امر، دست بانک مرکزی را برای فیصله دادن به بانک‌های ناتراز باز می‌گذارد.

عباس عباسپور کارشناس بانکی گفت: اگر بخواهیم در خصوص بحث گزیر موضوعی که در قانون بانکداری هم به آن اشاره شده صحبت کنیم اینگونه می‌توان مطرح کرد که این قاعده کمک می‌کند که بانک مرکزی این توان را داشته باشد که بتواند برای بانک‌های متخلف ناتراز و بانک‌هایی که نسبت‌های هدایتی و احتیاطی را رعایت نمی‌کنند تصمیم گیری کند.

او افزود: برای گزیر روش‌های مختلفی از جمله سیاست نجات از درون و سیاست نجات از بیرون وجود دارد تا ناترازی بانک جبران یا در یک بانک دیگر ادغام شود قانون جدید بانک مرکزی حالا دست این بانک را برای این فرآیند در جهت رفع ناترازی بانک‌ها بازتر کرده است. 

این کارشناس بیان کرد: در کل هرچه دست بانک مرکزی بازتر باشد و استقلال بیشتری برای استفاده از ابزار‌ها داشته باشد منطقی‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود و این بانک می‌تواند کارایی بیشتری در قبال بانک های ناتراز داشته باشد.

گفتنی است که روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی هم گفت: قانون جدید بانک مرکزی از ماده ۱۹ تا ۳۴ بر روی قاعده گزیر (فیصله) متمرکز شده است و این امر، دست بانک مرکزی را برای فیصله دادن به بانک‌های ناتراز و متخلف باز می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار